ساخت سامانه رادار نفوذ در زمين وارد مرحله عملیاتی خواهد شد
یک فعال فناور خبر داد؛

ساخت سامانه رادار نفوذ در زمين وارد مرحله عملیاتی خواهد شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 14726
یک فعال فناور، با اشاره به اهمیت راهبردی و اقتصادی سامانه‌های راداری تصویربرداری از خطوط لوله انتقال نفت و گاز در زیرزمین، از تولید نهایی و وارد فاز عملیاتی شدن این محصول به دست متخصصان کشورمان بر مبنای دانش فنی بومی خبر داد.

یک فعال فناور، با اشاره به اهمیت راهبردی و اقتصادی سامانه‌های راداری تصویربرداری از خطوط لوله انتقال نفت و گاز در زیرزمین، از تولید نهایی و وارد فاز عملیاتی شدن این محصول به دست متخصصان کشورمان بر مبنای دانش فنی بومی خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رضا افراز مدیر عامل ارتباطات موج بر شهاب، از نهایی شدن روند طراحی و ساخت رادار نفوذ در زمین خبر داد و گفت: تجهیزات تصویربرداری از لوله‌های زیرزمین توسط امواج الکترومغناطیس که به اختصار GPR(Ground Penetrating Radar) یاد می‌شود، توسط متخصصان کشورمان آغاز شده است و به زودی وارد چرخه عملیاتی خواهد شد.

این فعال فناور، با اشاره به اهمیت راهبردی و ویژه به کارگیری امواج الکترومغناطیس در تجهیزات تصویربرداری و ارزیابی زیر زمین، اظهار کرد: کاربری این تجهیزات، در حوزه‌های گوناگون از جایگاه بالایی برخوردار هستند و کاربردهای حائز اهمیتی نیز در حوزه نظامی دارند.

وی با بیان این‌که تولید رادارهای نفوذ زیرزمینی، محور اصلی تولیدات این شرکت قرار گرفته است، افزود: قابلیت نصب این رادار در جلوی خودرو و امکان تصویر برداری با سرعت بالا و همچنین قدرت تفکیک اشیا مدفون زیر زمین با اندازه های مختلف، این محصول را نسبت به محصولات عمومی وارداتی موجود در بازار کاملا متمایز کرده است.

افراز، تولید این محصول را با تکیه بر توانمندی نیروی انسانی داخلی، داشته‌های علمی و تئوری‌ها و تجربیات موجود کشورمان امکان پذیر دانست و افزود: این سامانه، تست‌ها و ارزیابی ها گوناگونی را پشت سر گذاشته، علاوه بر آن، نسخه‌های بهینه و جدیدی از آن ارائه شده است که امیدواریم به زودی و با موفقیت در ارزیابی‌های عملیاتی و میدانی، وارد بازار تجاری شود.

این فعال فناور، شناسایی موقعیت خطوط لوله‌ها، شناسایی نشت‌ها و انشعاب‌ها مجاز و غیرمجاز لوله های نفت، را اساسی ترین کاربرد این تجهیزات دانست و گفت: داشتن تصویری خطوط لوله‌های نفتی که سال‌هاست زیر خاک مدفون شده‌اند، امری ضروری است. چراکه اگر ترک‌ها و شکستگی‌های ناشی از فرسودگی داشته باشند و حفاری ضروری باشد.

وی ادامه داد: باتوجه به این که امکان دارد از این خطوط، نقشه و مسیر واضحی در دسترس نباشد، تصویربرداری زیرزمینی یکی از دغدغه‌های اساسی حوزه انتقال نفت است.

مدیر عامل ارتباطات موج بر شهاب، به کاربرد این سامانه در فضای شهری به عنوان کاربری عمومی تر رادارهای نفوذ زیرزمینی (GPR) اشاره کرد و گفت: در شهرها نیز خطوط لوله زیرزمینی متعددی وجود دارد که بررسی مسیر این خطوط و جلوگیری از تداخل خطوط با یکدیگر، همچنین بررسی نشتی‌ها و انشعاب‌های غیرمجاز از کاربردهای GPR در شهرهاست.

افراز، با بیان این‌که دیربازده بودن کار دانش‌بنیان و عدم حمایت‌های فرهنگی برای جذب سرمایه‌گذار، انگیزه فناور را کاهش داده و کار را در این عرصه دشوار می‌سازد، اظهار کرد: فضای اقتصادی غالب، فضا را بیش‌تر برای کارهای زودبازده با منافع شخصی و محدود و بدون ارزش فناورانه باز گذاشته و از طرفی، نبود شفافت‌های اقتصدی و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذار به حضور در عرصه دانش‌بنیان، منجر به کاهش فعالان عرصه دانش‌بنیان خواهد شد.

این فعال فناور، با اشاره به ضرورت ایجاد بسترهای اقتصادی، فیزیکی و فرهنگی برای رسیدن ایده‌های فناورانه به عرصه عمل گفت: ضمن این‌که می‌بایست مقدمات لازم برای تسهیل کار شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور به منظور تولید محصول فراهم شود، باید موانع موجود موثر در کاهش انگیزه و توقف کار از سر راه برداشته شود. خوشبختانه حمایت‌هایی در این مسیر آغاز شده است که باید با رفع موانع و اصلاح فضای موجود، همچنان ادامه پیدا کند.

/پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم