گنجی که سوخته می‌شود

گنجی که سوخته می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 29156
جمع‌آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده از موضوعات مهم در کشور است از این رو در کتابی با همین عنوان که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به چاپ رسیده چالش‌ها و تهدیدهای این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است.


جمع‌آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده از موضوعات مهم در کشور است از این رو در کتابی با همین عنوان که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به چاپ رسیده چالش‌ها و تهدیدهای این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سوخته شدن گازهای فلر همراه نفت از مسائل مهمی است که در کشورمان رخ می دهد، اتفاقی که جای نگرانی دارد چرا که علاوه بر سوزاندن حجم عظیمی از ذخایر گازی آلودگی محیط زیست را نیز به دنبال دارد. اما این موضوع که چگونه تهدید گاز مشعل را به فرصت تبدیل کنیم دغدغه چندین ساله در کشورمان است. البته شرکت ملی نفت از سال 1393 طرح‌هایی همچون واگذاری واحدهای NGL به بخش خصوصی و فروش گازهای همراه نفت سوزانده شده به این بخش را در دستور کار قرار داده است. این پروژه ها هر چند یک فرصت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی محسوب می‌شود اما در مسیر اجرا با چالش‌ها و موانعی روبرو است. در این راستا در کتابی با عنوان "جمع آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده در ایران" که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به چاپ رسیده است در قالب شش گزارش وضعیت گازهای مشعل در بخش بالادستی نفت، چالش ها و محدودیت های اجرایی در طرح های جمع آوری گازهای مشعل، فرصت های سرمایه گذاری در زمینه جمع آوری گازهای مشعل و راهکارهای مربوط به تأمین مالی طرح های جمع آوری این گازها بیان شده است. علی طاهری فرد، روح الله مهدوی، حامد صاحب هنر، جواد کیپور و محمد جواد کمالی نگارش این مجموعه را انجام داده اند تا از هدرفت این گنج پنهان جلوگیری شود.
بر اساس این گزارش، جمع‌آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده (گازهای مشعل)، همواره یکی از موضوعات مورد توجه صنعت نفت و گاز در دولت‌های مختلف پس از انقلاب اسلامی بوده است. به نحوی که در برنامه‌های سوم تا ششم به طور مستقیم و به صورت کمی و کیفی، کاهش سوزاندن گازهای همراه نفت، مورد اشاره قرار گرفته است. علیرغم اینکه در دولت‌های مختلف برنامه‌هایی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده مدنظر قرار گرفت، ولی آمارها نشان می‌دهند که در حال حاضر حدود 40 میلیون متر مکعب در روز، گازهای همراه نفت سوزانده می‌شود.
روشن است جمع‌آوری این گازها به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی دارای اهمیت فراوانی است. در بٌعد اقتصادی می‌توان گفت حجم گازهای همراه نفت سوزانده شده تقریبا معادل 60 تا 65 درصد گاز مصرفی شرکت‌های پتروشیمی است که در صورت جمع‌آوری و فرآورش، ارزش افزوده قابل توجه‌ای ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر، بر اساس توافقنامه پاریس و برنامه ارائه شده ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده، یکی از برنامه‌های عملیاتی برای اجرای این تعهدات است.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم