تحقق عرضه سرآمدی ایران در علوم سلول‌های بنیادی

تحقق عرضه سرآمدی ایران در علوم سلول‌های بنیادی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35000
*محمدامیر امیرخانی

 


*محمدامیر امیرخانی


شایسته است جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که به‌حق تسلط و اشراف بسیار بالایی بر دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دارد و در سطح مرزهای این دانش در حال حرکت است، با برگزاری جشنواره‌ سرآمدی خود را در این عرصه حفظ کند.


توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دنیا سرعت بسیار چشم‌گیری یافته است. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز راهبردهایی را ارائه داده‌اند و در بخشی از آن به اهمیت حوزه سلول‌های بنیادی اشاره‌شده است که ما باید برتری خود را در این زمینه حفظ کنیم.
شاید طی یک سال و نیم گذشته اتفاقات بسیار زیادی در این حوزه افتاده است، به‌ویژه در سه ماه اخیر بالغ بر 10 محصول مهم در حوزه‌های سلول‌های بنیادی، امونوسل تراپی و کارتیزل ها از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)  مجوز ورود به بازار گرفته‌اند.  این مسئله نشان می‌دهد بیشتر کشورها تمرکز بسیاری بر این علم پیدا کرده‌اند.
در کشور ما نیز دانشگاه‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه و صنایع توجه خاصی به این حیطه از علم و فناوری پیدا کرده‌اند. در این میان تعداد بسیاری از جوانان نخبه کشور در این رشته‌ها و رشته‌های مرتبط با این حیطه مشغول تحصیل هستند. می‌توان گفت گرایش به سمت رشته‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی در کشور گسترش پیدا کرده است.
همین امر موجب شده است تا حیطه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی مخاطبان زیادی پیدا کند. ستاد توسعه علوم فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز وظیفه شناسایی ظرفیت‌ها، حمایت از فعالان و راهبری این حیطه را بر عهده دارد.
پس این ستاد تلاش می‌کند با برگزاری جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی زمینه مساعدی را برای این‌که همه علاقه‌مندان و فعالان حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیاد و پزشکی بازساختی سالی یک بار گردهم آیند را فراهم می‌کند.
شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را اعضا هیات علمی، دانشجویان، محققان، مدیرعاملان شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان صنایع، صاحبان سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مدیران و مسئولین ارشد نظام آموزش عالی کشور، مدیران و مسئولین ارشد حوزه علم و فناوری تشکیل می‌دهند.
تمام این گروه‌ها در کشور علاقه‌مند هستند تا بتوانند فعالان این حوزه را یکجا ملاقات کنند و بتوانند با برقراری ارتباط با افراز مختلف فعال در این حیطه جایگاه خود را برای ایفای نقش در این عرصه روشن کنند.
به قدری سرعت علم سلول‌های بنیاد و پزشکی بازساختی بالا است که این نیاز حس می‌شود تا سالی یکبار و حتی کمتر، آخرین وقایع، رویدادها و تازه‌های علمی، محصولات تأیید شده این عرصه به گوش همه فعالان این خانواده بزرگ برسد.
شایسته است جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به حق تسلط و اشراف بسیار بالایی بر این دانش دارد و در سطح مرزهای این دانش در حال حرکت است، با برگزاری چنین جشنواره‌هایی سرآمدی خود را در این عرصه حفظ کند.
ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی تلاش دارد تا کشور ما تمام ظرفیت‌های موجود در این عرصه را به خوبی به سمت دستاوردهای بزرگ هدف‌گذاری شده در عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مدیریت کند.
با برنامه‌ریزی بسیار گسترده‌ای که ستاد برای این جشنواره صورت داده است ده‌ها ایرانی نخبه مستقر در مراکز برجسته علمی دنیا در اروپا و آمریکا، اساتید برجسته خارجی صاحب نام در این حوزه در جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی حضور پیدا کرده‌اند.
همچنین مشارکت اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان رشته مقاطع مختلف، جلب مشارکت بدنه فکور آموزش‌وپرورش در این رویداد جلب شده است.
انتخاب دانش آموزان نخبه و مستعد، برگزاری رویداد کارآفرینی، اهدا جایزه ملی، برگزاری کارگاه‌های متعدد در سطح آخرین یافته‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، حضور پررنگ تصمیم گیران و مدیران ارشد در سطح ملی  از برنامه‌هایی است که با پیگیری در سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌تواند دستاوردهای بزرگ‌تری را بیش‌ازپیش به همراه داشته باشد.

*دبیر اجرایی سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم