پروژه  بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شهید بهشتی افتتاح شد

پروژه بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شهید بهشتی افتتاح شد


زمان مطالعه : 10 دقیقه
کد خبر : 69570
همزمان با هفته دولت، پروژه پایلوت بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شماره ۲ وزارت کار ( ساختمان شهید بهشتی ) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد. ارایه یک الگوی ملی در راستای افزایش کارایی انرژی ساختمان در کشور هدفی است که در این پروژه دنبال می‌شود.

پروژه پایلوت بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شماره ۲ وزارت کار که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است با حضور علی وطنی مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» و مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، غلامرضا پناه معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت کار و عیسی منصوری، معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار و نماینده برنامه عمران سازمان ملل در ایران و جمع دیگری از مسئولان، افتتاح شد.

این پروژه، ساختمان مرکزی و پایلوت در پروژه بزرگ بهینه سازی انرژی ساختمان کشور موسوم به EEEB محسوب می‌شود. تا کنون فرآیند بهینه‌سازی مصرف انرژی در ۱۹٠ ساختمان در قالب این طرح اجرایی شده است.

 

حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

علی وطنی مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این برنامه، ضمن تسلیت ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین و توصیف نقش تاریخی امام حسین گفت: بیش از هر چیز لازم می دانم از پزشکان و کادر درمان به عنوان سنگربانان سلامت عمومی تشکر کنم. در حال حاضر بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام در کشور پالایش می شود و حدود سه میلیون معادل بشکه نفت خام، گاز طبیعی در کشور مصرف می شود که در مجموع نزدیک به پنج میلیون معادل بشکه نفت خام تولید انرژی در کشور است که بیش از ۳۷ درصد از این انرژی تولیدی در بخش ساختمان مصرف می شود. با توجه به اینکه طرح بهینه سازی انرژی در ساختمان بهینه سازی  صرفه جویی ۲۵ درصدی را به عنوان هدف اولیه خود قرار داده است، مشاهده می کنیم که صرفه جویی  گاز در ساختمان شهید بهشتی وزارت تعاون بیش از 32 درصد است.

 

مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: بر اساس اهداف این طرح، ساختمان‌های مشارکت کننده در این طرح می توانند این انرژی صرفه جویی شده را در چرخه مصرف با عنوان گواهی نامه های صرفه جویی انرژی در بورس به فروش برسانند.  در این طرح بیش از ۱۵ فناوری به کار گرفته شده است و در این ساختمان بیش از ۹  فناوری به کار گرفته شده است.

 

مشارکت بخش خصوصی

وطنی ادامه داد: اگر تعداد شرکت‌های فناور مشارکت کننده در طرح افزایش یابد برای تعمیم این پروژه به تمام ساختمان‌های کشور، یک رقم بسیار نجومی صرفه جویی اتفاق می‌افتد. اگر قیمت معادل نفت خام صرفه جویی شده در این پروژه را محاسبه کنیم، تا کنون بیش از ۴ میلیون دلار صرفه جویی در بهینه سازی انرژی در ۱۹٠ ساختمان به دست آمده است.

 

وطنی همچنین افزود:  امیدوار هستم با کمک سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد  شریعتمداری وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دو عضو کابینه طرح‌های مشابه ای را جهت تصویب به هیئت دولت ارائه کنیم. در صورتی عدم اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی و مصرف بی رویه انرژی و آلوده‌سازی محیط زیست، ممکن است جریمه‌ها و تعهدات مالی بین‌المللی برای کشور ایجاد شود و برای جلوگیری از رسیدن به این مرحله باید تلاش کرد تا هر چه زودتر پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی در ساختمان همه گیر شود.

 

تعمیم ظرح به تمام کشور

در ادامه این مراسم، علیرضا پناه معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت:  اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه بهینه‌سازی انرژی ساختمان بسیار قابل تحسین است و امیدوار هستیم اثرات این طرح مبارک به کلیه ساختمان‌های کشور تعمیم یابد. با توجه به اینکه عدد هدر رفت انرژی در حوزه برق و گاز بخش ساختمان، بسیار بزرگ است، در صورت توسعه این طرح شاهد صرفه جویی رقم بسیار بزرگی در انرژی کشور خواهیم بود.

 

به گفته پناه، این طرح با استفاده از فناوری توانسته است بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شهید بهشتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شکل قابل ملاحظه ای بهبود ببخشد و خوشحال هستیم که نقش کوچکی در این پروژه سودمند و اثر‌بخش برعهده داشتیم. این پروژه باعث کاهش ۱۸ درصدی مصرف برق و کاهش 32 درصدی مصرف گاز در ساختمان شماره ۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده است. در صورتی که این طرح در همه ساختمان‌های وزارت و همه ساختمان‌‎های دولتی اجرا شود، می توان شاهد صرفه جویی قابل توجه در این حوزه باشیم. با توجه به محاسبه تساعدی هزینه‌های برق و گاز، این طرح می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود:  در این طرح، هوشمند‌سازی و پایش مستمر سیستم‌های گرمایش و سرمایش، کنترل هوشمند اینورتری پمپ‌های آب سرد و کنترل رادیویی فن کوئل و پایانه های حرارتی ساختمان، از جمله اصلاحات بنیادینی بود که در ساختمان شهید بهشتی انجام گرفت و باید از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آقای علی وطنی مجری این پروژه ملی صمیمانه تشکر کرد. این طرح یک نمونه از کارهای اجرا شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که آثار مثبت آن را به عینه مشاهده می کنیم.

 

تامین مالی شرکت‌های مشارکت کننده در طرح

عیسی منصوری معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی نیز ضمن توضیح فرصت‌های کم نظیر اشتغال‌زایی در حوزه بهینه‌سازی انرژی، گفت: این طرح همان‌گونه که مشاهده می‌کنید آثار بسیار ملموسی به همراه داشته است. معمولاً در این گونه طرح‌ها پیشنهاداتی نیز به دولت‌ها پیشنهاد می‌شود، اما سیاست گذاری به تنهایی کافی نیست و باید نظام‌های ساختارمند انگیزشی نیز برای جذب بیشتر بخش خصوصی و دولتی اجرایی شود. با توجه به اینکه نهادهای بین‌الملی مانند برنامه عمران سازمان ملل تا پیشرفت کار تا سطح مشخصی منابع مالی تخصیص نمی دهند،  بنابراین ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان تامین اولیه منابع را برای گسترش این کار و تشویق شرکت‌های خدمات انرژی بر عهده می‌گیریم.

 

به گفته منصوری، با توجه به نیاز شرکت‌های دخیل در این طرح نیازمند یک نهاد مرجع برای تایید مهارت‌های فنی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند در این خصوص ایفای نقش کند. اهمچنین شرکت‌های فناور برای عقد قرارداد با سازمان‌های خصوصی و دولتی در جهت بهینه‌سازی انرژی نیازمند تامین منابع هستند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد تا در حوزه تامین منابع، این شرکت‌ها را یاری رساند.

 

وی در ادامه افزود: در یکی از ساختمان‌های وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۱ میلیارد تومان هزینه انرژی پرداخت می‌شود که می توان با اجرای اصول اولیه بهینه‌سازی انرژی این هزینه‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای حداقل تا 30 درصد کاهش داد.

 

حمایت برنامه عمران سازمان ملل متحد

کلودیو پروویداس، نماینده  مقیم برنامه توسعه عمران سازمان ملل در ایران، دیگر سخنران این رخداد بود، وی در رابطه با کوشش‌های ایران برای افزایش بهره وری در حوزه بهینه‌سازی انرژی گفت: بنده مراتب قدردانی خودم را از سوی سازمان ملل از مدیران این طرح به ویژه آقای دکتر علی وطنی ابراز می کنم. همچنین بابت خسارت‌های کرونا باید مراتب تاثر خودم را بیان کنم. با توجه به بیانات معاون توسعه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، در مورد امام حسین(ع) باید بگوییم، امام حسین(ع) یک رهبر بزرگ مذهبی و اجتماعی بود که جامعه را به سمت رهایی از ظلم راهنمایی کرد و در این راه هزینه بزرگی نیز پرداخت کرد.

 

کلودیو پروویداس، افزود: مشاغل زیادی منتظر پایان کرونا هستند تا به روال عادی و نرمال گذشته باز گردند. اما شاید همین روال‌های نرمال مشکل اصلی باشد. من از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر می کنم که در راستای اصلاح این روندهای نرمال و همیشگی با استفاده از فناوری تلاش می کنند. در این پروژه نیز تنها در این ساختمان بیش از 30 درصد صرفه جویی گاز رخ داد و من از اصحاب رسانه خواهش می کنم تا در راستای فرهنگ‌‌سازی و ترغیب دیگران برای مشارکت در این طرح، این اعداد امید بخش را اطلاع رسانی کنند.

 

به گفته پروویداس، ایران چهارمین کشوری نفتی است که در آن زیسته‌ام و خـوشحال هستم که مدیریت دولتی در این کشور در تلاش است تا این پروژه به شکلی عمل‌گرایانه اجرایی شود. باید بگویم در راستای اجرایی این طرح بر روی همکاری سازمان ملل متحد نیز می توانید حساب کنید.

 

پروژه پایلوت بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شماره ۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ساختمان نمونه در یک پروژه بزرگ ملی به نام EEEB محسوب می شود. تا کنون ۴۳ ساختمان اداری و ۱۵۳ ساختمان مسکونی در قالب این پروژه وارد فرایند بهینه‌سازی انرژی ساختمان شده‌اند. با توجه به «هدر‌رفت» قابل توجه انرژی در ساختمان‌های کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرد تا با توسعه فناوری در این عرصه، راه را برای صرفه جویی هزاران میلیارد تومان در حوزه انرژی بگشاید. ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده ۱۹٠ ساختمان که این طرح در آنها اجرا شد، افتتاح گردید. طرح بهینه سازی انرژی  در ۹۸٠ هزار زیربنا اجرا شد. این طرح باعث صرفه جویی معادل ۱٠٠ هزار بشکه نفت شد و انتظار می‌رود در نهایت باعث صرفه‌جویی معادل میلیون‌ها نفت انرژی در کشور شود.

 

حضور بیش از 30 شرکت بخش خصوصی در این پروژه

علاوه بر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از ۳٠ شرکت خصوصی و فناور، ۱٠ سازمان دولتی و ۵ انجمن صنفی و صنعتی در پروژه بزرگ «اصلاح سیاست ها و تحول بازا برای افزایش کارایی انرژی در بخش ساختمان» موسوم به EEEB مشارکت کردند.

 

این پروژه با هدف افزایش کارایی انرژی ساختمان‌های مسکونی و اداری که منجر به صرفه جویی انرژی و کاهش آلاینده ها می‌شود،  در کشور راه اندازی شده است. برنامه عمران سازمان ملل نیز در این پروژه مشارکت کرده است. این طرح با مشارکت بین المللی در آگوست ۲٠۱۶ آغاز به کار کرد و صرفه جویی 20 درصد انرژی یا 25 درصد سوخت در بخش ساختمان در کشور را به عنوان هدف اولیه خود قرار داده است.

 

در ساختمان شماره دو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بخشی از  ۱۹٠ ساختمان منتخب این طرح است، راهکارهای متعددی به کمک فناوری پیاده شده است.

 

هوشمند سازی و پایش مستمر سیستم‌های گرمایش و سرمایش، کنترل هوشمند اینورتری پمپ‌های آب سرد و گرم چرخشی و برج خنک کننده، کنترل رادیویی فن کوئل و پایانه های حرارتی ساختمان، بخشی از زیر ساخت های اصلاح شده در این ساختمان است.

در پروژه «اصلاح سیاست‌ها و تحول بازا برای افزایش کارایی انرژی در بخش ساختمان»، تا کنون بیش از ۱۲٠٠ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم به وجود آمده است. ۱٠ استارتاپ نیز بر اساس این پروژه در حال شکل گیری هستند.

در ادامه این برنامه، مراحل اجرای پروژه در خراسان شمالی نیز معرفی شد، سیستم‌های گرمایش و سرمایش شرکت پیشران انرژی در این استان قابلیت رصد آنلاین را برای اپراتور ساختمان فراهم کرده است. در ارتباط مستقیم با این استان، فعالیت‌های پروژه EEEB در این استان معرفی شد و مدیران محلی و مدیریت شرکت خصوصی فعال در خراسان شمالی، توضیحات مفصلی در این خصوص ارائه کردند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/33

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم