پرورش ماهی در قفس راهکار توسعه آبزی‌پروری است

پرورش ماهی در قفس راهکار توسعه آبزی‌پروری است


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 28386
استفاده از فناوری‌های نوین برای پرورش ماهی، با هدف بالا بردن کیفیت و افزایش ظرفیت‌های تولید و رشد آبزی پروری، راهکار توسعه صنعت دریا در کشور است.


 استفاده از فناوری‌های نوین برای پرورش ماهی، با هدف بالا بردن کیفیت و افزایش ظرفیت‌های تولید و  رشد آبزی پروری، راهکار توسعه صنعت دریا در کشور است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بحران آب و محدودیت منابع آبهای شیرین در کشور از یک طرف و نگرانی ها نسبت به پدیده تغییر اقلیم از طرف دیگر توجه توسعه آبزی پروری را به سوی استفاده از ظرفیت بالای منابع آب شور دریا معطوف کرده است. در این راستا، استفاده از پهنه گسترده آبهای دریایی در شمال و جنوب کشور و آبهای داخلی برای توسعه آبزی پروری سرفصل اصلی توسعه آبزی پروری در کشور قرار گرفته است.
سامانه های پرورشی آبزیان در قفس های دریایی، پن و حصارهای ساحلی از ظرفیت های بالقوه ای است که برنامه ریزی گسترده برای بهره برداری آن صورت گرفته است. با توجه به جدید بودن فعالیت های آبزی پروری دریایی در کشور، پایه گذاری برنامه توسعه بر مبنای دستاوردهای پژوهشی استفاده از تجارب جهانی همراه با بومی سازی آن در کشور می تواند استمرار و پایداری برنامه تولید را ضمانت کند.


بومی سازی فناوری نوین آبزی پروری در کشور
بر اساس این گزارش، شرکت بهين طرح آپادانا با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، به‌منظور  گسترش و حمایت از پرورش ماهی در قفس و برنامه‌های سازمان شیلات در صدور مجوزهای ایجاد مزارع پرورش ماهی در آب‌های دریای خزر و دریای عمان و خلیج‌فارس " طرح انتقال فناوری و بومی‌سازی نرم‌افزار مدیریت آبزی‌پروری در قفس را در اواسط سال 1394 به ستاد معرفی کرد و پس از بررسی‌های صورت گرفته این پروژه تعریف و از اردیبهشت 1395 به‌طورجدی فعالیت خود را آغاز کرد. 
پروژه مذکور طی یک سال فعالیت خود توانسته است، به بومی سازی و انتقال فناوری این دانش در سطح بین المللی بپردازد و هم اکنون " طرح انتقال فناوری و بومی‌سازی نرم‌افزار مدیریت آبزی‌پروری در قفس" به مرحله بومی سازی رسیده است.
مهرداد غفوریان مدیرعامل گروه مديريت و مهندسي بهين طرح آپادانا با اشاره به انگیزه و شروع به کار طرح موردحمایت شده از سوی ستاد توسعه فناوری صنایع دانش‌بنیان دریایی با عنوان " طرح انتقال فناوری و بومی‌سازی نرم‌افزار مدیریت آبزی¬پروری در قفس بیان کرد: با توجه به برنامه‌های دولت در زمینه گسترش و حمایت از پرورش ماهی در قفس طی جلسات متعدد در مدیریت شرکت تصمیم گرفته شد با توجه به سابقه شرکت در طراحی سازه‌های دریایی در جنوب و شمال کشور، زمینه کاری جدیدی تحت عنوان پرورش ماهی در قفس به فعالیت‌های شرکت بهین طرح آپادانا اضافه شود.

 
این فعال حوزه فناوری در ادامه افزود:  با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، در چند موضوع اقدام به فعالیت شد، که یکی از آن‌ها بخش نرم‌افزاری مدیریت و نگهداری مزارع پرورش ماهی است، که طرح بومی‌سازی نرم‌افزار مدیریت با توجه به اطلاعات محیطی و دریایی و گونه‌های بومی ماهیان آب‌های ایران مدنظر قرار گرفت و پروژه فوق در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی تعریف و از اردیبهشت 1395 به‌طورجدی فعالیت آغاز شد.


نقش دستاوردهای فناورانه زیست‌محیطی در عرصه شیلات
وی بابیان اینکه دستاوردهای فناورانه و زیست‌محیطی این طرح نقش به سزایی را در عرصه شیلات ایفا می‌کند افزود: مزارع پرورش ماهی در قفس به لحاظ تکنولوژی بسیار حساس بوده و در صورت مدیریت غیرعلمی بر آن‌ها می‏تواند زمینه انتشار آلودگی‌ها و بیماری‏های متعددی در آب‌های کشور را فراهم کند،  لذا توسعه استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت در حفظ محیط‌زیست دریایی کشور بسیار مؤثر خواهد بود.
غفوریان در خصوص اقدامات صورت گرفته در سطح بین‌الملل خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی ، شرق آسیا و امریکا لاتین که محل توسعه مزارع پرورش ماهی در قفس است تحقیقات زیادی در زمینه مکانیزه کردن فعالیت‌های مربوط به تغذیه و نگهداری آبزیان در قفس انجام‌شده و نرم‌افزارهای متعددی در این خصوص وجود دارد که با توجه به شرایط محلی کالیبره شده و مورداستفاده است بخصوص در کشور نروژ که پیشرفت‌های زیادی داشته است. بدیهی است نگاه شرکت بهین طرح آپادانا در درجه اول بازار ایران و درنهایت بازار کشورهای همسایه است.
وی بابیان اینکه سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی حامی این طرح بودند تأکید کرد:  در درجه اول ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی از ابتدا طرح را موردحمایت قرارداد و با معرفی به صندوق زیست‌فناوری زمینه اخذ وام و حمایت مالی را برای پروژه فراهم نمود. همچنین اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان که زمینه معرفی و برگزاری دوره آموزشی را برای سرمایه‌گذاران بخش پرورش ماهی در قفس را فراهم نمودند.


 کاهش وابستگی مسبب رونق صنعت دریایی و اشتغال زایی
مدیر اجرایی طرح پذیرفته‌شده در خصوص نقش چنین طرح‌هایی در اعتلای صنعت دریایی کشور بیان کرد: بدیهی است ورود فن‌آوری‌های جدید در همه زمینه‌ها باعث پیشرفت می‏شود،  اما توجه به بومی‌سازی و تدوین برنامه برای کاهش وابستگی کشور به شرکت‌های خارجی باعث رونق صنعت دریایی کشور و ایجاد اشتغال می‏شود. شاید راحت‌ترین و کم ریسک ترین روش برای سرمایه‌گذاران داخلی خرید از منابع خارجی باشد اما در صورت ایجاد مشوق‌هایی برای استفاده از تولیدات داخلی و یا ایجاد تولیدات مشترک ، مشابه پروژه ما می‏تواند باعث توسعه پایدار در صنعت دریایی گردد. به‌طور مثال پرداخت وام خرید برای شرکت‌هایی که از محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنند می‌تواند مشوق خوبی باشد که هم‌اکنون از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود.
 وی در خصوص دورنمای این طرح در صنعت دریایی و ایران و مقایسه قیمت آن با نمونه‌های مشابه خارجی افزود : مذاکراتی با سازمان شیلات در خصوص الزام واحدهای پرورش ماهی در قفس به استفاده از نرم‌افزار در مدیریت مزارع شده است که تاکنون به نتیجه نرسیده است. بدیهی است واحدهای کوچک تولیدی به دلیل سرمایه کم علاقه‌ای به استفاده از فن‌آوری جدید ندارند و منافع کوتاه‌مدت را در نظر می‏گیرند. با توجه به اهمیت لزوم علمی بودن توسعه در این بخش و حفظ کیفیت ماهیان تولیدی و حفظ محیط‌زیست دریا ، لزوم تدوین مقررات در بکار گیری استانداردهای تضمین کیفیت در این خصوص احساس می‏شود.
غفوریان با اشاره به هزینه با توجه به قیمت اولیه خرید نرم‌افزار و خدمات نصب و پشتیبانی بیان کرد: در صورت الزام واحدهای پرورش ماهی در قفس به استفاده از این فن‌آوری ما قادر به ارائه خدمات با هزینه‌ای در حدود سی درصد پایین‌تر از شرکت‌های خارجی هستیم. بدیهی است با گسترش بازار ، قیمت خدمات نیز قابل کاهش است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم