لیزری حساس به بو در حد حس بویایی سگ‌ها
با تلاش محققان در حوزه لیزر ساخته شد؛

لیزری حساس به بو در حد حس بویایی سگ‌ها


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 38921
محققان لیزری ساخته‌اند که می‌تواند گازهای مختلفی را که درون نمونه‌های آزمایشگاهی قرار دارند، ببوید، این دستگاه جدید صرفاً برای نظارت بر محیط‌زیست و تعیین آلودگی‌های صنعتی به کار نمی‌رود



محققان لیزری ساخته‌اند که می‌تواند گازهای مختلفی را که درون نمونه‌های آزمایشگاهی قرار دارند، ببوید، این دستگاه جدید صرفاً برای نظارت بر محیط‌زیست و تعیین آلودگی‌های صنعتی به کار نمی‌رود، بلکه می‌توان در نهایت از آن برای تشخیص بیماری آر طریق بو کردن نفس بیمار استفاده کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پژوهشگران دانشگاه آدلاید، لیزری را ابداع کردند که قادر است گازهای مختلف موجود در نمونه‌های آزمایشگاهی را از طریق بوییدن تشخیص دهد. این ویژگی خاص که در این دستگاه جدید تعبیه‌شده است تنها برای نظارت بر محیط‌زیست و اندازه‌گیری ناخالص‌های صنعتی به کار نمی‌رود، این دستگاه این امکان را به کاربر می‌دهد که با استفاده از لیزر؛ با بوییدن تنفس بیمار، نوع بیماری را تشخیص دهد.


این پژوهشگران توانایی ویژهی لیزر مذکور را در تفاوت قائل شدن بین ترکیبات گازی متفاوت، به حساسیت بویایی یک سگ شکاری تشبیه می‌کنند. البته در کنار احساس بویایی، دستگاه مورد بحث از الگوهای جذب نور نیز برای سنجش مواد موجود در ترکیبات آزمایشگاهی بهره می‌برد.
محققان گزارش می‌دهند؛ که این لیزر می‌تواند مقداری دی اکسید کربن موجود در یک گاز مرکب آزمایشگاهی را در کمتر از یک ثانیه و با دقت و وضوح بالا اندازه‌گیری کند. از سوی دیگر توامایی اندازه‌گیری با سرعت و دقت بالا مزیتی ویژه و سودمند است؛ این پدیده با پیشرفت و توسعه بیشتر، راهی را در جهت مشاهدات و تحلیل‌های کم‌هزینه و با صرف زمان کمتر ایجاد خواهد کرد که می‌تواند در زمینه تشخیص، یا در جراحی‌های پزشکی بون نیاز به جراحان متخصص صورت پذیرد.
بر اساس این گزارش ساخت لیزری حساس به بو در حد حس بویایی سگ‌ها؛  موضوعی است که در دهمین شماره از ویژه نامه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی به آن پرداخته‌شده است، گفتنی است؛ این ویژه نامه با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی  و ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان منشر شده است.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم