ابزارهای دقیق با یک‌چهارم قیمت خارجی «ایران‌ساخت» شد

ابزارهای دقیق با یک‌چهارم قیمت خارجی «ایران‌ساخت» شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 51259
یک شرکت دانش‌بنیان در سال 87 توسط عده‌ای از محققان، متخصصان و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه‌ها در زمینه‌های اتوماسیون صنعتی، ابزار دقیق، الکترونیک و اپتوالکترونیک با هدف ارتقاء، بومی‌سازی و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین شروع به فعالیت کرد. این شرکت با طراحی و ساخت انواع تجهیزات ابزار دقیق صنعتی با یک چهارم قیمت، صنایع داخلی را خودکفا کرده است.

شرکت دانش‌بنیان کنترل سیستم خاورمیانه در طول این سال‌ها پروژه‌های صنعتی متنوعی را همگام با تکنولوژی روز دنیا به انجام رسانده و گامی بلند در راه طراحی و بهینه‌سازی فرآیندهای مختلف مورد نیاز صنایع برداشته است.

بنا به گفته وهاب سلگی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، نخستین محصول مستقل شرکت، «رفرکتومتر اینلاین» بود. این محصول سال 92 پس از سه سال تلاش در عرصه طراحی و بهینه‌سازی توسط تیم‌های مختلف الکترونیک، مکانیک و اپتیک به بازار عرضه شد که در جشنواره FINEX2014 از سوی بنیاد ملی نخبگان، عنوان بهترین اختراع از لحاظ طراحی الکترونیک را به خود اختصاص داد.

این محصول در همان ابتدا با استقبال قابل توجه صنایع مختلف روبرو شد. آن‌طور که سلگی می‌گوید: این محصول دانش‌بنیانی خریدارانی چون گروه تولیدی مهرام، زمزم تهران، بهنوش تهران، لبنیات مانیماس، شیلتون و غیره دارد.

پس از این محصول تلاش‌های تیم طراحی و ساخت این شرکت همچنان ادامه داشت و در این مسیر محصولات دیگری مانند رفرکتومتر آزمایشگاهی و کانداکتیویتی متر اینلاین نیز توسط متخصصان آن طراحی و به بازار ارائه شد و  همه این محصولات هم با استقبال خوبی از طرف صنایع، کارخانجات، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مواجه شد. دانشگاه علوم پزشکی اهواز، شرکت لبنیات کاله، دانشگاه گیلان، شرکت لبنیات دامداران و غیره از جمله این متقاضیان هستند.

این شرکت دانش‌بنیانی با 22 کارشناس خود توانسته در حوزه تولید جهيزات اندازه گيري صنعتي و آزمايشگاهي و ابزار دقيق بخش بزرگی از نیاز صنایع کشور را مرتفع کند. این محصولات شامل رفركتومتر روميزي (آزمايشگاهي )برای اندازه گيري بريكس و ضريب شكست، رفركتومتر پرتابل برای اندازه گيري بريكس و ضريب شكست، قابل جابجايي، رفركتومتر اينلاين مدل Compact-PTR100 برای اندازه گيري و كنترل بريكس همزمان با پروسه توليد در كارخانجات، رفركتومتر اين لاين مدل PTR100 برای اندازه گيري و كنترل آنلاين بريكس و ضريب شكست با دقت بالا تا محدوده دماي ١٢٠ درجه سانتی‌گراد می شود.

همچنین محصولاتی مانند كانداكتيويتي متر روميزي (آزمايشگاهي ) برای اندازه گيري هدايت الكتريكي مايعات، كانداكتيويتي متر اين لاين برای اندازه گيري و كنترل هدايت الكتريكي همزمان با پروسة توليد در كارخانجات، فليم فتومتر برای اندازه گيري پارامترهاي پنج گانه سديم، كلسيم، پتاسيم، منيزيم و باريم و فلومتر الكترومغناطيسي برای اندازه گيري حجم مايعات عبوري از داخل لوله ها و مجار بسته از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است.

این فعال دانش‌بنیانی در پاسخ به این سوال که آيا محصولات شما در كاهش ارزبري تاثيري داشته است یا خیر؟ بیان می‌کند: بله چون شركت كنترل سيستم خاورميانه تنها توليد كننده اين تجهيزات در ايران و منطقه خاورميانه است و قيمت نمونه خارجي اين دستگاه ها بيش از ٤ برابر است بسياري از صنايع، دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي و شركتهاي خصوصي به خريد نمونه ساخت داخل تمایل دارند.

محصولات این شرکت دانش بنیان به دلیل کیفیت بالای تولید راهی دیگر کشورها هم شده است به گونه‌ای که سلگی می گوید: این محصولات با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون به کشورهای افغانستان، تركيه، روماني و كانادا صادر شده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم