توشه‌ای با محتوای فعالیت تیمی

توشه‌ای با محتوای فعالیت تیمی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 41826
محمد اربابی*

*محمد اربابی

دوران فلوشیپ را در انگلستان گذراندم. از همان زمان خود را محدود به سیستم بهداشت و درمان دانشگاهی نکردم و با تمام تلاش همه موارد را نگاه و ثبت کردم. اگر بخواهم با دید مقایسه بنگرم و منشاء تفاوت ها بین ایران و انگلستان را با برداشتن توشه ای بیان کنم، آنچه برای من جالب بود موضوع و مسئله سخت افزارها است. از این نظر که ایران نه تنها از نظر تجهیزات پزشکی و فضای فیزیکی کم ندارد بلکه جلوتر نیز است. پس نقطه قوت آنها چیست. نقطه قوت آنها را باید نرم افزارها و فرآیندها دانست.

 

همچنین نحوه مدیریت امور در فضای اجتماعی، محیط های بالینی و درمانی بسیار منظم تر و هماهنگ است. مساله دیگر توسعه همکاری های چند رشته ای و تیمی در این کشور است. به گونه ای که من احساس کردم اگر قرار است توشه ای با خود به ایران بیاورم باید مدل فعالیت تیمی باشد که بر اساس فرهنگ و شرایط کشور پیاده سازی شود.

 

اما اختلال عملکرد اعصاب موضوع مورد علاقه من برای فعالیت است. در این اختلال برای تشخیص بیماری به یک متخصص نورولوژیست و برای درمان به روان پزشک و روانشناس نیاز است. این اختلال به ما می آموزد که اگر با این بیماران مواجه شدیم نمی توان تنهایی هم به تشخیص و هم درمان اقدام کنیم. با توجه به این مسئله آنچه در ایران اتفاق می افتاد یک همکاری یک سویه بین روان پزشک و نورولوژیست بود. نورولوژیست تشخیص می داد که بیماری ارگانیک نیست و بیمار به روان پزشک ارجاع داده می شد. پس از آن روان پزشک درمان را شروع کرده و اتصال بین این دو قطع می شد و فرآیند ادامه پیدا نمی کرد. اما برای این بیماری همکاری منسجم و مستمر بین نورولوژیست، روان پزشک و روان شناس لازم و ضروری است. پس این مسیر نباید یک طرفه باشد. در عین حال نورولوژیست، روان پزشک و روان شناس با همکاری یکدیگر برای کامل کردن درمان به بیمار و خانواده اش آموزش هایی را باید بدهند و آنها را وارد فرآیند درمان کنند.

خوشبختانه توانستیم این سیستم را در بیمارستان امام خمینی در قالب پروژه ای با همکاری میان رشته ای راه اندازی کنیم. در حال حاضر نیز طراحی و راه اندازی گروه درمانی برای بیماران در حال انجام است. از سویی محتویات آموزشی نیز برای بیماران و خانواده هایشان تهیه می شود. پس با تقویت همکاری های بین رشته ای در کشور می توان گام های اساسی در مسیر پیشرفت ور حوزه های مختلف برداشت.

*عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع: isti.ir

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم