پایش هوشمند زیستگاه‌ها و منابع طبیعی یک ضرورت است
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌ زیست:

پایش هوشمند زیستگاه‌ها و منابع طبیعی یک ضرورت است


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 94111
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌ زیست در رویداد فناورانه هوشمندسازی پایش محیط‌زیست، پایش هوشمند زیستگاه‌ها و منابع طبیعی را یک ضرورت دانست.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رویداد فناورانه هوشمندسازی پایش محیط‌زیست به همت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست و با حضور جمعی از معاونین سازمان محیط‌زیست و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد.

هدف از برگزاری این رویداد، توسعه بازار شرکت‌های حوزه رصد و پایش فناورانه و بررسی نیازهای اصلی در پایش هوشمند زیستگاه ها و منابع طبیعی است.

سید محمدمهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌ زیست در این جلسه بر اهمیت نقش داده‌ها در دنیای امروز متمرکز شد و گفت: مبنای هر تصمیم گیری در کشور و موضوعات علمی باید بحث داده (Data) باشد و داده‌ها به نوعی اساس تصمیم گیری در موضوعات مختلف است، چرا که اثربخشی کارهایی که انجام می دهیم بر اساس همین داده‌ها‌ست، از این رو، در فعالیت جدید ستاد، عمده تلاش ما بر احصاء داده های دقیق، صحیح و به روز است.

وی ادامه داد:‌ یکی از حوزه‌هایی که اهمیت داده‌ها و مسلح شدن به فناوری‌های جدید در آن برجسته می‌شود، حوزه محیط زیست است و در این راستا، پایش هوشمند زیستگاه ها و منابع طبیعی یک ضرورت است. بعد از این مرحله، پردازش داده ها اهمیت دارد که در این مرحله، هوش مصنوعی می‌تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

نوربخش، رویداد فناورانه هوشمندسازی پایش محیط زیست را فرصتی برای بررسی نیازهای اصلی نظام محیط زیست کشور دانست و گفت: در این راستا، فراخوانی ماه گذشته برای ایجاد دو پایلوت در سمنان و آذربایجان غربی داده شد؛ در سمنان، ثبت گونه های در خطر به ویژه یوزپلنگ آسیایی و در آذربایجان غربی، بحث براورد جمعیت و بررسی پراکنش گونه های در معرض خطر در دستور کار قرار گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان بلوغ یافته را محل توجه خود دارد و از ظرفیت‌های مالی و قانونی معاونت علمی برای ارائه کمک‌های پوشش ریسک تسهیلات، تسهیلگری  و رفع موانع در حوزه محیط زیست بهره می‌گیرد.

در این رویداد، نمایندگان سازمان محیط زیست هم به بیان دغدغه‌های این سازمان اعم از حفاظت از اکوسیستم های طبیعی، تنوع زیستی و حیات وحش، آتش سوزی جنگل ها، سرشماری گونه های در حال انقراض، رصد شکارچیان و تصرفات اراضی پرداختند و بهره گیری از فناوری‌های جدید و دانش بنیان را برای برون‌رفت از این مسائل ضروری دانستند و از معاونت علمی به عنوان تسهیلگر و از شرکت های دانش بنیان به عنوان متولیان عرصه فناوری طلب همکاری کردند.

در ادامه، شرکت‌های دانش بنیان حاضر در رویداد اعم از شرکت آب آزما محیط زیست، شرکت سدنا، سپهر شریف، رایپا صنعت و ... به ارائه محصولاتی که می تواند در حوزه محیط زیست راهگشا باشد و به هوشمندسازی این عرصه کمک کند، پرداختند.

#15

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مدیریت بحران‌های طبیعی با محصولی فناورانه کارآمدتر و دقیق‌تر شد
مدیریت بحران‌های طبیعی با محصولی فناورانه کارآمدتر و دقیق‌تر شد
01/09/08 - 14:58
محصولی دانش‌بنیان تولید شد تا پایش پدیده‌های طبیعی بهینه‌تر شود
محصولی دانش‌بنیان تولید شد تا پایش پدیده‌های طبیعی بهینه‌تر شود
99/11/11 - 07:45
راه‌اندازی کمیته تخصصی پایش مخاطرات طبیعی در کشور
راه‌اندازی کمیته تخصصی پایش مخاطرات طبیعی در کشور
97/06/19 - 15:26
بیشتر بخوانیم