مراقبت هوشمند؛ ایده‌ای فناورانه به یاری بیماران برای رفع نیازشان آمد

مراقبت هوشمند؛ ایده‌ای فناورانه به یاری بیماران برای رفع نیازشان آمد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 68226
به تازگی یک تیمی نوپا در حوزه فناوری‌های همگرا ایده‌ای را خلق کرده است که در آن به افراد دارای ناتوانی حرکتی و تکلم کمک می‌شود تا نیازهای خود را بیان کنند.

 

 

 

فناوری و پیشرفت آن دنیای تازه‌ای را پیش روی انسان قرار داده است. هرروز محققان با دستاوردی نو ما را شگفت زده می‌کنند. امیدها از این طریق افزایش می‌یابد. بهره زیادی نیز نصیب بیماران شده است و محققان در تلاش برای رفع محدودیت‌ها برای افراد بیمار هستند.

رابط‌های مغز و رایانه یکی از ابزارها هستند که تحقیقات روی آن با سرعت ادامه دارد. فناوری هوشمندی که به کمک افراد دچار ناتوانی حرکتی می‌آید.

به تازگی نیز یک تیم نوپا در حوزه فناوری‌های همگرا ایده‌ای را در این حوزه خلق کرده است. ایده‌ای که در آن به افراد دارای ناتوانی حرکتی و تکلم کمک می‌شود تا نیازهای خود را بیان کنند. آنها سیستم مراقبت سلامت هوشمند را طراحی کرده‌اند که مبتنی بر دسته بندی فعالیت‌های فکری افراد ناتوان حرکتی با به کارگیری یادگیری عمیق است.

 

فاطمه دهرویه مدیر این تیم گفت: با این سیستم مراقبت از افراد دارای ناتوانی حرکتی و تکلم تسهیل می‌شود. با استفاده از رابط مغز و رایانه اطلاعات از مغز دریافت، پردازش و نمایش داده می‌شود. کار سیستم به این صورت است که فعالیا فکری را تبدیل به نیاز اولیه می‌کند. به عنوان مثال اگر فرد تشنه باشد  و قادر به بیان آن نیست، این نیاز روی مانیتور به صورت یک نیاز نمایش داده می‌شود و می توان برای رفع آن اقدام کرد.

دهرویه همچنین بیان کرد: این سیستم در حال حاضر امکان نمایش تا 5 نیاز را دارد و در حال توسعه برای نمایش نیازها هستیم. البته افزایش دقت آن چیزی بود که در این سیستم بیشتر مد نظر ما قرار داشت.

وی در ادامه افزود: تحقیقات مرتبط با فناوری رابط‌های مغز و رایانه با سرعت در حال گسترش است. با این فناوری افرادی که به علت آسیب به بافت عصبی مغز توانایی حرکت خود را از دست داده اند فرصتی برای ارتباط با دنیای بیرون داده می‌شود. در اینجا افراد تصور حرکت را دارند اما فرمان حرکت مغز به عضلات صادر نمی‌شود.

 

به گفته دهرویه، شرکت در دوره‌های اعتبار سنجی مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی تاثیر زیادی در فعالیت ما داشت به گونه‌ای که حضور در آن باعث شد تا استارتاپ‌های فعال دنیا آشنا شویم. همچنین دید ما نسبت به بازار را واقعی کرد. این تیم نوپا اکنون در مراحل ثبت اختراع این سیستم قرار دارند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم