قطعات فلزی سه‌بعدی با روش برش و شکل‌دهی لیزری خود را می‌سازند‌
شکل‌دهی لیزری؛

قطعات فلزی سه‌بعدی با روش برش و شکل‌دهی لیزری خود را می‌سازند‌


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 29887
محققان،اریگامی های فلزی را به وجود آوردند که به کمک لیزر خودشان ساخته می‌شوند .به این روش می‌توان از راه دور به ساختن قطعات جایگزین یک وسیله پرداخت.

 

محققان،اریگامی های فلزی را به وجود آوردند که به کمک لیزر خودشان ساخته می‌شوند .به این روش می‌توان از راه دور  به ساختن قطعات جایگزین یک وسیله پرداخت. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در روش نوین، با کنترل پرتو لیزر علاوه بر ایجاد برش دوبعدی، می‌توان قطعات فلزی را به فرم دلخواه درآورد.شکل دهی یک قطعه فلزی، نسبت به برش لیزری، نیاز به پرتوی لیزر با توان کمتری دارد.این فرآیند بدون دخالت دست، کم هزینه و کارآمد است و  برای ساخت هزاران قطعه در یک زمان  کوتاه مناسب است.

برش لیزری چیست

برش لیزری فناوری است که در آن از اشعه لیزر  برای برش اجسام استفاده می‌شود؛ و نوعاً از این فناوری در زمینه صنعت استفاده می‌شود. برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می‌شود. قسمتی از جسم مورد نظر که بریده می‌شود یا آب می‌شود یا می‌سوزد یا تصعید می‌شود و توسط فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود؛ و سر انجام سطح بریده شده با کیفیت خیلی عالی ایجاد می‌شود. لیزر صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنایع نظامی، ساختمانی، هوافضا، پزشکی، آزمایشگاهی و پژوهشی، ارتباطاتی، فیزیک، شیمی و … کاربرد دارد.

بر اساس این گزارش، بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد به‌کارگیری و توسعه در صنعت لیزر و همچنین روشن‌سازی این حوزه در کشور در حال حاضر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم