طلیعه فصلی نو در اجرای نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی ایران
نگاهی به یک نقشه راه فناوری/

طلیعه فصلی نو در اجرای نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی ایران


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 22472
بهار از راه می رسد و ما را در مسیر سبز خود به سوی پویایی و تحول رهنمون می شود و با نوایی دل­ انگیز از ما می­خواهد تا در مسیر راهی نو، حس روح افزای تازگی، طراوت و انگیزه را پیشه خود سازیم و چه زیباست بهاری که طلیعه بخش تحولات جدید شود.

بهار از راه می رسد و ما را در مسیر سبز خود به سوی پویایی و تحول رهنمون می شود و با نوایی دل­انگیز از ما می­خواهد تا در مسیر راهی نو، حس روح افزای تازگی، طراوت و انگیزه را پیشه خود سازیم و چه زیباست بهاری که طلیعه بخش تحولات جدید شود. بی تردید بهار96 می تواند سرفصل تحولات سازنده ،مثبت و پایداردر همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میهن عزیزمان از جمله گیاهان دارویی،طب سنتی و سبک زندگی سالم  باشد.

 

 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درسالی که گذشت، ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی مرحله ای مهم ودشوار از برنامه ریزی را پشت سر نهاد و موفق شد نگاشت اولین پروژه آینده نگاری علم و فناوری خود را تدوین کند. امروزه اغلب سازمانها براي افق نمايي و ترسيم آينده روشن خود ، از ره نگاشت یا نقشه راه بهره مي­گيرند.

مزیت عمده ره نگاشت­سازي در ارتقاي تصمیمات سرمایه گذاري در حوزه ي علوم و فناوري و کمک به ایجاد وفاق و اجماع میان تصمیم­گیران است. ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی،  نيز به منظور تعیین تکالیف، تعهدات و اقدامات وزارتخانه ها و دستگاههای ذینفع و همچنین اولويت بندي فعاليتها و اقدامات برای دستيابي به اهداف سند ملي در افق 1404، اقدام به تدوين نقشه راه اجرایی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی کرد. 

این سند نتیجه تلفیق دیدگاه های فرابخشی و بین دستگاهی در تبیین سیاست های اجرایی، راهبردها و اقدامات مختلفی است که با مشارکت و همکاري متولیان و بازیگران مهم این عرصه و همچنين بهره گيري از نقطه نظرات خبرگان و متخصصان اين سازمانها تدوین شده است. این سند سیاست‌ها، اولویت‌ها ، برنامه‌ها و مسير پيشرفت را در حوزه هاي کليدي وراهبردی مربوط به رشد و توسعه علم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی  ایران طی دهه آینده نشان داده است.       

 

  سند مذکور ده ساله بوده و از سال 1395 شروع و در سال 1404 پایان می‌پذیرد. برنامه‌های موجود در این نقشه راه ستاد به سه بخش کوتاه مدت (1395 تا 1397)، میان مدت (1400 تا 1398) و بلند مدت (1400 تا 1404) تقسیم می‌شوند. انتظار است با اجرایی سازی برنامه ها و با هدفگذاری های صورت گرفته همچون ایجاد 320 شرکت دانش بنیان، توسعه کاشت530 هزار هکتار گیاهان دارویی اولویت دار، تاسیس 300 سلامتکده طب سنتی ، ایجاد 200مرکز کارآفرینی، ارتقاء ظرفیت تولیدسالانه انواع عرقیات ، اسانس و مواد موثره تا500 هزارتن در10000 واحد فرآوری، تربیت2000دکتر متخصص طب سنتی، تولید 1500محصول وفرآورده طبیعی و دارویی دانش بنیان و.... در افق چشم انداز 1404 بتوان به اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی نائل آمد .

 

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم