چگونه می‌توان امواج اقیانوس‌ها را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد؟

چگونه می‌توان امواج اقیانوس‌ها را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 27789
محققان توانستند شیوه‌ای ابداع کنند که از آن طریق می‌توانند انرژی موجود در امواج اقیانوس‌ها را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.

 

محققان توانستند شیوه‌ای ابداع کنند که از آن طریق می‌توانند انرژی موجود در امواج اقیانوس‌ها را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقیانوس‌ها منابعی عظیم از انرژی حرکتی‌اند،که به صورت امواج، جزر و مد و جریانهای همیشگی سطحی یا زیر آبی، ناشی از اختلاف حرارت نقاط گوناگون، دیده می‌شود.بررسی به‌کارگیری انرژی امواج پیشینه‌ای طولانی ندارد و تنها چند دهه است که پژوهش‌ها در این زمینه آغاز شده‌است، اما بهره‌گیری از انرژی حاصل از اختلاف حرارتی در اقیانوس‌ها، بــه ســال 1929 اختصاص دارد. 

آب اقیانوس مدام درحال حرکت است . جریان های اقیانوسی در الگوهای مختلفی حرکت  میکنند که تحت تاثیر باد , شوری آب , دما , نقشه کف اقیانوس و چرخش زمین قرار دارد. 

جریانات اقیانوسی توسط بادو گرمای آب نزدیک استوا در اثر خورشید ایجاد می شوند . گرچه برخی از این جریانات از اختلاف چگالی و شوری آب حاصل می شوند. این جریانات نسبتاً ثابت اند وتنها در یک جهت جریان دارند .گرچه جریانات اقیانوسی با سرعت کمتر از سرعت باد حرکت می کنند ولی بخاطر چگالی زیاد آب مقدار قابل توجهی انرژی حمل می کند. 

قدرت امواج در سواحل کشور ژاپن بالا است

قدرت امواج در سواحل سرزمین اصلی ژاپن به‌اندازه‌ای است که حدود 30 درصد از این سواحل با استفاده از موج‌شکن‌ها ایمن‌سازی شده است. به اعتقاد محققان این امواج قادرند 10 گیگاوات انرژی تولید کنند که معادل 10 نیروگاه هسته‌ای است. ساخت توربین‌های مخصوص برای تبدیل انرژی امواج اقیانوس‌ها به جریان الکتریکی که با نام «مبدل انرژی موج»( Wave Energy Converter) از سال 2013 میلادی آغازشده بود.

بر اساس این گزارش، محققان ژاپنی اظهار امیدواری کرده‌اند، که انرژی به‌دست‌آمده از امواج اقیانوس می‌تواند 10 گیگاوات انرژی الکتریسیته تولید کنند که این انرژی معادل انرژی تولیدشده در 10 نیروگاه هسته‌ای است.نکته جالب‌توجه در شیوه کار این توربین‌ها این است که ماهی‌ها و موجودات زنده دیگر به‌راحتی می‌توانند از میان پروانه‌های توربین عبور کنند بدون اینکه آسیبی متوجه آن‌ها شود.

این توربین‌ها تحمل امواج‌ و طوفان‌های سهمگین اقیانوسی رادارند و ساختار پروانه‌های آن‌ها انعطاف‌پذیری خاصی دارد که از شکل باله‌های دلفین‌ها الهام گرفته‌شده است. شیوه کار این توربین‌ها به این صورت است که به هنگام طوفانی بودن اقیانوس و امواج متلاطم زیرآب می‌روند و زمانی که اقیانوس آرام است روی سطح آب قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی ، به منظور پیشرفت و توسعه فناوریهای دریایی و کمک به صنعت دریانوردی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است. 

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم