ایران از واردات دستگاه آزمون‌های عمومی ورق‌های فلزی بی‌نیاز شد
به همت یک شرکت دانش‌بنیان داخلی؛

ایران از واردات دستگاه آزمون‌های عمومی ورق‌های فلزی بی‌نیاز شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 43098
جمعی از نخبگان علمی و صنعتی استان قزوین به همراه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی، موفق شدند، دستگاه آزمون های عمومی ورق های فلزی را در کشور طراحی و تولید کنند.

جمعی از نخبگان علمی و صنعتی استان قزوین به همراه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی، موفق شدند، دستگاه آزمون های عمومی ورق های فلزی را در کشور طراحی و تولید کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصول مورد نظر این واحد فناور که برای نخستین بار در ایران تولید شده و مجوز دانش بنیان را کسب کرده است یک تجهیز آزمایشگاهی محسوب می شود.

این محصول ایرانی در سه نمونه اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی ارائه شده است. این دستگاه برای اندازه گیری خواص مکانیکی ورق های فلزی، تعیین شکل پذیری، منحنی تنش جریان، منحنی تنش و کرنش، منحنی FLD و سایر تست های مورد نیاز ورق های فلزی به کار می رود.

به گفته علی فضلی مدیر عامل شرکت سدید مهد ابتکار، دستگاه آزمون های عمومی ورق های فلزی ایرانی در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی، 85 درصد ارزان تر است. این دستگاه تاییدیه کیفی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و گواهی ثبت اختراع را نیز کسب کرده است.

وی افزود: شرکت ما سال 94 با هدف طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی خاص، تجهیزات و ماشین آلات مهندسی و شهری و غیره فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر نیز با بهره‌گیری از توان اساتید دانشگاه، مهندسان و متخصصان بومی، در زمینه ساخت تجهیزات صنعتی و آزمایشگاهی مشغول به فعالیت هستیم.

این فعال دانش بنیانی همچنین تصریح کرد: شرکت ما در همان سال نخست فعالیت، با طراحی و ساخت دستگاه آزمون‌های عمومی ورق‌ها در مدل اتوماتیک، موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان شد. دستگاه ساخته شده برای ثبت اختراع داخلی و خارجی ارائه شد که ثبت اختراع داخلی آن با تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران انجام شد. ثبت اختراع بین‌المللی آن نیز با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: برای مقاصد آموزشی و کاربردهای دیگر، این شرکت دستگاه آزمون‌های عمومی ورق‌ها را در مدل نیمه‌ اتوماتیک و دستی نیز عرضه کرده است. با توجه به تخصص اعضای شرکت، شرکت مهندسی ما آمادگی طراحی و ساخت انواع تجهیزات در حوزه های مکانیک، مواد، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات شهری و غیره را دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیانی داخلی، همچنین بیان کرد: در حال حاضر 4 نفر در شرکت ما مشغول به فعالیت هستند و به بازار جهانی نیز برای فروش محصول خود فکر می کنیم. زیرا صادرات این محصول ارزآوری قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

وی افزود: هر یک عدد از دستگاه های تولیدی ما در خارج از کشور حدود 200 هزار دلار قیمت دارد که اگر بتوانیم محصول بومی خود را در کشور توسعه دهیم از خروج میزان بالایی ارز از کشور پیشگیری خواهیم کرد.

این فعال دانش بنیانی درباره دریافت حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: برای شرکت در نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران از صندوق نوآوری و شکوفایی کمک هزینه دریافت کردیم تا بتوانیم محصول تولیدی خود را به متقاضیان عرضه کنیم.

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم