ورود محصولات دانشبنیان به بازار بینالمللی تسهیل شد؛ تعریف 4 مدل همکاری
«رایزنان فناوری»، «خانههای نوآوری و صادرات فناوری ایرانساخت»، «شرکتهای مدیریت صادرات» و «کارگزاران تجاری برون مرزی» رابطان و واسطههای هستند که برای سرعت بخشیدن به صادرات فناوریها و محصولات شرکتهای دانشبنیان به بازارهای جهانی تلاش میکنند.
واسطههایی که مورد تایید مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند و برای کاهش دغدغه شرکتهای دانشبنیان در صادرات محصولات و خدماتشان فعالیت می کنند. وجود واسطههای صادراتی بهترین راه ورود و تثبیت حضور شرکتها در بازارهای بینالمللی است. مزیت فعالیت آنها برای شرکتها، کاهش هزینه و صرفهجویی در زمان است.
1. رایزنان فناوری
رایزنان فناوری، نمایندگان رسمی ایران هستند که با آشنایی با فضای زیستبوم فناوری و نوآوری کشور، زمینه را برای همکاری با متناظران خارجی برای بخش خصوصی و دولتی فراهم میکنند.
این نمایندگان ضمن شناسایی فرصتهای موجود برای همکاری در حوزههای مختلف فناوری و نوآوری در کشورهای هدف، به توسعه صادرات محصولات و خدمات فناورانه کمک و تبادل هیاتهای علم و فناوری بین طرفین را تسهیل میکنند.
2. خانههای نوآوری و صادرات فناوری ایرانساخت
خانههای نوآوری و صادرات فناوری ایرانساخت یکی از انواع واسطههای صادراتی است که تحت حمایت مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشورهای چین، کنیا، سوریه و روسیه راهاندازی شده است.
این خانهها علاوه بر دسترسی به دستورالعملهای آییننامه صادراتی مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری برای ورود به بازارهای بینالمللی خدماتی مختلفی چون فضای کار اختصاص و اشتراکی، نمایشگاه دائمی محصولات، یافتن شرکای تجاری و سرمایهگذاری در کشورهای هدف صادراتی، انجام امور ثبت شرکت، ثبت محصولات، ثبت دارو و تجهیزات پزشکی، علائم تجاری، اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، استخدام نیروی بومی برای حضور مستقیم برای ارائه محصولات و خدمات را ارائه می کنند.
3. شرکتهای مدیریت صادرات
شرکت مدیریت صادرات یکی از انواع واسطههای صادراتی است که به صورت کاملا مستقل و مانند یک دپارتمان انحصاری فروش صادراتی برای کمک به بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط برای ورود به بازارهای جهانی ایفای نقش میکند. این شرکتها بسته به نیاز میتوانند مدیریت تمام یا بخشی از فعالیتهای صادراتی بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط را بر عهده گیرند.
4. کارگزاران تجاری برون مرزی
شرکتهای کارگزار تجاری که ماهیت غیرایرانی دارند، شرکتهای خصوصی هستند که در حوزه تجارت در کشورهای محل فعالیتشان توانایی ارائه خدمات دفتری، قانونی، حقوقی جهت توسعه تجارت به شرکتهای تولیدی ایرانی را دارند.
این کارگزاران در قبال اخذ کارمزد یا سهم از فروش خدمات مطالعه بازار هدف، شناسایی شرکای تجاری و تحلیل رقبا را بر عهده خواهند گرفت. انتخاب استراتژی صحیح ورود به بازار، مشاوره الزامات قانونی و تمایلات بازار برای محصولات هدف، شرکت در نمایشگاههای محلی و تخصصی و راهبری شرکتهای تولیدی برای ورود به بازارهای هدف از وظایف و خدماتی است که کارگزاران تجاری برون مرزی ارائه میدهند.
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#23
Send to friends