توانمندسازی دانشآموزان استثنایی با توسعه همکاریهای پژوهشی در حوزه علوم شناختی
به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، نشستی با هدف توسعه و تقویت همکاریهای تحقیقاتی در حوزه علوم شناختی، با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سید کمال خرازی، بنیانگذار ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و رئیس هیات امنای موسسه آموزش عالی علوم شناختی، در تاریخ 18 دیماه جاری، در محل موسسه آموزش عالی علوم شناختی شهر پردیس برگزار شد.
این نشست بر اهمیت نقش علوم شناختی در توانمندسازی کودکان و دانشآموزان و همچنین ارتقای دانش و آگاهی مربیان تمرکز داشت. در این جلسه، حاضران به تبادل نظر در خصوص راهکارهای موثر برای بهکارگیری یافتههای علوم شناختی در نظام آموزشی کشور پرداختند.
مهدوی، در این جلسه بر ضرورت توسعه همکاریهای پژوهشی در حوزه علوم شناختی، بین ستاد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد.
وی، «سلامت شناختی» در سطح جامعه را یکی از محورها و اولویتهای ستاد خواند و افزود: یکی از ذینفعان اصلی حوزه سلامت شناختی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای افزایش مهارتها و توانمندی سازی کودکان و دانش آموزان و ارتقای سطح دانش و آگاهی مربیان است.
حضور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی، همچنین خواستار اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» برای تقویت همکاریها بین ستاد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی و نیز طراحی و اعتباربخشی آزمونها با بهرهگیری از شیوههای نوین آموزشی با استفاده از هوش مصنوعی شد.
سید کمال خرازی، با اشاره به اهمیت فعالیتهای مشترک دو سازمان، بر آمادگی موسسه آموزش عالی علوم شناختی برای ارائه خدمات علمی، طراحی آزمونها و تربیت نیروی انسانی متخصص تاکید کرد.
وی همچنین از اقدامات ستاد برای گسترش فعالیتها در حوزه علوم شناختی با سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمجید کرد.
سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با ابراز خرسندی از توسعه همکاریهای مشترک، گفت: با انجام برنامه جامع اقدام مشترک، فصل نوینی ازهمکاریها میان طرفین آغاز میشود.
وی هدف اصلی این همکاری را ارائه خدمات هرچه بهتر و جامعتر به جامعه هدف مشترک، شامل دانشآموزان و افراد دارای معلولیت و خانوادههای آنان دانست.
قاسمی افزود: همکاریهای مشترک سبب می شود تا از بهترین شیوهها و روشهای آموزشی و توانبخشی در سطح کشور در حوزه آموزش و پرورش استثنایی استفاده شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با اشاره به اینکه اجرای فعالیتهای آموزشی و توانبخشی و توانمندسازی خانوادهها و نیز استفاده از ابزارها و تجهیزات توانبخشی از جمله اقدامات این سازمان است، تصریح کرد: این سازمان نیازمند همکاری و مشارکت مراکز و سازمانهای علمی، تحقیقاتی و تخصصی برای ارائه خدمات و برنامههای موثر و مفید آموزشی و توانبخشی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نقطه شروع تحول و توسعه درکشور است، افزود: هدف اصلی برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی است و در امر نیروی انسانی بهویژه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی باید تحول جدی صورت گیرد.
#20
Send to friends