44 محور فناوری دریایی شناسایی شده است
در راستای رصد و شناسایی فناوری‌های نوظهور دریایی؛

44 محور فناوری دریایی شناسایی شده است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 21235
با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی تدوین نقشه راه فناوری‌ها در این حوزه در دستور کار قرار گرفت، که حاصل اقدامات و فعالیت های انجام شده در این راستا شناسایی 44 محور فناوری دریایی است.

با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی تدوین نقشه راه فناوری‌ها در این حوزه در دستور کار قرار گرفت، که حاصل اقدامات و فعالیت های انجام شده در این راستا شناسایی 44 محور فناوری دریایی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، امیر حسین صفرقلی دبیر گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی گفت: امروزه دریا از جنبه های مختلفی همچون ساخت و تعمیر شناور، تجارت و حمل و نقل، منابع زیستی و غیر زیستی، صنایع نظامی و صنعت گردشگری اهمیت فراوانی یافته و اغلب کشورهای دریایی برنامه های دقیق و منسجمی در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت های دریایی خود دارند. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با همکاری سازمان ها و ارگان های ذیربط، رصد و شناسایی فناوری¬های نوظهور دریایی را در راستای تدوین نقشه راه فناوری های دریایی در دستور کار قرار داده است. حاصل اقدامات و فعالیت های انجام شده در این راستا شناسایی 44 محور فناوری دریایی است.

صفرقلی گفت: از دیگر پیامدهای رصد و شناسایی فناوری‌های نوظهور دریایی در کشور انتشار خبر نامه فناوریهای دریایی با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی است که تا کنون 2 شماره از این خبر منتشر شده است که در شماره دوم این خبرنامه به موضوعاتی همچون محور کامپوزیت‌ها، سوخت متانول، کشتی‌های خودکار و همچنین  سامانه دفاع نزدیک یا ciwsبه اختصار پرداخته شده است. 

 

سوخت متانول

دبیر گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با بیان اینکه متانول سوختی ارزان و با آلایندگی کم برای شناورها محسوب می‌شود بیان کرد: در آینده ای نزدیک پیش‌بینی می شود کشتی های اقیانوس پیما به منظور رعایت الزامات محیط زیستی و کاهش آلودگی ملزم به استفاده از سوخت های جایگزین شوند. در صنایع دریایی استفاده از سوخت متانول در آغاز راه قرار دارد. 

وی افزود: در سال 2015 اولین کشتی با یک عملیات تغییر کاربری، به مخزن، موتور و سایر تجهیزات با فناوری استفاده از سوخت متانول مجهز شد. اهمیت سوخت های جایگزین در حمل و نقل دریایی و رعایت الزامات محیط زیستی موجب شده که این شماره از خبرنامه به مبحثی با عنوان سوخت های جایگزین و فناوری های مرتبط تخصیص داده شود.

 

کشتی های خودکار 

صفرقلی با بیان اینکه در سال های اخیر کاهش هزینه های حمل و نقل به یکی از مسائل مهم ارائه کنندگان خدمات لجستیک تبدیل شده است گفت: کشتی های بدون خدمه یا همان کشتی های خودکار می توانند باعث تحولات عظیمی در حمل و نقل دریایی شوند. پیشرفت های قابل توجهی در حوزه حمل و نقل دریایی صورت گرفته و مفاهیم جدید در سراسر دنیا در حال توسعه هستند.

وی افزود: در سال های اخیر تحولاتی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) رخ داده باعث رشد سریع این صنعت شده است. در این شماره به کاربرد فناوری اطلاعات در ساخت کشتی‌ های خودکار و جدیدترین دستاوردهای محققان در این حوزه پرداخته می شود.

 

سامانه دفاع نزدیک یا ciws 

دبیر گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی صنایع نظامی را یکی دیگر از جنبه های اهمیت دریا  معرفی کرد و گفت: اغلب کشورهایی که به دریا راه دارند به منظور حفظ استقلال و اثبات اقتدار خود در منطقه و دنیا همواره به فکر افزایش قدرت نظامی خود در دریا هستند. یکی از فناوری های جدید در صنایع نظامی سامانه دفاع نزدیک یا ciws است. 

صفرقلی در تعریف این سامانه دریایی بیان کرد:‌ این سامانه جز سامانه های برد کوتاه است که از آن به عنوان حلقه آخر دفاعی بر روی ناوها استفاده می شود. از انجایی که ناوها و کشتی های نظامی در محافظت از خود تنها هستند، از اینرو بایستی دارای یک حلقه دفاعی چند لایه باشند که هر یک در موقعیت خاصی قابلیت دفاعی خود را نمایش دهند. در واقع وظیفه سامانه دفاع نزدیک، برخورد با دشمن به عنوان آخرین خط دفاعی و امید نهایی ناو است. در این شماره همچنین سعی شده فناوری های مرتبط با سامانه های دفاع نزدیک معرفی و مورد بررسی قرار گیرند.

پایان پیام/32

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم