دومین فراخوان نوپاهای فناوریهای همگرا منتشر شد
مرکز راهبردی فناوریهای همگرا، با هدف شناسایی استارتآپهای فعال در این حوزه و کمک به تجاریسازی دستاوردهای آنها دومین فراخوان نوپاهای فناوریهای همگرا (NBIC Startups) را منتشر کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز راهبردی فناوریهای همگرا دومین فراخوان نوپاهای فناوریهای همگرا را منتشر کرد. این فراخوان به استارتآپها فرصت میدهد تا با ثبتنام و معرفی محصول استارتآپی خود، پس از طی کردن مراحل داوری بتوانند فعالیت خود را در مجموعههای پشتیبان، ادامه دهند. فناوران، شرکتهای نوپا و پژوهشگران به عنوان طرف عرضه، شرکتهای صنعتی و سرمایهگذاران خطرپذیر به عنوان طرف تقاضا و شتابدهندهها به عنوان رابط عرضه و تقاضا از جمله مخاطبان این فراخوان هستند.
این برنامه می تواند پلتفرم لازم را برای شناسایی دستاوردهای فناوران و نوآوران کشور در حوزه فناوری های همگرا، حمایت از آنها تا شکلگیری تیم کارآفرین و معرفی آنها به توسعهدهندگان کسب و کار و همچنین سرمایهگذاران فراهم آورد. به دلیل آشنا نبودن فناوران با فرآیند توسعه محصول و توسعه کسب و کار، بعد از شناسایی نوپاهای فناور و نوآور، آنها با حمایت مرکز راهبردی فناوریهای همگرا در یک دوره پیش شتابدهی، فرصت آن را خواهند داشت تا با این موارد آشنا شوند و بتوانند محصول استارتآپ خود را اعتبارسنجی کنند.
از ثبتنام تا تجاریسازی
فناوران ابتدا با مراجعه به وبسایت فراخوان، اقدام به ثبت طرح کرده و سپس طرحهای استارتآپها برای داوری ارسال میشود. طرحهای منتخب برای مصاحبه حضور دعوت شده تا فناوران از طرح خود دفاع کنند. استارتآپهای منتخب در فرآیند داوری، وارد دوره پیششتابدهی میشوند که در این دوره استارتآپها میتوانند محصول کسبوکار خود را اعتبارسنجی کنند. استارتاپهایی که در دوره پیششتابدهی موفق بوده و بتوانند از این مرحله عبور کنند، به مراکز حامی توسعه کسب و کار معرفی خواهند شد.
چهار هدف اصلی برنامه نوپاهای فناوریهای همگرا
برنامه نوپاهای فناوریهای همگرا برای نیل به چهار هدف طراحی شده است. ایجاد بستری مناسب برای تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی کشور در حوزه فناوریهای همگرا، شناسایی و توانمندسازی گروههای فناوری و آشناکردن آنها با فرآیند توسعه محصول و دنیای کسبوکار و تجاریسازی، معرفی فرصتهای کسبوکار مبتنی بر نیازهای فعلی کشور و مراکز توسعهدهنده کسبوکار به جامعه محققان و فناوران، بههمرسانی فناوران، سرمایهگذاران و توسعهدهندگان کسبوکار به منظور تجاریسازی محصولات نوآرانه، اهداف اصلی این برنامه است.
محورهای اصلی و ویژه فراخوان
محورهای اصلی این فراخوان در حوزههای سلامت، دارو و درمان، محیط زیست، آب و انرژی، زیست فناوری، تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد آرایشی و بهداشتی است. یکی از تغییرات دومین فراخوان نوپاهای فناوریهای همگرا نسبت به فراخوان اول، قرار گرفتن محورهای ویژه در آن است. محورهای ویژه عموماً مواردی هستند که جز نیازهای فعلی کشور، مراکز حامی توسعه کسب و کار و صنایع بوده و در صورتی که محصول استارتآپها، در این حوزه باشد برنامه ویژه برای حمایت از روند توسعه کسب و کار آنها در دست خواهد بود. محورهای ویژه این فراخوان سه حوزه رابطه مغز و رایانه، چاپگرهای زیستی سه بعدی، نسل جدید توالییابی، آب و انرژی است.
حمایت 20 شتابدهنده و 4 مرکز پشتیبان از استارتآپها
در دومین فراخوان، 20 شتابدهنده و مرکز حامی توسعه کسب و کار برای حمایت از استارتآپها حضور دارند که نسبت به دوره اول رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. یکی از ویژگیهای فراخوان دوم حضور مراکز پشتیبانی فنی است. 4 مرکز پشتیبانی فنی با محیا ساختن زیرساختهای مناسب برای استارتآپها این فرصت را برای آنها به وجود خواهند آورد تا بتوانند ضمن بهره بردن از مشاورههای فنی این مراکز برای توسعه محصول خود از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی آنها نیز بهرهمند شوند.
انتهای پیام/25
Send to friends