خاک و آب را آلوده نکنیم
نگاهی بر فرایند مخرب زیست‌محیطی؛

خاک و آب را آلوده نکنیم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 26482
*ابراهیم صفایی

 

*ابراهیم صفایی

آسیب‌های محیط‌زیستی رسوب‌گیری تأسیسات فقط به انتشار آلاینده‌ها مانند گازهای گلخانه‌ای یا فاضلاب اسیدی و نمکی خلاصه نمی‌شود. توجه داشته باشید که رسوب‌ها موجب خوردگی و سوراخ شدن لوله‌ها و اسقاط شدن دیگ بخار و تأسیسات دیگر می‌شوند. 

اسید شویی بر محیط‌زیست را با مثالی فرایندی است که در آن بعد از عملیات شستشو و رسوب‌زدایی تأسیسات ساختمانی وارد آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها می‌شود و سبب آلودگی‌های آبی می‌شود  

به‌طور مثال در یک بلوک از شهرک اکباتان برای اسید شویی و رسوب‌زدایی لوله‌ها و سیستم تأسیسات 140 گالن 20 لیتری اسید خریداری می‌کنند یا یک نیسان نمک برای این کار می‌آورند. همه این‌ مواد پس از شستشو و رسوب‌زدایی وارد چاه‌ها شده و آب‌های زیرزمینی و خاک را آلوده می‌کنند و این مشکل در صنایع به‌مراتب شدیدتر است.

همچنین یک نیروگاه در شمال کشور برای رسوب‌زدایی 40 هزار لیتر اسیدکلریدریک در سال مصرف می‌کرد که پس از رسوب‌زدایی به دریای خزر ریخته می‌شد که با نصب این فناوری 75 درصد مصرف اسید کاهش‌یافته است.

 

در جنوب کشور و در صنایع پتروشیمی وضع از این هم خراب‌تر است. تانکرهای 20 هزار لیتری پشت سر هم می‌آیند و اسید را پمپ می‌کنند که پس از رسوب‌زدایی تجهیزات بزرگ، این اسیدها به دریا و منابع آبی ریخته می‌شود.

درحالی‌که هر لیتر فاضلاب معمولی تا 40 برابر حجم خودش را آلوده می‌کند، ببینید چنین حجم عظیمی از فاضلاب صنعتی چه بلایی بر سر آب‌وخاک و آبزیان و انسان‌ها می‌آورد .

 

آسیب‌های محیط‌زیستی رسوب‌گیری تأسیسات فقط به انتشار آلاینده‌ها مانند گازهای گلخانه‌ای یا فاضلاب اسیدی و نمکی خلاصه نمی‌شود. 

توجه داشته باشید که رسوب‌ها موجب خوردگی و سوراخ شدن لوله‌ها و اسقاط شدن دیگ بخار و تأسیسات دیگر می‌شوند. بنابراین وسیله‌ای که باید 20 سال کار کند، ظرف 3 یا 4 سال دور ریخته می‌شود.درحالی‌که هزینه اقتصادی و محیط زیستی فولاد، انرژی و آبی که برای تولید آن مصرف‌شده را نیز باید به‌حساب آورد. متأسفانه علیرغم این واقعیت‌های آشکار، اقدامی جدی نسبت به پیشگیری از روش‌های اسید شویی و استفاده از نمک برای رسوب‌زدایی و ترویج سیستم ضد رسوب الکترونیکی و سایر راه‌حل‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت از خود نشان نمی‌دهند . درحالی‌که مرکز پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران پس از اجرای دو طرح پژوهشی استفاده از دستگاه ضد رسوب الکترونیکی را به واحدهای تابعه این شرکت توصیه کرده است.

 

* رییس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مهندسی الکترونیک به رشد

 

پایان پیام/32 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم