اکوسیستم استارتاپی در حوزه‌‌های مسأله محور و اولویت‌‌دار کشور نقش‌‌آفرینی می‌کند
معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری:

اکوسیستم استارتاپی در حوزه‌‌های مسأله محور و اولویت‌‌دار کشور نقش‌‌آفرینی می‌کند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 37909
معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی نقطه عطف دوره جدید فعالیت استارتاپی کشور را مسئله محور بودن آن دانست و گفت: جامعه استارتاپی ایران امروز خود را به عنوان یک عنصر مؤثر با قابلیت تبدیل مسائل مزمن کشور به فرصتی برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده و خلق ثروت ثابت کرده است.

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی نقطه عطف دوره جدید فعالیت استارتاپی کشور را مسئله محور بودن آن دانست و گفت: جامعه استارتاپی ایران امروز خود را به عنوان یک عنصر مؤثر با قابلیت تبدیل مسائل مزمن کشور به فرصتی برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده و خلق ثروت ثابت کرده است.


 به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی در نشست «فرصت‌های نوین کسب‌وکار در زیست‌بوم استارتاپی ایران» گفت: فعالین اکوسیستم استارتاپی و نیروی عمدتاً جوان، با روحیه کارآفرینی در کشور اقدامات بزرگی در کشور صورت داده‌اند که نتایج آن در کشور ملموس است. در حال حاضر این اکوسیستم جوان و در حال رشد و نمو، به مرحله دیگری از رشد و تعالی رسیده است که می‌‌توان آن را مرحله دوم رشد اکوسیستم استارت‌‌آپی و تمرکز آن بر مسائل، مشکلات و اولویت‌‌های موجود در کشور دانست.


وی بیان کرد: کارآفرینی دانش‌بنیان و نوآوری در کشور ما شاید بیشتر از دو دهه  ریشه دارد. چرخه اول این عرصه در پارک‌های فناوری و مراکز رشد آغاز شد. در این راستا تلاش شد تا شرکت‌هایی حول مراکز علمی و دانشگاه‌ها شکل بگیرند. اقدامی که شاید با دو دهه تفاوت، دنیا نیز همین مسیر  را پیش‌ازاین طی کرده بود.
الیاسی ادامه داد: چرخه دوم که از نظر ما چرخه مهم‌تر و کامل‌تری است، با شکل‌گیری جریان استارتاپی آغاز شد و نزدیک به حدود 6 سال سابقه دارد. می‌توان گفت نقطه قوت این عرصه نیز اکوسیستمی است که بازیگران گذشته نیز در آن حل شده و یا نقش-آفرینی می‌‌کنند. این عرصه روح هیجانی، پرشتاب و همراه با رفتارهای جدید از نظر آداب شکل‌گیری شرکت، جذب سرمایه و غیره را در خود دارد.
معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی نقطه عطف دوره جدید فعالیت استارتاپی کشور را مسئله محور بودن آن دانست و گفت: جامعه استارتاپی ایران امروز خود را به عنوان یک عنصر مؤثر با قابلیت تبدیل مسائل مزمن کشور به فرصتی برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده و خلق ثروت ثابت کرده است و باید با استفاده از ظرفیت‌‌های موجود در دستگاه‌‌های اجرایی و نهادهای موجود در کشور، بستر را برای نقش‌‌آفرینی اکوسیستم استارت‌‌آپی در حل مسائل موجود فراهم سازیم. این اکوسیستم به خوبی می‌‌تواند در فضای حمایت کننده که هر یک از اجزای آن نقش صحیح و غیر مداخله‌‌گر ایفا کنند، رشد و نقش‌‌آفرینی کند.


وی بیان کرد: با بررسی و مقایسه نقش و حوزه‌‌های فعالیت اکوسیستم استارت‌‌آپی در ایران و نقشی که این اکوسیستم در کشورهای مختلف جهان ایفا می‌‌کند، به این نتیجه رسیدیم که باید اکوسیستم استارتاپی را از حوزه فعالیت‌‌ها و نقش آن در اکوسیستم کسب و کار آن، متنوع و مترمز بر مسائل کنیم.
الیاسی گفت: تلاش داریم این پیام را به تمام فعالین عرصه اکوسیستم از جمله فعالان عرصه نوآوری، فعالین شتاب‌دهنده ها، مراکز نوآوری، صندوق‌های خطرپذیر و دیگر مراکز برسانیم. نشست امروز نیز بهانه‌ای برای شتاب این جریان است و این گفتمان‌‌سازی و هم‌‌اندیشی‌‌ها، ادامه خواهد داشت. چرا که در جامعه ما، مشکلات و ناکارآمدی‌هایی به چشم می‌‌خورد که این موارد فرصت حل مسئله و ایجاد کسب‌وکار را برای اکوسیستم استارت‌‌آپی فراهم می‌‌سازد.


نشست فرصت‌های نوین کسب‌وکار در زیست‌بوم استارتاپی ایران، به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد. این نشست با 2 پنل تخصصی همراه بود که در این پنل‌‌ها، مسائل و مشکلات موجود بر سر راه استارت‌‌آپ‌‌ها و همچنین انتظارات متقابل استارت ‌‌آپ‌‌ها و نهادهای حمایتی، بررسی و مورد بحث قرار گرفت. همچنین در این نشست تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی در حوزه‌های منتخب مرور و از کتاب‌‌های بررسی تجربیات استارت‌‌آپ‌‌ها در حوزه‌‌های مسأله محور در سایر کشورهای جهان، رونمایی شد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم