کاربرد ماهواره‌های سنجش از دور در مدیریت و پایش آب

کاربرد ماهواره‌های سنجش از دور در مدیریت و پایش آب


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 33889
بیش از ۷۰ درصد سطح زمین پوشیده از آب است و تامین منابع آب شیرین در هر کشوری اهمیت دارد. بنابراین پایش و مدیریت این منبع عظیم بسیار مهم است.


بیش از ۷۰ درصد سطح زمین پوشیده از آب است و تامین منابع آب شیرین در هر کشوری اهمیت دارد. بنابراین پایش و مدیریت این منبع عظیم بسیار مهم است. یکی از مناسب ترین ابزار برای بررسی و مطالعات منابع آب استفاده از سنجش از دور به عنوان یک ابزار بسیار قوی که جایگاه خاصی در پایش منابع طبیعی بخصوص پایش منابع آب داراست.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به اینکه وسعت بسیار زیادی از سطح زمین پوشیده از آب است، برای مطالعات منابع آب، اقدامات میدانی جایگاه خود را به پردازش تصاویر ماهواره ای داده است. در سال های اخیر به دلیل خشکسالی تولید ناخالص داخلی در کشورها را تحت تاثیر قرار داده است و روز به روز بحران آب جدی تر می شود.
کشور ما طبق نقشه خطر آب 24 کشوری است که با نمره 4.78 از 5 با بحران آب مواجه است و با وجود داشتن منابع آب سطحی در بسیاری مناطق از مشکل کم آبی رنج می برد، در این میان استفاده از تکنولوژی نوین و به دست آوردن اطلاعات دقیق می تواند راهگشای استفاده بهتر از منابع کشور باشد.
کاربرد های سنجش از دور در مدیریت و پایش آب شامل «اندازه گیری تغییرات عمق را در آبهای کم عمق مانند دریاچه ها، استخرها، سواحل دریاها و غیره»، «شناسایی و بررسی میزان آلودگی آب»، «برآورد منابع و مصارف آب در حوضه های آبریز»، «اندازه گیری میزان تبخیر و تعرق از مقیاس زیرحوضه تا حوضه آبریز»، «تخمین میزان بارش در سطح حوضه های آبریز» و «پایش حوضه های آبریز و بررسی رفتار هیدرولوژیکی آنها با براورد همزمان منابع و مصارف آب در حوضه مورد نظر»می شود.
همچنین از دیگر کاربردهای آن می توان به «ارائه راهکار های مدیریتی برای صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و آبیاری و زهکشی»، «بررسی کیفیت آب شامل مطالعات شوری، بررسی مواد معلق و رسوب، بررسی رنگ آب، بررسی وجود فیتوپلانگتون ها و جلبکها در آب، و میزان کلروفیل»، «مطالعات کمی منابع آب شامل اندازه گیری های تغییرات عمق و یا ژرفاسنجی»، «مطالعه آبهای سطحی منطقه و تهیه نقشه آبراهه ها»، «تغییر مسیر رودخانه ها بر اثر عوامل طبیعی یا مصنوعی» و «تخمین میزان آب سطحی هر منطقه» اشاره کرد.
امروزه با پیشرفت علوم، استفاده از فناوری های جدید مانند دریافت و پردازش داده ها(از طریق ماهواره)، استفاده از نرم افزارها و سیستم های پردازش اطلاعات، نقش مهمی در مدیریت منابع محدود آب دارد. فناوری سنجش از دور به دلیل دید جامع نگری و پوشش گسترده، دقت بالا، تکرارپذیری در زمان ها و مکان های مختلف، امکان مطالعه تغییرات دوره ای را فراهم می کند که در بررسی و تحلیل منابع طبیعی، شناسایی مناطق، طبقه بندی و تهیه نقشه، پیش بینی وقوع تنش آبی را در زمان ها و مکان های مختلف را فراهم می کنند.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم