چراغ راه حرکت در مسیر دستاوردهای دریایی با تدوین نقشه راه روشن می‌شود

چراغ راه حرکت در مسیر دستاوردهای دریایی با تدوین نقشه راه روشن می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37264
دستاوردهای صنعتی و خدماتی دریایی جدید برای هیچ جامعه‌ای میسر نبوده مگر اینکه "نقشه راه معین و علمی و کاربردی در مقاطع مختلف زمانی" به عنوان چراغ راه حرکت در محدوده‌ای عظیم و دارای پتانسیل کمک به بشریت تهیه نشده باشد.

 
دستاوردهای صنعتی و خدماتی دریایی جدید برای هیچ جامعه‌ای میسر نبوده مگر اینکه "نقشه راه معین و علمی و کاربردی در مقاطع مختلف زمانی" به عنوان چراغ راه حرکت در محدوده‌ای عظیم و دارای پتانسیل کمک به بشریت تهیه نشده باشد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ حوزه دریا و سواحل همجوار آن دارای طیف گسترده‌ای از انواع فعالیت‌های اقتصادی بسیار مؤثر بر توسعه, رفاه و ثروت مردم دنیا و بخصوص کشورهای ساحلی است که از دیر باز به طور محدود در بعضی زمینه استفاده محدود داشته, ولی امروزه به لطف دانش و تکنولوژی و فناوری‌های بسیار کارآمد و مؤثر زمینه‌های بهره‌برداری بسیار جدید و اختصاص منابع جدید در دهه‌های اخیر باعث تعمیق استفاده‌های سنتی و منجر به تولید محصولات دریا پایه کثیر و بخصوص زیست‌فناوری دریا بنیان شده، که در نتیجه اشتغال و رونق و رفاه و انباشت سرمایه برای کشورهای فعال‌شده است، توسعه عظیم صنایع دریایی را در برداشته است.
پرویز باورصاد، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر خبر  داد: خوشبختانه این سند در ایران به وسیله ستاد دریایی تهیه و منتشر و جا دارد ضمن اجرا، مستمراً بازنگری تا بتواند حوزه‌های دارای ظرفیت اقتصادی جدید دریایی را پوشش دهد.

این فعال در حوزه دریا بابیان اینکه دانش و پژوهش همانطور که تاکنون چراغ راه سعادت بشر خواند و گفت: در چند دهه اخیر نیز پیچیدگی‌های علمی و مکانیزم زمین و کهکشان‌ها و منافع و تعاملات فی‌مابین را با عمق و ابعاد جدیدتری شناسایی, که موجب شده به‌مراتب نقش کلیدی بیشتری را شکوفایی جهان در کفه ترازوی علم و دانش و پژوهش قرار دهد و در شناخت و بهره‌برداری پایدارتر از منابع و بخصوص منبع عظیم و خدادادی دریا در آینده همچنان پیشرو باقی بماند.

باورصاد ادامه داد: تمام دارایی زمین و اقیانوس و اتمسفر خیلی ناچیز شکافته  و پیموده شده و رفتار و تعاملات درازمدت آنان بر تغییرات آب و هوایی و اقلیمی ما و همچنین بهره‌برداری از همه منابع زمین که ضرورت مطلق حیات پایدار بشری است نیاز مبرم به دانش و آگاهی‌های علمی بیشتری را می‌طلبد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد؛ امروزه اهمیت اقیانوس‌ها برای توسعه پایدار زمین و ساکنان آن به‌کرات اثبات و عمومیت‌یافته که پایه آن دانش و آگاهی‌های عمیق و جدید تقریباً روزانه بشری در چند دهه گذشته عامل آن بوده و در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حاصل می‌شوند.
وی در پایان افزود: منابع روی سطح زمین با توجه افزایش فزاینده جمعیت جهان و صنعتی سازی عظیم قرن گذشته, منابع را رو به تحلیل برده و ضرورت تأمین منابع جدید را به‌عنوان یک نگرش جهانی ایجاد که حوزه دریا مهم‌ترین و بیشترین سهم را در این رابطه به عهده داشته و یا به آن واگذار نموده است. ولی اقیانوس با توجه به ماهیت و ابعاد دینامیکی آن کمتر از 10درصد کل آن‌که بیش از 70درصد سطح زمین را شامل می‌شود بسیار ناشناخته, علمی و نیازمند به پژوهش‌های عظیم و متنوع جهت شناخت بیشتر و استفاده آتی دارد و مسئولیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را بسیار سنگین می‌کند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم