فرآوری پسته توسط کشاورزان خرده‌کار
با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد؛

فرآوری پسته توسط کشاورزان خرده‌کار


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38880
محققان کشور طراحي، ساخت و ارزيابي ماشين فرآوري پسته را انجام دادند تا کشاورزان خرده کار بتوانند فراوری محصول را در باغ خود انجام دهند.



محققان کشور طراحي، ساخت و ارزيابي ماشين فرآوري پسته را انجام دادند تا کشاورزان خرده کار بتوانند فراوری محصول را در باغ خود انجام دهند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ايران بزرگترين توليد كننده پسته در جهان است و محققان زيادي بر روي فرآوري پسته در سراسر دنيا مشغول تحقيق هستند. از سویی اكثر كشاورزان پسته كار كشور خرده كار بوده و اغلب به دليل توان اقتصادي به ناچار محصول خود را با قيمت پاييني به شركت‌هاي فرآوري كه ماشين‌هاي فرآوري اين محصول را دارند مي‌فروشند كه كاهش درآمد اين دسته از كشاورزان را به دنبال دارد. با توجه به اهمیت این موضوع محققان در موسسه تحقيقات فني و مهندسي كشاورزي با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در پژوهشی طراحي، ساخت و ارزيابي ماشين فرآوري پسته را انجام دادند.

محمد یونسی الموتی مجری این پروژه به ویژگی های ماشین فرآوری پسته که با انجام این طرح ساخته شده است اشاره و اظهار کرد: این دستگاه پوست کنی، شستشوی اولیه و رطوبت گیری اولیه پسته را انجام می دهد. با توجه به قابل حمل بودن آن می توان در مزارع کوچک برای فراوری مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، در اين تحقيق دستگاهي چند منظوره ارزان قيمت براي فرآوري پسته ساخته شد تا اينكه كشاورزان خرده كار با خريد آن بتوانند مراحل اوليه فرآوري پسته را خود انجام دهند و بتوانند محصول خود را با قيمت مناسب به بازار ارائه دهند. اين دستگاه قادر است سه مرحله پوست كني، شستشو و رطوبت گيري پسته را در يك محفظه كه محفظه فرآوري ناميده مي شود، انجام دهد. محفظه فرآوري از دو قفسه ساينده و يك كف انحنادار ساخته شده كه مي تواند توسط دو الكتروموتور دور متغير به حركت درآيد. به دليل خصوصيت هاي ويژه اي كه براي اين دستگاه در نظر گرفته شده است، مراحل شستشو و رطوبت گيري نيز به راحتي در همين محفظه قابل انجام است.
طراحي دستگاه چند منظوره ( پوست كن، شستشو دهنده و رطوبت گير) پسته، محاسبات مربوط به ميزان توان مصرفي دستگاه در مراحل مختلف فرآوري، ساخت دستگاه چند منظوره فرآوري دستگاه و ارزيابي كلي عملكرد دستگاه چند منظوره فرآوري پسته در مراحل پوست كني، شستشو و خشك كننده پسته از اهداف این طرح پژوهشی است.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم