پیامدهای همه‌گیری در بخش آموزش و مهاجرت‌های دانشجویی آلمان

پیامدهای همه‌گیری در بخش آموزش و مهاجرت‌های دانشجویی آلمان


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 71699
بیماری همه‌گیر کوید 19 تحرک دانشجویان بین‌المللی را به میزان حد قابل توجهی کاهش داده و آلمان نیز از این قائده مستثنی نبوده است.

در سال‌های اخیر آلمان به یکی از کشورهای غیر انگلیسی زبان مورد توجه دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. در سال 2019 ، بیش از 300هزار دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه وارد آلمان شدند. این یک افزایش 50هزار نفری از سال 2016 بود و روندی با ثبات را دنبال کرد.

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. برجسته ترین مورد جذابیت بارز، هزینه های بسیار پایین تحصیل در آلمان است. علیرغم کیفیت بالای آموزشی که ارائه می شود ، برای اکثر دوره ها هزینه چندانی برای تحصیل در دانشگاه وجود ندارد. حتی دانشگاه های خصوصی در مقایسه با سایر کشورها هزینه کمتری دریافت می کنند.

 

اقتصاد موفق آلمان  و فرصت های شغلی ارائه شده نیز یک عامل مهم دیگر به شمار می‌رود. نظرسنجی انجمن ملی امور دانشجویان آلمان در سال 2016 نشان داد که 83درصد از دانشجویان مورد مطالعه به دلیل چشم انداز اشتغال، برای تحصیل به آلمان نقل مکان کرده‌اند.

یک باور عمومی نیز در این زمینه شکل گرفته است، 80درصد از کسانی که برای تحصیل نقل مکان کرده اند ، آلمان را به عنوان یک مکان خوب برای مهاجرت دانشجویی پیشنهاد می‌کنند. مهمترین عامل اصلی جایگاهی است که مدارک تحصیلی آلمانی در سرتاسر جهان دارند و با 74درصد از پاسخ دهندگان تأیید می کنند که آلمان بخشی از آنها را به دلیل مدارک معتبر بین المللی که پس از فارغ التحصیلی دریافت می کنند ، درخواست کرده است.

 

بیماری همه‌گیر کوید 19 تأثیر جدی بر آموزش دانشگاه و همچنین فعالیت دانشجویان بین المللی در آلمان داشته است. بر اساس مطالعه ای تحت عنوان «ویروس کرونا و تأثیر آن بر تحرک دانشجویان بین المللی در آلمان»، برای دانشجویان بین‌المللی در سه چهارم دانشگاه‌های آلمان، همه‌گیری به این معنی است که آنها به سادگی قادر به آغاز یا ادامه تحصیل نیستند. در ترم تابستان برنامه ریزی کرده بود.

 

برای کسانی که می توانند به آلمان بروند ، تجربه ای کاملا متفاوت با آنچه انتظار داشتند بود. تقریباً تمام تدریس ها بصورت آنلاین بود و رویدادهای حضوری لغو شدند. حتی در صورت توزیع واکسن، اکثر دانشگاه های آلمان انتظار دارند که اثر قابل توجهی در تعداد دانشجویان در سال های آینده ادامه یابد.

اثرات همه گیری برای گروه های مختلف دانشجویی بین‌المللی بسیار متفاوت است. بر اساس مطالعه‌ای بین‌المللی، اکثر دانشجویان‌ بین‌المللی که تصمیم به تحصیل در دانشگاه های آلمان گرفته بودند، اما با بیماری همه‌گیر مانع از سفر شدند، تصمیم گرفتند شروع دوره خود را به تعویق بیندازند.

برای آن دسته از دانشجویان بین المللی که قبلاً به آلمان نقل مکان کرده اند، حتی اگر هنوز دوره های خود را شروع نکرده باشند، ماجرا کاملاً متفاوت است. طبق این مطالعه  «کسانی که در آلمان زندگی می کردند قبلاً شرایط زندگی خود را تغییر داده بودند». احتمالاً آن‌ها به طور خاص برای تحصیل به آلمان نقل مکان کرده بودند و نمی خواستند روند مطالعه بیشتر به تعویق بیاندازند.

 

حتی اگر بیماری همه گیر همچنان مانع توانایی دانشجویان در سفر به دنیا برای تحصیل شود ، یافته های مطالعه DeGiS امید قابل توجهی به آینده تحرک دانشجویان بین المللی دارد. به طور کلی، هنگامی که دانش آموزان در مورد احساس آنها نسبت به رویکردهای یادگیری الکترونیکی ، ترکیب محتوای آنلاین  و نحوه ادامه این روند را دنبال کردند، نگرش مثبت داشتند.

 

علاوه بر این، کسانی که خود را قادر به سفر به آلمان ندیده بودند ، این امکان را داشتند که دوره خود را به صورت آنلاین در کشور خود شروع کنند و برای ادامه آن شخصاً به آلمان مهاجرت کنند. برای چشم اندازهای اقتصادی آینده آلمان بسیار مهم است که سیاست گذاران این یافته ها را یادداشت کنند. به خوبی شناخته شده است که نوآوری و رشد اقتصادی همراه با تنوع است.

 

افرادی که از زمینه های مختلف برخوردارند درک، دانش و ایده های متفاوتی را به ارمغان می آورند ، به رشد اقتصادی و ارتقا سطح زندگی کمک می کنند. اما این فقط در مورد آلمان نیست. بهبود شیوه های تدریس و حتی ممکن است، به دانشجویان اجازه می دهد از هر کجا که نیاز داشته باشند کار و تحصیل کنند ، بخشی اساسی از این امر خواهد بود.

دولت آلمان، دانشگاه ها و مؤسسات خصوصی همه به خوبی با این شرایط دشوار سازگار شده اند. علاوه بر این ، آلمان که به مراتب بهتر از اکثر کشورهای دیگر با همه گیری برخورد کرده است - برای بهبود سریع ، از جمله در استقبال از دانشجویان بین المللی، در شرایط خوبی قرار دارد.

 

منبع: پایگاه خبری پای نیوز

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مهاجرت‌های دانشجویی در دوران کرونا چه روندی دارد
مهاجرت‌های دانشجویی در دوران کرونا چه روندی دارد
99/09/05 - 11:20
مشاغل و مهاجرت‌های بین‌المللی در عصر کووید 19
مشاغل و مهاجرت‌های بین‌المللی در عصر کووید 19
99/09/01 - 13:13
شیوع کرونا سفر و تحصیلات بین‌المللی را متحول کرد
شیوع کرونا سفر و تحصیلات بین‌المللی را متحول کرد
99/07/08 - 16:23
بیشتر بخوانیم