راه توسعه صنایع خلاق و فرهنگی هموار شد؛ کرمی: «شرکتهای خلاق» دانشبنیان نوع 3 میشوند
پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به حمایت از شکلگیری زیستبوم اقتصاد خلاق، صنایع فرهنگی شرکتهای خلاق، همپا و به موازات دانشبنیان، گفت: این آمادگی را داریم که با حمایت از اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی، توسعه خانههای خلاق، زنجیره ارزش، تبدیل ایده به محصول که به رونق کسب و کارهای خلاق منجر میشود و همراستا با گسترش زیستبوم دانشبنیان، گسترده شدن زیستبوم شرکتهای خلاق هم محقق شود.
شرکتهای خلاق دانشبنیان میشوند
کرمی، با اشاره به نقشآفرینی یک هزار و 96 شرکت خلاق و فرهنگی در زیستبوم نوآوری و کارآفرینی کشور گفت: در راستای حمایت هرچه بیشتر از فعالان شرکتهای خلاق، صاحبان این کسب و کارها میتوانند از تسهیلاتی که تا پیش از این صرفاً به شرکتهای دانشبنیان ارائه میشد، بهرهمند شوند و مسیر پیشرفت را شتابانتر بپیمایند.
وی افزود: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تصویب کارگروه شرکتهای دانشبنیان از این پس شرکتهای خلاق بر اساس ارزیابی و تعیین شاخصهای پیشبینی شده، دانشبنیان نوع 3 میشوند.
فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، اشتغالزا و ثروتآفرین
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، به اجزای زنجیره ارزش و نوآوری، در این حوزه اشاره کرد و افزود: در این زیستبوم 26 شتابدهنده تخصصی، 2 تسهیلگر، 4 ستاد توسعه فناوری، 11 سازمان و نهاد، 27 مرکز رشد و نوآوری، 11 سرمایهگذار خطرپذیر نقشآفرینی میکنند. همچنین 14 جشنواره و رویداد در سطح ملی و بینالمللی، ظرفیت دیگری برای معرفی و رونق هرچه بیشتر کسبوکارهای این حوزه به شمار میرود.
وی، با اشاره به شکلگیری خانههای خلاق و شتابدهندههای تخصصی این حوزه، در راستای توسعه زیستبوم این کسبوکارها ادامه داد: کارخانههای نوآوری که بستری برای رشد ایدههای نوآورانه و تولید محصول و خدمات نوآورانه هستند، گامهای خوبی را در توسعه کسب و کارهای دانشبنیان و فناور برداشتهاند که اثرات مطلوب آن را در اقتصاد و اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی شاهد هستیم. خانههای خلاق نیز بستری نوآورانه و پویا را برای رونق کسبوکارهای خلاق و فرهنگی ذیل یک چتر حمایتی فراهم میکنند.
کرمی با اشاره به توجه به جایگاه صنایع خلاق و فرهنگی به عنوان یکی از ستونهای پیشرفت کشور گفت: با شکلگیری کارگروه شرکتها و صنایع خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه حمایت از این کسبوکارها فراهم شد. اما از آنجاییکه این شرکتها امکان دانشبنیان شدن نداشتند، برنامه توسعه زیستبوم صنایع خلاق با هدف حمایت آن دسته از شرکتهایی که ماهیت خلاقیت و نوآورانه داشتند اما از پیچیدگی فناورانه برخوردار نبودند اجرایی شده است و با جدیت به پیش میرود.
مشاور معاون علمی و فناوری رییسجمهوری، با اشاره به گردش مالی 2700 میلیارد دلاری صنایع خلاق و فرهنگی ادامه داد: طبقهبندیهای مختلفی، بر اساس معیارهای گوناگون، به دستهبندی صنایع خلاق و فرهنگی پرداخته است که آنکتاد و یونسکو در یک دستهبندی، گروههای مد و لباس، بازیهای ویدئویی، صنایع دستی، اسباببازی، فیلم، رادیو و تلویزیون، موسیقی، انتشارات، نرمافزار، تبلیغات، معماری و طراحی را ذیل گروه صنایع خلاق قرار داده است.
تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع خلاق و فرهنگی
کرمی، یکی از چالشهای جدی صنایع خلاق و نرم را عدم به وجود اوردن یک زیستبوم صنایع خلاق و تکمیل زنجیره ارزش از ایده تا محصول و بازارسازی آن دانست و افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه زیستبوم صنایع خلاق به دنبال ایجاد اکوسیستم است که در آن محصول و خدمت خلاق تولید و به سمت بازارهای جهانی سوق داده شود.
وی با تأکید بر اینکه صنایع خلاق و فرهنگی نه تنها هزینهبر نیست بلکه ثروتزا و اشتغال آفرین است ادامه داد: بر همین اساس، یک نقشه راه برای صنایع خلاق و فرهنگی طراحی شده است تا فعالان نوآور و خلاق این حوزه بتوانند در این مسیر گام بردارند و از حمایتهای لازم برخوردار شوند.
کرمی، با تبریک دهه مبارکه فجر، بیان اینکه انقلاب اسلامی اعتماد به نفس ملی، شکوفایی در خودکفایی و تولید را به ارمغان آورد ادامه داد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود 24هزار مستشار آمریکایی در ایران حضور داشتند که این تعداد به جز مستشاران دیگر کشورها بود. موضوعی که عمق وابستگی ایران به بیگانگان را نشان میداد و خبری از خوداتکایی و محصول ایرانساخت نبود، امروز اما در جایگاهی قرار داریم که شرکتهای دانشبنیان و خلاق به کوشش جوانان دانشآموخته و نخبه، کشور را در مسیر استقلال، خودباوری، پیشرفت و ما میتوانیم قرار داده است.
گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/24
Send to friends