کاربرد معماری فناوری اطلاعات در سامانه‌های روشنایی چیست
بررسی نقش صنعت میکروالکترونیک در معماری ساختمان‌ها؛

کاربرد معماری فناوری اطلاعات در سامانه‌های روشنایی چیست


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 34493
تغییر از چشمه‌های نوری به سامانه‌های روشنایی، نیازمند تعامل نزدیک با صنعت میکروالکترونیک برای توسعه معماری جدید سامانه‌هاست



تغییر از چشمه‌های نوری به سامانه‌های روشنایی، نیازمند تعامل نزدیک با صنعت میکروالکترونیک برای توسعه معماری جدید سامانه‌هاست، که از آن جمله میتوان به معماری سخت افزار و نرم افزار و رابط‌های مناسب برای سامانه‌های روشنایی و ارتباط نزدیک با برنامه‌های کاربردی جدید اشاره کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ با توسعه بكارگیری فناوری اطلاعات در سطح جامعه و مزاياي بسيار حاصل از آن ، ساختمان‌ها نيز به عنوان يكي از مهم‌ترین زیرساخت‌های زندگي بشر از اين تحولات به منظور بهينه سازي مصرف انرژی و همچنين ايجاد محيطي با امكانات راحتي بيشتر بهره مند شده‌اند .يك ساختمان هوشمند با بهره گیری از فناوری اطلاعات و يكپارچه نمودن سیستم‌های موجود از جمله سیستم‌های روشنايي ، تاسيسات و تهويه مطبوع ، نظارت ، مديريت و ارتباط از راه دور ايجاد می‌شود.
آینده صنعت روشنایی وابستگی شدیدی به توانایی آن برای تغییر از چشمه‌های نوری به سامانه‌های روشنایی حالت جامد که شامل LED ها از نوع ارگانیک و OLEDS می‌شود محقق شده است. 
بسیاری از معماری‌های فناوری اطلاعات بر مبنای تبادل اطلاعات گسترده میان تعداد محدودی از خروجی‌ها (یک به ازای هر دفتر کار و یک الی دو  عدد برای هر خانه) ساخته‌شده‌اند. برای مدیریت روشنایی، تعداد خروجی‌ها ساخته‌شده‌اند، برای مدیریت روشنایی، تعداد خروجی‌ها به‌مراتب بیشتر است( سه عدد به ازای هر خانه 100 هزار واحد نوری برای یک جامعه آماری و با پنجاه ای هزار led برای هر واحد روشنایی که هر یک از چند زیر بخش تشکیل می‌شود) در حالی که این میزان برای تبادل اطلاعات به‌مراتب کمتر است.
در نتیجه، مدیریت روشنایی و نورپردازی بر اساس معماری‌های موجود هزینه بالایی خواهد داشت و به شدت مانع رشد بازار برای این فناوری و کاربرد آن می‌شود.
بازار سامانه‌های روشنایی از طبیعت متفاوتی برخوردار است و نیازمند مبادلات متفاوتی میان عملکرد، قابلت و هزینه است. افزون بر این، این معماری به‌احتمال زیاد برای حوزه‌های کاربردی مختلف مانند فضای باز، دفتر کار، محل‌های کوچک و خانه‌های مسکونی نیز متفاوت است.
روشن است که فرصت‌های چشمگیری برای کاربردهای نوین دارای ارزش‌افزوده، ارائه راهکار صرفه‌جویی انرژی، کنترل نورپردازی برای روشنایی وابسته به محیط، ارتقاء کیفیت روشنایی و افزایش ویژگی‌هایی از قبیل روشنایی تطبیقی وجود دارد. به طور خاص، اثر نور بر سلامت مردم و رفاه نیز نیاز به بررسی دارد، یک بعد صنعت روشنایی از منظر صنعت است که ارزش‌افزوده به‌مراتب فراتر از ظرفیت صرفه‌جویی انرژی را ارائه می‌دهد. افزون بر این، روشنایی حالت جامد می‌تواند فرصت‌های جذاب و جدیدی در رشد محصول ( خانه‌های سبز و مزارع شهری) دام پروزی و پروش ماهی ارائه دهد.
با این وجود چالش اصلی در حوزه led تسریع جذب چشمگیر پیش‌بینی‌شده برای سامانه روشنایی هوشمند توسط بازار آیت. در حالی که دیگر حوزه‌ها توجه اصلی خود را بر روی جایگزینی منابع نوری موجود با led متمرکز کرده‌اند، صنعت رونایی اروپا متقاعد شده است که سامانه‌های هوشمند سودآوری اقتصادی و زیست محیطی بیشتری با ترکیب led و فناوری پیشرفته کنترل محقق می‌شود و ارزش‌افزوده‌ای فراتر از صرفه‌جویی در مصرف انرژی به صورت مستقل حاصل می‌شود. برای سرعت بخشیدن به جذب این فناوری‌ها، بازاریابی و اعتبار سنجی در سطحی فراتر از پروژه‌های موجود که تا امروز تنها تعدا محدودی از چشمه‌های نور نقطه‌ای پوشش داده‌شده ضروری است.
نوسازی کامل یک شهر متوسط اروپایی می‌تواند شاهد قانع‌کننده‌ای را ازآنچه فناوری led می‌تواند برای جامعه به ارمغان بیاورد، ارائه دهد و نیز تعهد مراجع عمومی برای بهره وری انرژی را به نمایش بگذارد. مقدار زیادی از اطلاعات می‌تواند از چنین اقدامی جمع‌آوری‌شده و نیز به عنوان سکوی پرشی برای راه‌اندازی توسعه ساختمان و مقررات محدودسازی انرژی عمل کند. به علاوه اقدامات نمایشی در این ابعاد بزرگ همچنین، فرصت‌های پژوهشی، مسائل مرتبط با مقیاس‌پذیری، دوره عکس‌العمل سامانه، امنیت سامانه و بهره‌برداری بر مبنای تغییر رفتار کاربر در شرایط زندگی واقعی را فراهم می‌آورد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم