آماده سازی نسل پنجم مخابرات سیار سرعت گرفت

آماده سازی نسل پنجم مخابرات سیار سرعت گرفت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 46637
محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر با انجام طرحی پژوهشی آماده سازی ساختار مناسب برای نسل پنجم مخابرات سيار را انجام دادند.

به گزارش مرکز ارتباطات واطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به دلیل گسترش تقاضا جهت مخابرات بی سیم نسل جدید، نیاز شدیدی به کاهش ابعاد و افزایش بازدهی در مدارات فرستنده و گیرنده به وجود آمده است که آنتن های فعال مجتمع با تجمیع مستقیم آنتن و مدار تقویت کننده فعال و حذف اتصالات داخلی و در نتیجه تلفات ناشی از آنها، تا حدود زیادی این نیازها را برطرف می کنند.

در حال حاضر علی رغم وجود سابقه طولانی در طراحی و ساخت آنتن فعال مجتمع، یکی از چالش های مهم موجود، بحث تحلیل، مدلسازی و طراحی همزمان کل ساختار  است و به خصوص طبق بررسی های صورت گرفته، نیاز به تحلیل و مدلسازی میدانی نویز در ساختارهای آنتن فعال مجتمع در بخش گیرنده و تحلیل و مدلسازی غیرخطی آنتن فعال مجتمع در بخش فرستنده،  به شدت احساس می شود.

 

در سال‌های اخير به منظور دست‌يابی به سيستم‌هاي مخابراتی سيار با كارايی بالا، هزينه ساخت كمتر و ابعاد كوچك، نياز شديدی به گسترش مدارات مجتمع در فركانس‌های موج ميليمتری احساس شده است. از جمله مهمترين سيستم‌های مجتمع در طی چند دهه اخير، آنتن‌های فعال مجتمع هستند. آنتن فعال مجتمع، با يكپارچگی مستقيم مدار فعال ، توجه زيادی را به خود جلب كرده است كه در بخش فرستنده و گيرنده به ترتيب منجر به توان تشعشعی موثر همه جهت ها  بالا و كاهش نويز و تلفات انتقال می شود. اين آنتن‌ها اغلب دارای سلول واحد فعال غيرخطی در فرستنده هستند و از اين جهت از آنتن‌های غيرفعال متمايز می شوند.

 

در این راستا پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه ای با عنون " طراحی و تحليل آنتن فعال مجتمع در ترنسيور های MIMO موج ميليمتری" را انجام دادند. اين طرح پژوهشی به مدل‌سازی و تحليل ميدانی نويز آنتن فعال مجتمع موج ميليمتری در گيرنده و تحليل ميدانی غيرخطی آنتن فعال مجتمع تقويت كنندگی توان در فرستنده مي‌پردازد.

هدف اصلی طراحی و تحليل ميدانی ساختار آنتن فعال مجتمع در ترنسيورهای موج ميليمتری برای نخستین بار در كشور  است. همچنین از دیگر اهداف آن می توان به آماده سازی ساختار مناسب برای نسل پنجم مخابرات سيار اشاره کرد.

پس این طرح سعی در ارائه روش تحلیل و مدلسازی میدانی سیگنال و نویز ساختار آنتن فعال مجتمع در بخش گیرنده ، مدلسازی غیرخطی در بخش فرستنده و در نهایت بهینه سازی ساختار با استفاده از روش تمام گسترده دارد.

از زمینه های استفاده و کاربرد نتایج آن نیز می توان به قابل استفاده بودن در سیستم های مخابراتی بی سیم و استفاده تحلیل ارائه شده برای طراحی دقیق تر آنتن های فعال مجتمع اشاره کرد.

پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم