مدرسین فناوری نانو با کاربرد نانو پوشش‌ها در صنعت خودرو آشنا شدند

مدرسین فناوری نانو با کاربرد نانو پوشش‌ها در صنعت خودرو آشنا شدند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 17318
دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانو پوشش‌ها در صنایع با موضوع صنعت خودرو و باهدف ارائه اطلاعات فنی به مدرسین فناوری نانو در این صنعت، در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی برگزار شد.

 دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانو پوشش‌ها در صنایع با موضوع صنعت خودرو و باهدف ارائه اطلاعات فنی به مدرسین فناوری نانو در این صنعت، در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانو پوشش‌ها در صنایع با موضوع صنعت خودرو، باهدف ارتقای کیفیت محتوای قابل‌ارائه به صنعت در سمینارهای صنعتی (سمینارهای آشنایی صنایع با پوشش‌های نانو و کاربردهای آن) و بیان اطلاعات علمی و فنی، در سالن کنفرانس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در این دوره از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در موضوعات مرتبط با نانو پوشش‌ها را دارند، دعوت بعمل آمد تا بصورت رایگان و حداکثر در دو موضوع، در این دوره‌ها ثبت‌نام و شرکت کنند.

در ابتدای این دوره استراتژی شرکت‌ها جهت کاهش سوخت، لزوم افزایش بازده خودرو و چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی و شرکت‌های مربوط ذکر شده و راهکارهای عملی در راستای اهداف تعیین‌شده و حل چالش‌های مذکور بیان گردید. همچنین با معرفی ویژگی‌های پوشش‌های مورداستفاده در خودرو و مقایسه مقادیر سایش و اصطکاک برای آن‌ها در مواد مختلف، به نقش نانو پوشش‌ها در بهبود و رفع معایب مذکور و افزایش راندمان کاری و بهره‌وری اقتصادی صنایع مرتبط با خودروسازی اشاره شد.

 

در ادامه کاربرد نانو پوشش‌ها در صنعت خودرو از زوایای مختلف تشریح شده و ضمن بیان اهمیت نانو پوشش‌های کاربردی در این صنعت، به تأثیر آن در اقتصاد و توسعه کشور پرداخته شد.

 

از محورهای آموزشی صنعتی این دوره می‌توان به انواع نانو پوشش‌های مورداستفاده در صنعت خودرو، پوشش‌های دی ال سی و کاربرد آن در صنعت خودرو، نانو پوشش‌های خود انطباقی، کاربرد نانو پوشش‌ها در اجزای موتور خودرو، نانو پوشش‌های حاصل از فرایندهای پاشش حرارتی، کاربرد نانو پوشش‌های تزئینی در صنعت خودرو، کاربرد نانو پوشش‌ها در ابزارها و قالب‎ها، کاربرد نانو پوشش‌ها در یاتاقان‎های خودرو، نانو پوشش‌های TiAlSiCN، AlCrN و غیره و نانو پوشش‌های ترکیبی اشاره کرد.

یکی از موضوعاتی که در این جلسه به آن اشاره شد، کاربرد صنعتی نانو پوشش‌ها در اجزای موتور و اثر آن بر عملکرد و عمر کاری این قطعات بود. کاهش مصرف سوخت، بهبود به عملکرد موتور، زیست سازگاری، بهینه‌سازی اقتصادی موتور از مزایای برشمرده نانو پوشش‌های کاربردی در این قطعات بود.

مقایسه انواع پوشش‎ها نیز از دیگر موضوعاتی است که در این جلسه موردبحث و بررسی قرارگرفته است. پوشش‌های MoS2 و پوشش‌های گرافیتی از جمله پوشش‌های مطرح شده بود. افزایش عمر یاتاقان‌ها با استفاده از انواع نانو پوشش در مقایسه با پوشش‎های مرسوم نیز در این جلسه بررسی شد و خواص بارز نانو پوشش‌ها در مقایسه با پوشش‌های معمولی موردبحث قرار گرفت. از دیگر عناوین شرح داده‌شده، مبحث نانو پوشش‌های مورداستفاده در چرخ‌دنده‌ها و انواع آن بود که در بخش‎های مختلف خودرو مورداستفاده قرار می‎گیرند.

 

در بخش پایانی، ضمن پرسش و پاسخ، انتقال تجربیات و ارائه نقطه نظرات ، مدرسان از نزدیک با نمونه قطعات صنعتی پوشش داده‌شده با استفاده از فناوری نانو و به‌کارگیری آن در صنعت خودرو از نزدیک آشنا شدند. از جمله این قطعات می‌توان به انواع ابزارهای ماشین‎کاری و میل‎بادامک و ... پوشش داده‌شده با استفاده از نانو پوشش‌هایی نظیر TiN و DLC اشاره نمود. بخشی از محتواهای ترویجی و گزارشات صنعتی منتشر شده در حوزه فناوری نانو پوشش نیز در حاشیه رویداد، به مدرسان عرضه شد. 

 

در پایان دوره، مدرسان از طرف ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی گواهی حضور دریافت کردند. این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه نانو پوشش‌ها را خواهند داشت.

 

با توجه به این‌که مسئولیت ترویج و آموزش فناوری نانو و انتقال مفاهیم به علاقه‌مندان این فناوری نوین در سمینارهای صنعتی و ترویجی بر عهده مدرسان فناوری نانو است، مدرسین فناوری نانو در سمینارهای صنعتی، مطابق با آیین‌نامه، در حضور مخاطبان سمینار (کارشناسان، مدیران و فعالان صنایع کشور) درمحورهای تعیین‌شده برای سمینارهای صنعتی به ارائه اطلاعات و ترویج صنعتی فناوری نانو می‌پردازند. 

مطابق با آیین‌نامه برگزاری سمینارهای صنعتی، محورهای تعیین‌شده برای این دسته سمینارها عبارت‌اند از: تبیین مبانی علمی فناوری نانو مرتبط با صنعت مورد نظر، تشریح کاربردهای فناوری نانو در صنعت مورد نظر، بیان وضعیت توسعه فناوری نانو در صنعت مورد نظر در سطح جهان، معرفی شرکت‌ها و فناوری‌های توسعه‌یافته داخلی در صنعت مورد نظر و توضیح سیاست‌های توسعه صنعتی فناوری نانو در ایران.

همچنین یادآور می‌شود، بر اساس برنامه‌های اعلام شده، دوره آموزشی صنعتی نانو پوشش‌ها در صنعت نساجی، ویژه مدرسین فناوری نانو، در هفته آتی مورخه 12 شهریور 95 برگزار خواهد شد. 

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم