توسط یک واحد فناوری صورت گرفت؛
تولید پوشاک ارگانیک از طریق عمل کردن الیاف طبیعی با گیاهان دارویی
یک واحد فناوری موفق شده است با استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک، منسوجات رنگرزی شده با مواد طبیعی تولید کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مهندس حمید رحمانی فعال حوزه فناوری رنگرزی و پوشاک در کشور با اشاره به فعالیت این واحد فناوری در حوزه تولید رنگهای طبیعی برای مصرف لباس، عنوان کرد: تیم متخصص نساجی در زمینه رنگرزی و نساجی، با ایده تولید رنگهای ارگانیک و طبیعی کار خود را شروع کرد و موفق شد با بهرهگیری از توان داخلی و دانش فنی بومی، رنگهای نساجی تولید کند. در گذشته، رنگهای طبیعی بر روی الیاف پشم و ابریشم و عموماً برای قالی استفاده شده بوده و هنوز هم به طور محدود کاربرد دارد. اما ما تصمیم گرفتیم که با توجه به وجود ظرفیت و توانمندی این کار در کشور، رنگ های طبیعی را در پوشاک به کار ریم.
وی با بیان اینکه، خوشبختانه مقام اول ایده بازار اصفهان را کسب کردیم، افزود: برای رسیدن به این محصول، تمام تلاشمان را انجام دادیم تا عموم جامعه هم بتوانند از منسوجات طبیعی استفاده کنند. لذا این ایده ابتدا به طور محدود در شهرک علمی و تحقیقاتی روی الیاف پنبه، که کاربرد فروانی در صنعت پوشاک دارد، با استفاده از پوست انار پیاده شد و نتایج قابل قبولی دریافت کردیم. بر مبنای عرضه منسوجات پزشکی از طریق تولید پوشاک عمل شده با گیاهان دارویی برای درمان برخی بیماریها در ایده بازار نمایشگاه بینالمللی نساجی اصفهان توانستیم مقام اول را کسب کنیم.
رحمانی با بیان اینکه در این روش از رنگهای طبیعی برای رنگرزی الیاف طبیعی استفاده میشود، به مزایای این روش اشاره کرد و افزود: در مقابل پوشاک متداول که حاوی مواد مضر برای انسان است، پوشاک حاوی مواد دارویی گیاهان، علاوه بر داشتن خواص ضد باکتری، میتواند مواد موجود در خود را از طریق تماس با پوست به صورت آهسته رها کند و به بهبودی بیمار کمک کند.
وی ادامه داد: از مزایای این روش میتوان به سهولت کاربرد برای بیمار نسبت به روش خوراکی (از قبیل احساس تهوع در موقع مصرف برخی داروهای خوراکی)، نداشتن عوارض جانبی برای بیمار، نداشتن مشکل برای محیط زیست و کمک به حفظ آن در تولید این نوع پوشاک، قیمت نسبتاً ارزان و در دسترس بودن تعداد زیادی از گیاهان دارویی در کشور و همچنین عدم وابستگی به کشورهای خارجی اشاره کرد.
ضرورت توجه به رشد واحدهای فناوری و شرکتهای کوچک
مدیر عامل شرکت دارو رنگ آیریس، توجه به شرکت های کوچک را برای توسعه بازار ضروری دانست و گفت: غالبا نقش شرکت های کوچک در توسعه بازار و رونق تجارت دست کم گرفته میشود و از طرفی چون این شرکتها سرمایه ی کافی و امکانات لازم برای رقابت با آنها را ندارند، ناچارند به شکل محدود کار کنند.
رحمانی با بیان این که هم اکنون سهم عمده بازار در اختیار شرکتهای بزرگ و سرمایه دار است و شرکتهای کوچک ناچارند به بازارهای خاص و محدود روی بیاورند، حمایت مالی و توجه سرمایهگذاران به شرکتهای خلاق را لازمه توسعه و رونق این شرکتها دانست و افزود: بر مبنای توانایی مالی اندک، ناچاریم محصولاتی ارائه دهیم که خیلی خاص باشد که جای شرکتهای بزرگ را نگیرد و در معرض رقابت با این شرکتها نباشیم؛ همچنین ناچاریم با سرمایههای اندک و در طیف محدود محصول تولید کنیم. لذا وامهای حمایتی و حمایت سرمایهگذاران، می تواند به توسعه فعالیت این شرکت ها کمک کند.
این فعال فناور در حوزه رنگرزی و پوشاک، با اشاره به اهمیت ظرفیت فنی و دانش بومی برای تولید محصولات دانش بنیان خلاق گفت: تجهیزات هرچه بیشتر و پیشرفته تر باشد طبیعتاً تولید بهتر خواهد بود. برای بهبود روند کارمان نیازمند یک سری تجهیزات دانشگاهی هستیم که عدم همکاری برخی واحدهای آزمایشگاهی دولتی، مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. لذا شرکتهای خصوصی به دلیل سرعت عمل و چالاکی خود می توانند بخوبی خود را با این شرایط وفق دهند و همکاری بخش خصوصی در تسریع این روند خیلی کمک میکند.
وی به نقش پژوهش و تحقیق برای رسیدن فعالیتهای دانش بنیان برای سوددهی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این قبیل شرکتها با رویکرد دانش بنیان کار می کنند، پژوهش نقشی محوری در توسعه فعالیت و رونق آنان ایفا میکند.
نوآوری و خلاقیت، برگ برنده شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناوری
رحمانی تفاوت اساسی شرکتهای دانش بنیان کوچک با واحدهای صنعتی بزرگ را در فناوری و نواوری موجود در شرکتهای کوچک دانست و گفت: واحدهای صنعتی بزرگ، تولید روتین انجام می دهند و عمدتا از تکنولوژی خاصی بهره نمیبرند، ولی از آنجاییکه ما بازارهای خاصی را در اختیار داریم که برای بهره بردن از آن ، باید از جدیدترین فناوری روز دنیا بهره ببریم. باید برای تحقیق و توسعه که مهم ترین قسمت این کار ماست اهمیت ویژهای قائل شویم. شرکتهای دانش بنیان باید بتوانند کارهای جدید را با بهره گیری از خلاقیت و نوآوری شکل دهند تا وجه تمایز میان خود و شرکتهای بزرگ را حفظ کنند.
این فعال فناور در پایان گفت: این واحد فناوری، از حدود 2 سال پیش در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پذیرفته شد و کار خود را در زمینه تولید رنگ های طبیعی آغاز کرد. به مدت یک سال در هسته فناوری فعال بودیم و پس از ورود به مرکز رشد و گذراندن مرحله رشد، توانستیم تولید محصول را به مرحله نیمه صنعتی برسانیم.
/پایان پیام/24
Send to friends