محققان کشور با تحلیل و پردازش سیگنال‌های مغزی آشنا می‌شوند
با برگزاری کارگاهی آموزشی توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز ؛

محققان کشور با تحلیل و پردازش سیگنال‌های مغزی آشنا می‌شوند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 40691
دوازدهمین کارگاه ثبت، تحلیل و پردازش سیگنال‌های EEG توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری برگزار می شود تا متخصصان حوزه اعصاب و روان با روش تحلیل اطلاعات بدست آمده از سیگنال‌های مغزی آشنا شوند.

 

 

دوازدهمین کارگاه ثبت، تحلیل و پردازش سیگنال‌های EEG توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری برگزار می شود تا متخصصان حوزه اعصاب و روان با روش تحلیل اطلاعات بدست آمده از سیگنال‌های مغزی آشنا شوند.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این کارگاه آموزشی با هدف آشنایی متخصصان حوزه اعصاب و روان با روش های تحلیل و تفسیر اطلاعات به دست آمده از سیگنال های مغزی و آشنایی با نحوه ی پردازش و تحلیل سیگنال مغزی در محیط های EEGLAB، ERPLAB، ICALAB  و سایر نرم افزارهای وابسته به  EEGLAB برگزار می شود. 

همچنین آشنایی پژوهشگران حوزه روانپزشکی و روانشناسی با کاربرد روش های متعدد تحلیل سیگنال های مغزی در زمینه نقشه برداری مغزی و آشنایی متخصصان اعصاب و روان با کاربرد سیگنال های مغزی در تشخیص و پیگیری فرآیند درمان اختلال های روانپزشکی از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.


دانشجویان علاقمند به شرکت در این کارگاه از 30 درصد تخفیف برخودار می شوند. دوازدهمین کارگاه ثبت، تحلیل و پردازش سیگنال‌های EEG 24 تا 26 بهمن ماه سال جاری در آزمایشگاه نقشه برداری مغز برگزار می‌شود. 


آنچه باید درباره EEG بدانیم

بر اساس این گزارش، پردازش اطلاعات در سیستم اعصاب مرکزی، توسط فعالیت الکتریکی نورون‌ها اتفاق می‌افتد. این فعالیت الکتریکی پیوسته تولید شده توسط خود مغز، می‌تواند توسط الکترودهای قرار گرفته بر روی جمجمه اندازه‌گیری و ثبت شود. سیگنال‌های حاصل به عنوان الکتروانسفالوگرام یا EEG شناخته شده و بیانگر مجموع پتانسیل‌های پس‌سیناپسی تعداد قابلتوجهی از نورون‌ها است.


کاربرد EEG در پژوهش‌های علوم اعصاب از مزایایی برخوردار است. نخست آنکه EEG روشی غیرتهاجمی است و در مقایسه با دیگر روش‌های تصویربرداری مانند  fMRI، آزمودنی برای انجام تکالیف گوناگون آزادی عمل بیشتری خواهد داشت (محدویت حرکتی کمتری نیاز است). مزیت دیگر آن است که بسیاری از کاربردهای EEG فعالیت غیرارادی مغز را ثبت می کنند، بدان معناست که ضرورتی ندارد آزمودنی قادر باشد با پژوهشگر همکاری کند. همچنین EEG  در مقایسه با تکنیک‌های دیگر مانند fMRI و PET دارای دقت تفکیک زمانی بالایی است و قادر است تغییرات فعالیت الکتریکی مغز را در یک مقیاس زمانی در محدوده‌ی میلی ثانیه شناسایی کند.

نتایج حاصل از EEG می‌توانند برای شناسایی ناهنجاری‌های فعالیت الکتریکی مغز که ممکن است با اختلالات مغزی مشخصی مانند صرع، تومور مغزی، آلزایمر، سکته و جنون مرتبط باشند بکار گرفته شوند. ثبت EEG ممکن است به منظور تشخیص سطح فعالیت مغزی فرد در حال کما یا مانیتورینگ فعالیت مغزی به هنگام جراحی مغز استفاده شود.

به منظور ثبت EEG معمول، یک کلاه بر روی سر آزمودنی قرار داده می‌شود که در این کلاه تعداد قابل‌توجهی از الکترودهای اندازه‌گیری مونتاز شده‌اند. به منظور ثبت سیگنال باکیفیت از ژل رسانا برای کاهش امپدانس بین پوست سر و الکترود استفاده می‌شود.


آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف پاسخگویی بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و نقشه‌برداری مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم