وزن‎ دام‌ها با سامانه دارورسانی کاشتنی افزایش می‌یابد

وزن‎ دام‌ها با سامانه دارورسانی کاشتنی افزایش می‌یابد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 44065
محققان کشور موفق به ساخت سامانه دارورسانی کاشتنی در مقیاس آزمایشگاهی شدند تا با آزاد سازی هورمون‌ها منجر به افزایش وزن دام شوند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی موفق به طراحی و ساخت سامانه دارورسانی کاشتنی در مقیاس آزمایشگاهی شدند. مراحل مقدماتی و ساخت ايمپلانت‌هايی برپايه لاستيك سيليكون در این طرح انجام شد که پس از کاشت در زیر پوست (پشت گوش)، دام بتواند هورمون های افزاینده توده عضلانی را در دوره های طولانی (200 تا 300 روز) به صورت تدریجی آزاد کند. كاربرد نهايی اين ايمپلانت‌ها برای دام‌های بزرگ است. استفاده این سامانه با آزاد سازی هورمون‌هایی باعث افزايش تجمع پروتئين در سلول‌های عضلانی می شود. در نتيجه توده گوشتی و وزن دام افزايش می يابد.

 

 توسعه روش آناليز داروها 

برای تحقق این طرح بررسی های مقدماتی شامل توسعه روش آناليز داروها در محيط رهايش، مطالعه اثر داروها بر الگوی پخت لاستيك سيليكون، اثر عوامل جانبی افزوده شده به سامانه بر خواص فيزيكی و مكانيكی سامانه و الگوی پراكندگی دارو در سامانه به منظور حفظ يكنواختی محتوا بررسی شد.

هدف اصلی از اجرای اين طرح در مقياس آزمايشگاهی؛ انجام مراحل مقدماتی فرمولاسيون يك سامانه دارورسانی برپايه لاستيك سيليكون رهاينده دو داروی استروييدی به صورت همزمان برای ارتقاء بهره‌وری افزايش وزن دام است. لاستیک سیلیکون پلیمری قابل انعطاف است که کاربرد گسترده ای از صنعت داروسازی تا پزشکی دارد. 

 

درباره ضرورت انجام این پژوهش نیز می توان گفت، ميزان مصرف گوشت در کشور بيش از توليد آن است و اين فاصله بين ميزان توليد و مصرف رو به افزايش است. بخشی از این نیاز به صورت دام زنده و بخشی به صورت لاشه تامين می‌شود. اين در حالی است که تامين‌کنندگان و توزيع‌کنندگان ترجيح می‌دهند دام زنده را وارد کرده و در کشتارگاه‌ها کشتار کنند. کاهش کشتار دام نیز عاملی در بالا رفتن قيمت گوشت است. برای جلوگيری از واردات دام ناگزير به توليد بيشتر دام هستیم. اما بايد توجه داشت كه مراتع ايران برای پرورش دام محدود هستند. به همين دليل به نظر مي رسد پروار بندی دام های موجود می تواند راه حل مناسبی برای غلبه بر اين مشكلات و كاهش قيمت گوشت دام مصرفی باشد.

 

پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم