قطعات صنعتی با محصول دانش‌بنیان دچار خوردگی نمی‌شوند

قطعات صنعتی با محصول دانش‌بنیان دچار خوردگی نمی‌شوند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 48160
فرآیند آبکاری الکترولس، به عنوان یک روش خود کاتالیستی (auto-catalyst) یا احیای شیمیایی شناخته می­‌شود. در روش پوشش‌­دهی الکترولس، مواد پوشش­‌دهی بدون اعمال جریان الکتریکی و تنها به کمک حرارت روی سطح زیرلایه رسوب می‌کنند.

این فرآیند به کمک چندین واکنش شیمیایی به طور همزمان در محیط آبی اتفاق می‌افتد. از آن‌جا که در آبکاری الکترولس پوشش‌دهی بدون حضور جریان الکتریکی انجام می‌شود، تجمع یون‌های فلزی در گوشه و زوایا رخ نمی‌دهند.از این رو پوشش به طور یکنواخت تشکیل می‌شود.

مهم ترین پوشش‌های تشکیل شده به روش الکترولس می‌توان به الکترولس نیکل و نیکل-فسفر نام برد.

محمد قادری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «آبکار عیار سنج سپاهان» درباره خدمات آبکاری این شرکت گفت: آبکاری شامل پوشش دهی الکترولس نیکل بر روی انواع قطعات صنعتی شامل واتر پمپ، ایمپلر، دیفیوزر، ولو (Gate, Ball, Safety, Needle, Plug)  در حوزه‌های صنایع نظامی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، قطعات تولید شده به روش ریخته گری، تراشکاری CNC  که نیاز به آبکاری یکنواخت با مقاومت به خوردگی بالا است می‌شود.

وی ادامه داد: این پوشش‌ها غالبا نیازهای مقاومت به خوردگی بالا، مقاومت به سایش بالا، ضریب اصطکاک کم، چسبندگی بالا، مقاومت به اتمسفر و شرایط کاری، مقاومت به اکسیداسیون، مقاومت به حرارت، یکنواختی پوشش و سختی بالا را تامین می‌کند.

این فعال فناور درباره سایر محصولات این شرکت نیز گفت: علاوه بر مواد آبکاری، اسیدشویی، چربی‌گیر و شوینده نیز در این شرکت تولید می‌شود.

قادری اضافه کرد: فرآيند الكترولس روشی است که بدون اعمال جریان خارجی صورت مي‌گيرد و الكترون مورد نیاز از تخلیه یونه از واکنش شیمیایی بدست مي‌آيد. در این شرایط فلز و عامل احیا در حضور یک کاتالیزور با هم واکنش می‌دهند و حتماً باید زیر لایه مورد استفاده فعال باشد که در غیر این صورت از یک کاتالیزور مناسب برای رسوب پوشش باید استفاده شود.

وی افزود: آبكاري الكترولس را تحت عنوان آبكاري خود كاتاليتكي نیز می‌نامند، زیرا قابلیت تشکیل بر روی فلزات و موادی که از نظر کاتالیتی فعال هستند را دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «آبکار عیار سنج سپاهان» بیان کرد: در حالت الکترولس پوشش موجود کاملا یکنواخت بوده و سرعت پوشش‌دهی در تمامی نقاط سطح یکسان است. ولی در حالت اعمال جریان به علت بالا بودن چگالی  جریان در نقاط نوک تیز پوشش در بعضی نقاط با سرعت بالاتری رسوب می‌کند و بعضی نقاط اصلاً پوشش نمی‌گیرد.

این روش توانایی پوشش دهی فلزات نیکل ، مس ، کروم ، طلا و نقره را بر روی کلیه سطوح فلزی و پلاستیکی دارد.

به گفته این فعال فناور، با تولیدات و خدمات ارائه شده در این شرکت 4 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

وی درباره قیمت محصولات تولیدی این شرکت گفت: قیمت محصولات این شرکت در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن 50 درصد ارزان‌تر است و از نظر کیفیت با آن‌ها قابل رقابت است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «آبکار عیار سنج سپاهان» بیان کرد: همچنان نمونه مشابه تولیدات این شرکت به کشور وارد می‌شود که عمدتا نیز این محصولات ساخت کشور چین است.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/

 

اخبار مرتبط

 

* سنسورهای لرزش سنج القایی مورد مصرف در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تولید شد

* طرح‌های مرتبط با زیست‌فناوری محیط‌زیست حمایت می‌شوند

* ریل گذاری صادرات محصولات دانش بنیان تکمیل می شود

* افزایش بازده سیستم‌های گرمایشی خورشیدی به کمک سطوح نانوساختار

* کاهش آلرژی به محصولات لبنی با استفاده از باکتری‌های بومی ایران

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم