محققان داخل و خارج کشور در حوزه مولوی پژوهی گردهم آمدند
با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی؛

محققان داخل و خارج کشور در حوزه مولوی پژوهی گردهم آمدند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 33996
نخستین نشست مولوی پژوهی با حضور استادان و محققان داخل و خارج کشور در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

 

نخستین نشست مولوی پژوهی با حضور استادان و محققان داخل و خارج کشور در دانشگاه ارومیه برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مولوی پژوهی عنوان یکی از کرسی های اعطاء شده از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی است تا حمایت از پژوهش های ادبی نیز در کانون توجه قرار گیرد. بر اساس این کرسی پژوهشی اقدامات مختلفی در این حوزه در حال انجام است که یکی از آنها برگزاری نخستین نشست مولوی پژوهی است که در آن استادان و محققان داخل و خارج کشور که در حوزه مولوی‌پژوهی فعالیت می‌کنند، حضور داشتند و آخرین یافته‌های خود را درباره آراء و آثار مولانا و وضعیت مولوی‌پژوهی در مناطق مختلف جهان ارائه دادند.
در این نشست سید علی‌اصغرمیرباقری فرد دارنده کرسی پژوهشی مولوی پژوهی ضمن معرفی این کرسی، برنامه های آتی برای ترویج فعالیت ها در این حوزه را تببین کرد.
وی همچنین علاوه بر معرفی مولانا و آثار او به عنوان سرمایه‌ای اجتماعی و فرهنگی، درباره نحوه استفاده از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی توضیحاتی ارائه داد و درباره بازنگری در روش‌های تحقیق در حوزه مولوی‌پژوهی برای ارتقای کیفیت این پژوهش ها و همچنین توجه به نحوة اثرگذاری آراء مولوی در اعتلای فرهنگی جامعه سخن گفت.
میرباقری فرد با اشاره به اینکه نسبت معناداری میان حجم زیاد آثار انجام‌یافته در حوزة مولوی‌پژوهی و کیفیت آنها وجود ندارد، بر ضرورت تصحیح قابل اعتماد آثار مولانا، پرداختن به تولید علم درباره محتوای فکری و هنری آثار مولانا و توجه به تفاوت مشرب و سنت عرفانی مولوی و ابن عربی در تصحیح و شرح آثار مولوی تأکید کرد.
در پایان این جلسه نیز در گفتگویی که بین اعضای شرکت کننده برگزار شد، نحوه تشکیل شبکه مولوی پژوهان بررسی شد. در این گفتگو چگونگی ارتباط مولوی پژوهان با یکدیگر و استفاده از ظرفیت های موجود در داخل و خارج از کشور برای ارتقاء کیفیت فعالیت های مولوی پژوهی تبیین شد. 
نخستین نشست بین‌المللی مولوی پژوهی با همکاری دانشگاه ارومیه و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.
صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در سال ۱۳۸۲ با هدف حمایت از پژوهشگران و فناوران کار خود را آغاز کرد، فعالیت‌های اصلی این صندوق تاکنون شامل حمایت از طرح‌های پژوهشی، دوره‌های پسادکترا، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه (گرنت) و پشتیبانی از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری است. اعطای کرسی پژوهشی از جمله اقدامات ویژه‌ صندوق است که در شکلی محدود به استادان شاخص یا نهادهای موثر  تعلق می‌گیرد بدین ترتیب که صندوق از طریق رصد فعالیت‌های علمی در سطح کشور و مشاوره با صاحبنظران و گروه‌های علمی و دانشگاهی‌ تصمیم می‌گیرد این جایزه‌ پژوهشی را به فردی اعطاء کند. صندوق تا کنون 63 کرسی پژوهشی به محققان برتر کشور در حوزه های مختلف علمی اعطاء کرده است تا با حمایت های لازم در این حوزه ها تحقیقات با سرعت بیشتری پیش روی داشته باشد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم