چگونه می‌توان به جامعه امن دست‌یافت
بررسی راه‌کارهای فوتونیکی در حوزه‌های سلامت و ایمنی؛

چگونه می‌توان به جامعه امن دست‌یافت


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 34202
از زمان مطرح‌شدن فناوری لیزر و فوتونیک و صحبت از مزایا و قابلیت‌های آن در جوامع، مدت‌ها است که صحبت به میان آمده و روزبه‌روز بر تنوع و تعدد محصولات مبتنی بر این فناوری افزوده می‌شود.




از زمان مطرح‌شدن فناوری لیزر و فوتونیک و صحبت از مزایا و قابلیت‌های آن در جوامع، مدت‌ها است که صحبت به میان آمده  و روزبه‌روز بر تنوع و تعدد محصولات مبتنی بر این فناوری افزوده می‌شود. در آینده‌ای نه چندان دور، شاید کم‌تر حوزه‌ای از محصولات را بتوان یافت که از این فناوری متأثر نشده باشد و کم‌تر فردی را بتوان یافت که مصرف‌کننده محصولی متأثر از فوتونیک و لیزر نباشد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تاکنون درباره جنبه‌های مثبت و منافع شگفت‌آور این فناوری برای جامعه بشری پیش‌بینی‌های متعددی شده و از رشد چشمگیر بازار مصرف این محصولات در آینده‌ای نزدیک تخمین‌های گوناگونی زده‌شده است. حجم و شدت تبلیغات رسانه‌ای و توجه عمومی به فناوری نانو به حدی است که می‌توان ادعا کرد بخش قابل‌توجهی از مردم (به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته) با واژه لیزر و فناوری فوتونیکی آشنایی نسبی پیداکرده‌اند و حتی در برخی از کشورها آن را مترادف باکیفیت بهتر می‌دانند.

در این گزارش در نظر داریم به کاربردهای مختلف لیزر و فوتونیک در ابعاد مختلف سلامت و ایمنی بپردازیم، که در زیر می‌خوانیم.

 

کاربرد سامانه‌های اندازه‌گیری نوری سه‌بعدی در ساختمان‌ها

 

اصول ساخت‌وساز سخت‌گیرانه برای خانه‌های سازگاربامحیط‌زیست شامل عایق‌بندی بیشتر ساختمان‌ها، وضع‌شده است، تا حدی که کیفیت هوای داخل ساختمان به‌طور فزاینده‌ای به یک مسئله تبدیل‌شده است، به‌طور خاص، سطح co2 و برخی از ترکیبات ارگانیک فرا، باعث بوهای نامطبوع می‌شوند که برای بهینه‌سازی تهویه باید کنترل شوند.

در سامانه‌های اندازه‌گیری نوری سه‌بعدی در ساختمان‌سازی، دقت بالای قطعات در بخش‌های مختلف، سنجش ایمنی درهای اتوماتیک و ایستگاه‌های کاری رباتیک، حمل‌ونقل عمومی و خصوصی، همچنین در رابط‌های کاربری جدید برای رایانه‌ها و بازی‌ها. دقت این سامانه‌های اندازه‌گیری می‌تواند به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته و در صورت کاهش تابش پس‌زمینه ( نور خورشید) به‌کارگیری آن در فضای باز خود امکان‌پذیر خواهد بود.  با توجه به دستورالعمل استاندارد ایمنی چشم اروپایی EN 60825، حداکثر در معرض قرار  گرفتن مجاز در سامانه‌های اندازه‌گیری ایمن برای چشم، با تغییر طول‌موج و رفتن به محدوده سیلیکون افزایش یابد. بازار اندازه‌شناسی نور جهانی حدود 20 میلیارد یورو است.

 

کاربرد فناوری‌های فوتونیکی در تشخیص پزشکی

در رویکردهای نوین در تشخیص پزشکی غیرتهاجمی شامل تجزیه‌وتحلیل نفس، به‌طور قطعی نشان داده‌شده است که در تعدادی از بیماری‌های از بیماری‌های مناسب برای این روش، مانند سرطان و یا دیابت، می‌توان با تجزیه‌وتحلیل تنفس بیمار حضور ترکیبات خاصی از بیو گازهای نشانگر بیماری را شناسایی کرد. چنین اندازه‌گیری‌هایی را می‌توان با استفاده از فنون نوری غیرتهاجمی و در محدوده طیفی MIR انجام داد. کاهش قیمت دستگاه آنالیز بازدم، باعث می‌شود که هر متخصص پزشکی عمومی بتواند از چنین ابزاری برای غربالگری اولیه، سریع، کم‌هزینه و همچنین پایش پیشرفت رژیم‌های درمانی استفاده کند. بازار جهانی این ابزار تشخیص ( خارج از بدن موجود زنده) 45 میلیارد یورو است.

 

کاربرد گسترده فوتونیک از حفاظت مسافران در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار

بالا بردن حفاظت از مسافران در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، یا بازدیدکنندگان در فضاهای عمومی یکی از زمینه‌های کاربردی مهم است، به‌عنوان‌مثال، تشخیص مواد منفجره از طریق تجزیه‌وتحلیلی و یافتن " اثرانگشت" گاز، تعیین هویت افراد از طریق علائم eir آن‌ها ( توزیع رگ‌ها در صورت و دست‌ها) شناسایی مؤثرتر کالاهای ممنوع یا خطرناک از طریق غربالگری مؤثر محموله در مقیاس بزرگ و بهبود نظارت در فضاهای عمومی توسط شناسایی افراد یا توشه‌های مشکوک و با پروفایل‌های غیرمعمول  MIR ازجمله کاربردهای این حوزه است. بازار تجهیزات امنیتی در سراسر جهان 76 میلیارد یورو است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم