«پایتخت» از ظرفیت‌ شهر هوشمند شدن برخوردار است
ستاری در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران:

«پایتخت» از ظرفیت‌ شهر هوشمند شدن برخوردار است


زمان مطالعه : 8 دقیقه
کد خبر : 47537
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران ظرفیت بالایی با وجود مراکز دانشگاهی و نیروی انسانی متخصص برای تبدیل شدن به شهری هوشمند دارد. پس ظرفیت این شهر برای توسعه فضای نوآوری فوق‌العاده است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران صد و هفتاد و هفتمین جلسه خود را با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار کرد. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این جلسه گزارشی درباره شهر هوشمند ارائه داد.

ستاری از حرکت پرشور نیروی جوان و خلاق و شکل گیری زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در کشور گفت و بیان کرد: این حرکت اقتصاد کشور را متحول می‌کند. در این میان شهرداری یا هر نهادی که آنها را همراهی کند و با این جریان همراه شود در داشتن آینده‌ای روشن سهیم است. اما در مقابله و رویارویی با این جریان دستیابی به یک فرصت استثنایی را از دست می‌دهید. به عنوان مثال درآمد شهرداری از تاکسی‌های هوشمند تنها یک و نیم درصد است که اگر شهرداری با این جریان از ابتدا همراه می‌شد این درآمد به ۴۰درصد می‌رسید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه توسعه استارتاپ‌ها یک فرصت استثنایی در اختیار شهرداری قرار می‌دهد، گفت:  شهرداری صاحب شهر نیست در صورتی که در ایران خلاف این موضوع است. کسب و کار در اختیار شهرداری است.

 

ستاری ادامه داد: در عصر حاضر حتی افرادی که آشنایی با اینترنت و کامپیوتر ندارند از تلفن همراه استفاده می‌کنند. زیرا بخش قابل توجهی از نیازهای افراد مانند پرداخت آنلاین و رزرو هتل با این ابزار رفع می‌شود. بر همین اساس نظام آموزش در دنیا نیز متحول شده است و در حال حاضر شاهد آموزش تا لحظه مرگ هستیم. برای گسترش این حرکت شهرها به عنوان پلتفرم این آموزش محسوب می‌شوند.

 

«معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در شورای شهر تهران»

زیست بوم فناوری با شتاب در حال توسعه است

رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش بعدی سخنان خود درباره شکل گیری زیست بوم دانش بنیان در کشور توضیح داد و گفت: در این زیست بوم بازیگران گوناگونی مانند مراکز دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها، کارخانه‌های نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان نقش آفرینی می‌کنند. هریک از این اجزا یک نقش را برعهده دارند و در تعامل با یکدیگر حرکت اقتصاد دانش‌بنیان را شتاب می‌دهند. نیروی انسانی خلاق و مستعد از دانشگاه‌ها به این زیست بوم وارد می‌شوند.

به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، در حال حاضر 180 شتابدهنده و مرکز نوآوری در این زیست بوم فعال هستند تا با خدمات خود به استارتاپ‌ها فعالیت‌های آنها را رونق دهند. همچنین 6 هزار استارتاپ با فعالیت های نوآورانه خود در این زیست بوم تحول را ایجاد می‌کنند. همچنین 4 هزار و 600 شرکت دانش‌بنیان نیز با فعالیت در این زیست بوم فعال هستند. این شرکت‌ها سال گذشته با فروش خود 90 هزار میلیارد تومان درآمد داشتند و 300 هزار نفر اشتغال مستقیم را داشتند.

ستاری به جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های عملکرد این زیست بوم اشاره کرد و افزود: جذب بیش از 1 هزار و 400 نفر از فارغ التحصیلان صد دانشگاه برتر دنیا یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که توسط این افراد حدود 93 استارتاپ راه اندازی شده است.

 

15 صندوق سرمایه گذاری جسورانه نظام تامین مالی را رونق داده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بحث نظام تامین مالی در شرکت‌های دانش‌بنیان را متفاوت از سیستم سنتی دانست و گفت: بحث مالی در سیستم اقتصاد دانش بنیان متفاوت است. در اینجا بانک‌ها بازیگران اصلی نیستند بلکه با سرمایه گذاری ریسک پذیر منابع مالی تامین می‌شود. در این حوزه نیز 15 صندوق سرمایه گذاری جسورانه و 25 صندوق پژوهش و فناوری با ظرفیت هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری خطرپذیر فعال هستند.

 ستاری همچنین از پیش بینی‌ها برای فعالیت این زیست بوم تا سال 1400 گفت و ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا این سال، شاهد فعالیت 6 هزار استارتاپ، 200 شتاب دهنده و مرکز نوآوری و 8 کارخانه نوآوری باشیم. شرکت‌هایی که فروش آنها به 150 هزار میلیارد تومان می رسد و 700 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کنند.

 

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در بخش بعدی به توسعه پهنه‌های شهری به عنوان نواحی نوآوری اشاره کرد و گفت: ایجاد نواحی نوآوری در بستر شهرها به عنوان یکی از ساز و کارهای ایجاد شهر نوآور مطرح است. در این راستا شناسایی فضاهای بالقوه دارای ویژگی‌های علمی و توسعه پهنه‌های نوآوری شهری در محدوده‌های مجاور دانشگاه‌ها اقدام مناسبی است.

ستاری همچنین بیان کرد: برای تحقق و ایجاد شهر نوآور نیاز به بسترهایی است. ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در این راستا است. پس از آن بازسازی بافت‌های فرسوده و تبدیل آنها به کارخانه‌های نوآوری است که بستر توسعه استارتاپی در مراکز کارآفرینی قدیمی و سنتی محسوب می‌شوند.

 

«صدوهفتادوهفتمین نشست شورای شهر تهران»

شهرداری از استارتاپ‌ها درآمد کسب کند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توسعه شهرهای فناور را از اهداف کشورها دانست و گفت: به عنوان مثال در چین شهر «شنژن» یک شهر فناور است که تولید ناخالص بالایی دارد. تهران نیز جزء 50 شهر استارتاپی دنیا محسوب می‌شود. این شهر ظرفیت بالایی با وجود مراکز دانشگاهی و نیروی انسانی متخصص برای تبدیل شدن به شهری هوشمند دارد. پس تهران برای توسعه فضای نوآوری فوق‌العاده است. در این حرکت شهرداری می‌تواند بستر لازم را فراهم کند و به آن شتاب دهد و در کنار آن نیز با سهیم شدن در سهام شرکت‌های فناور و استارتاپ‌ها منبع درآمدی برای خود داشته باشد که بخشی از هزینه‌های شهر را با آن تامین کند.

ستاری توضیحاتی نیز درباره اطلس سرمایه‌گذاری ناحیه نوآوری شریف برای اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارائه داد و افزود: 4 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی دولتی در این ناحیه استقرار دارند. یک هاب نوآوری، استقرار 5 مرکز نوآوری، 7 شتابدهنده و مرکز رشد، 5 برج فناوری و 5 سرمایه گذار خطرپذیر از دیگر ویژگی‌های این ناحیه است. با این اقدامات شاهد استقرار 500 شرکت فناور در این ناحیه نوآوری و ایجاد اشتغال مستقیم برای 3 هزار و 119 نفر هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان از کارخانه نوآوری آزادی به عنوان نخستین کارخانه نوآوری در ایران یاد کرد و درباره اهمیت آن گفت: در بستر یک کارخانه قدیمی و متروکه «الکترودسازی آما» بزرگ‌ترین مرکز استقرار استارتاپ‌ها در منطقه با مشارکت دولت و بخش خصوصی ایجاد شده است. در این مرکز با ظرفیت استقرار 500 تیم استارتاپی برای هزار و 100 نفر شغل ایجاد شده است.

ستاری ایجاد شهر نوآور را به عنوان فرهنگ استارتاپی در خدمت رفع نیاز جامعه دانست و بیان کرد: پس می توان از دو دید به این مسئله نگاه کرد و آن را فرصت یا تهدید دانست. فرصتی که به کمک آن می توان چالش‌ها و مسائل اجتماعی و شهری به فضایی برای افزایش حضور استارتاپ ها در جامعه و در نتیجه ارتقای اشتغال شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به حوزه حمل و نقل هوشمند نیز اشاره کرد و افزود: این حوزه زمین بازی گسترده‌ای برای استارتاپ‌ها است. استارتاپ‌های حمل و نقل هوشمند بسیار متنوع هستند و می‌توان به حوزه‌‌هایی مانند پارکینگ هوشمند، خودروهای متصل، مدیریت در لحظه ترافیک، رانندگی اشتراکی و خودروی اشتراکی اشاره کرد.

ستاری همچنین بیان کرد: این زیست بوم در کشور شکل گرفته و به سرعت در حال گسترش است. در حال حاضر استارتاپ‌هایی روی تابلوی بورس وجود دارند که 7 هزار میلیارد تومان قیمت گذاری می‌شوند در صورتی که چند سال پیش اگر صحبت از استارتاپ می‌شد کلمه‌ای ناشناخته بود. این جوانان خلاق این تحول را به راه انداخته‌اند و هرچه مناطق محروم‌تر است این نوآوری‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

معاون علمی و فناوری درباره همکاری با شورای شهر نیز گفت: شهرداری نیز می تواند دراین زیست بوم همچون یک پارک مجازی در داخل شهر باشد و با این حرکت همراه شود و با کمک این نیروی خلاق خود نیز از مزایایی بهره مند شود. در این راستا و راه اندازی یک کمیته مشترک با شورای شهر آمادگی همکاری داریم.

پس از ارائه گزارش معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اعضای شورای اسلامی شهر تهران نظرات خود را بیان کردند.

همچنین محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: هرگونه فعالیت اقتصادی که با رانت همراه شود برای آینده سم است. در حوزه فناوری نیز این موضوع صدق می‌کند. اگر امکانی ایجاد شود که تمام داده‌های دستگاه‌های مختلف به صورت پایدار در یک نقطه جمع شود می توان بهره مناسبی از آن برد. در این زمینه نیز آماده هرگونه همکاری با معاونت علمی و فناوری هستیم تا یک پایگاه داده برای شهر تهران ایجاد کنیم.

پایان پیام/25

 


 

اخبار مرتبط:

زیست بوم نوآوری دروازه ورود به شهر هوشمند است

تبریز دارای ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به شهر هوشمند و فناور است

گام‌های جدی تهران برای حرکت به سوی شهر هوشمند و نوآور

استانداری تهران برای تحقق «شهر هوشمند» قدم برمی‌دارد

 


 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم