دستاوردهای فناورانه گیاهان دارویی گسترش یافت

دستاوردهای فناورانه گیاهان دارویی گسترش یافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 44108
ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دستاوردهای فناورانه گیاهان دارویی که قابلیت توسعه و تجاری‌سازی داشته باشند حمایت می‌کند. این طرح ها بر اساس اولویت های حمایتی، هدایتی، تقویتی و انگیزشی ستاد تعیین می‌شود.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران از نظر تنوع زیستی جزء 8 کشور برتر دنیا در تولیدات گیاهی به حساب می آید. بر اساس نظر گیاه شناسان و پژوهشگران تعداد گونه های گیاهی ایران در حدود 8 هزار گونه است که از نظر تنوع گونه ای حداقل دو برابر قاره اروپا است.

همچنین تحقیقات نشان داده است که بیش از دو هزار و 300 گونه از این گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی و بهداشتی هستند. به علاوه یک هزار و 728 گونه از این گیاهان به عنوان گیاهان بومی ایران شناخته می شوند که منحصرا در سرزمین ایران رویش کرده و به عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می شوند.

با توجه به اینکه افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی و اسانس دار در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به 500 هزار هکتار تا سال 1404 به عنوان هدفی بلند مدت مطرح است بنابراین حمایت از توسعه کمی و کیفی کشت گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا  در ارگان های متولی حوزه گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفت. در این راستا ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های تحقیقاتی این حوزه حمایت می کند.

 

توسعه و تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه

این طرح های تحقیقاتی بر اساس اولویت های حمایتی، هدایتی، تقویتی و انگیزشی ستاد بر مبنای اهداف سیاست ها، راهبردها و اقدامات سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، نقشه جامع علمی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دستگاه های اجرایی مرتبط با صنعت گیاهان دارویی و طب ایرانی (سنتی) به صورت فرابخشی مورد حمایت و اجرایی سازی قرار می گیرند. این قبیل حمایت ها بیشتر مربوط به طرح هایی است که مراحل پژوهشی و آزمایشگاهی آن ها طی شده باشد و دستاوردهای فناورانه حاصل از آن قابلیت توسعه و تجاری‌سازی را داشته باشد و به طور کلی خروجی های آن جریان ساز باشد.

 

نمونه هایی از طرح های پژوهشی 

طرح تعیین روش های اجرایی افزایش زمان نگهداری گل تازه زعفران، اجرای طرح تولید امگا 3 از ریز جلبک و تولید تجاری آن به منظور جلوگیری از واردات، اصلاح گیاه دارویی رازیانه برای تولید دارو به صورت هدفمند، طرح تهیه زیرساخت فناوری و فرآوری بذور گیاهان دارویی، تدوین استانداردهای زعفران ارگانیک، طرح جایگزینی گیاهان دارویی در شرایط دیم و دیمزارهای کم بازده مورد توافق، بکارگیری روش های کروماتوگرافی صنعتی برای خالص سازی مواد طبیعی، تکمیل پایلوت تولید و تکثیر زالوی طبی، تولید لاین های زیره سبزه مقاوم به فوزاریوم و ارزیابی توده های بومی حنا به منظور معرفی رقم تجاری نمونه هایی از طرح های تحقیقاتی و پژوهش های کاربردی تجاری‌سازی است که با حمایت ستاد انجام شد.

پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم