در حوزه پوشاک و حجاب به یک رویکرد نوآورانه نیازمندیم
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم:

در حوزه پوشاک و حجاب به یک رویکرد نوآورانه نیازمندیم


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 92327
نشست هم‌افزایی نهادهای اجرایی کشور در حوزه مد و پوشاک اسلامی ایرانی با هدف گفتمان‌سازی میان نهادها و مجموعه‌های فعال و شناسایی چالش‌ها، صبح امروز به میزبانی ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشست هم‌افزایی نهادهای اجرایی کشور در حوزه مد و پوشاک اسلامی ایرانی با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان صبح امروز، 23 مرداد ماه در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد.

این نشست در راستای برپایی هر چه بهتر رویداد تخصصی «نوآوری و فناوری های عصر جدید پوشش ایرانی - اسلامی» تشکیل شد که قرار است مهرماه سال جاری به همت ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی و با همکاری سایر بازیگران این زیست بوم برگزار شود.  هدایت این رویداد، گفتمان سازی میان نهادها و مجموعه های فعال، توسعه زنجیره ارزش، شناسایی چالش ها و هم افزایی توانمندی های فعالان زیست بوم نوآوری و خلاق حوزه مد و پوشاک با رویکرد اقتصاد خلاق و دانش بنیان می باشد. 

در این نشست که به میزبانی مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار شد، دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و  نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارتخانه‌های صمت و کار و تعاون اجتماعی، معاونت امور زنان ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، انجمن صنایع پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق و پارک فناوری پردیس حضور داشتند.

در ابتدای نشست، حسنلو با اشاره به این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه حجاب و پوشاک مستقیما متولی نیست، گفت:«در حوزه حجاب و پوشاک حدود 26 دستگاه مسئول داریم که در این نشست تلاش بر این است که آن‌ها بتوانند به یک هم‌افزایی و نتیجه مثبت برسند.»

وی در ادامه با اشاره به نقش محوری کارگروه مد و پوشاک وزارت ارشاد اسلامی در این حوزه، گفت:«معاونت علمی تلاش می‌کند تا از منظر فناوری، نوآوری و حوزه صنایع خلاق کمک کند و در این هم‌افزایی شرکت داشته باشد. در حال حاضر در حوزه پوشاک و حجاب به یک رویکرد نوآورانه نیازمندیم.»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در ادامه با اشاره به نقش کلیدی مد در حوزه پوشاک و حجاب، گفت:«مد، ریشه در هویت دارد و نشان‌دهنده سبک زندگی مردم است. مد به گونه‌ای یک ابراز وجود و بازنمایی هویت فرد در بستر جامعه است.»

وی با بیان این نکته که کشور در حال حاضر در زمینه طراحی دارای ضعف است، گفت:« یکی از موارد مهمی که ما می‌توانیم در این رویداد به آن بپردازیم، حوزه طراحی است. ما تلاش کریم تا با ایجاد مدارس طراحی با پشتیبانی خانه‌های خلاق و شرکت‌های تولیدکننده بتوانیم حلقه مفقوده طراحی صنعتی و تولید پوشاک را پیدا کنیم.»

وی در پایان با اشاره به اهمیت موضوع پوشش و حجاب در جامعه ایران، گفت:«حل نشدن موضوع حجاب و پوشش در جامعه، می‌تواند منجر به شکاف اجتماعی شود. این مساله باید به صورت عالمانه و با استفاده از زیرساخت‌های اصولی حل شود.»

در ادامه نشست، سجاد لطفی، دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی، گفت:«لازم است که رویکرد عفیفانه، حاکم بر حوزه لباس و مد باشد و تلاش ما در کارگروه سامان‌دهی مد و پوشاک کشور مبنی بر همین موضوع است.» وی در ادامه با اشاره ضعف‌هایی که در زمینه طراحی و از جانب هنرمندان وجود دارد، گفت:«در سال‌های اخیر محصولاتی که در جشنواره‌ها به نمایش درآمده‌اند، در بازار و پشت ویترین مغازه‌ها جایی نداشتند. بر همین اساس ما با یک رویکرد تحولی تلاش کردیم تا بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله جشنواره مد و لباس فجر و یا اعطای شناسه شیما، را تغییر دهیم.»

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضعفی که صنعت پوشاک ما در زمینه طراحی دارد، گفت:«صنعتگران ما، اتاق طراحی ندارند. انتخاب‌گر دارند، کسی که از اینترنت چند طرح برای آن‌ها انتخاب کند و کار آن‌ها با همین طرح‌ها راه می‌افتد. در این جا دو ضعف مطرح است؛ یکی سطح دانشی طراحان و دیگری شکاف بین طراحان و صنعتگران.»

وی در ادامه افزود:« در این شرایط، ما به عنوان یک رویکرد جایگزین برای ارتقا سطح دانشی طراحان و هم تقویت ارتباط طراح و صنعتگر، مدارس طراحی راه‌اندازی شد که یک شبیه‌سازی از اتاق‌های طراحی در ویژندها (برند) است.»

در ادامه، دیگر حاضراندر نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و آمادگی دستگاه های مربوطه را به منظور همکاری با معاونت علمی و فناوری و کارگروه مد و لباس در راستای تقویت و ارتقای فرهنگ پوشش ملی و دینی را اعلام کردند.

#14

انتهای پیام

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
استفاده از ظرفیت شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در عرصه مد و پوشاک اسلامی-ایرانی
استفاده از ظرفیت شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در عرصه مد و پوشاک اسلامی-ایرانی
02/04/22 - 10:23
خانه‌های خلاق و نوآوری| فراخوان شرکت های خلاق ودانش بنیان در موضوع صنعت مد و پوشاک اعلام شد
خانه‌های خلاق و نوآوری| فراخوان شرکت های خلاق ودانش بنیان در موضوع صنعت مد و پوشاک اعلام شد
01/03/10 - 09:56
بیشتر بخوانیم