دانش‌بنیان‌های تولیدی‌ بیش‌ترین سهم از زیست بوم نوآوری را به خود اختصاص دادند

دانش‌بنیان‌های تولیدی‌ بیش‌ترین سهم از زیست بوم نوآوری را به خود اختصاص دادند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79043
از 4هزار شرکت شرکت‌ های دانش ‌بنیان تولیدی نوع 1 و نوع 2 سهم قابل توجهی از زیست‌بوم نوآوری را به خود اختصاص دادند.

شرکت‌ های دانش ‌بنیان تولیدی نوع 1، حداقل 25 درصد از درآمد عملیاتی یک سال مالی گذشته شرکت که در اظهارنامه مالیاتی آنها اظهار شده است، ناشی از فروش کالاها یا خدمات دانش ‌بنیان مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌ بنیان سطح یک باشد. این شرکت‌ها که تعدادشان به 4هزار و 12 شرکت رسیده است، علاوه بر ایجاد اشتغال، سهم قابل توجهی در تولید محصولات ایران‌ساخت و حفظ سرمایه‌های ارزی ایفا می‌کنند.

 

نوع دوم تولیدی‌ها

اما نوع دیگری از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی وجود دارد که در صورت فعالیت در حوزه ‌های فناوری برتر با دارا بودن یکی از شرایط شرکت تولیدی نوع 2 می ‌شوند. این شرکتها می‌باید کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش ‌بنیان سطح 1یا سطح 2 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده 1 آیین‌ نامه ارزیابی شرکت‌ ها و موسسات دانش ‌بنیان، ساخته و ارائه کنند. همچنین  شرکت باید حداقل یک پروژه‌ مهندسی، پیمانکاری و ساخت باشد.

 

حمایت از دانش‌بنیان‌های نوپا

علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی نوع یک و دو، شرکت‌ های نوپا نیز زیر چتر حمایتی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند.  این شرکت‌ها که دارای اظهارنامه مالیاتی یا درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند با احراز شرایطی، می‌توانند از حمایت‌ها برخوردار شوند.

از جمله این شرایط آن است که در صورتی ‌که شرکت حداقل یک کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش ‌بنیان سطح یک را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده 1 آیین ‌نامه ارزیابی شرکت ‌ها و موسسات دانش‌ بنیان، ساخته و ارائه کنند، به‌ صورت شرکت نوپا نوع یک تایید می ‌شوند.

بند دیگر این شرایط مستلزم آن است که در صورتی ‌که شرکت نوپا، حداقل یک کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید که در فهرست کالاها و خدمات دانش‌ بنیان سطح 2 آمده است را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده نخست آیین ‌نامه ارزیابی شرکت ‌ها و موسسات دانش‌ بنیان، بسازند ارائه کنند؛ این شرکت‌ها در قالب نوپای نوع 2 تایید می‌‌شوند.

همچنین اگر شرکت متقاضی به‌ طور هم‌ زمان محصولاتی مندرج در هر دو فهرست کالاها و خدمات دانش ‌بنیان سطح 1 و 2 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده 1 آیین‌ نامه ارزیابی شرکت ‌ها و موسسات دانش ‌بنیان، ساخته و ارائه کنند، به‌ صورت شرکت نوپا نوع 1 تایید می ‌شوند.

 

مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تفکیک این شرکت ها، موارد حمایتی خود را شامل این شرکت های نوپا کرده تا فرآیند ایده تا پدیده، با شتاب بیشتری از جانب دانش‌بنیان‌ها همراه شود.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گزارش آماری| تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 6000 فراتر رفت؛ «ما می‌توانیم»
گزارش آماری| تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 6000 فراتر رفت؛ «ما می‌توانیم»
00/04/01 - 09:26
شهرهای فناور زیرساخت و محور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود
شهرهای فناور زیرساخت و محور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود
97/06/12 - 13:21
رنگ و بوی تازه دانش‌بنیانی در زیست‌بوم اقتصاد کشور
رنگ و بوی تازه دانش‌بنیانی در زیست‌بوم اقتصاد کشور
96/01/09 - 12:45
بیشتر بخوانیم