گندم‌های مقاوم به خشکی مصرف آب کشاورزی را کاهش می‌دهد

گندم‌های مقاوم به خشکی مصرف آب کشاورزی را کاهش می‌دهد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 51314
در قالب یک طرح کلی ملی فناوری و توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در ارومیه؛ میزان مصرف آب در تولید گندم کاهش یافت. در این طرح، گندم‌های مقاوم به خشکی و کم‌آبی تولید شدند که نقش تاثیرگذاری در کاهش مصرف آب کشاورزی دارند.

شرکت دانش‌بنیان پیشگامان آذر زر کشت ایرانیان مستقر در پارک علم و فناوری استان اردبیل، گندم‌های مقاوم به كم‌آبي با بهره وري بالا را تولید کرده است. محصولات این شركت، بهره‌وري آب و پتانسيل عملكرد گندم نسبت به زراعت‌هاي آبي و ديم اقليم‌هاي سرد و معتدل رو به سرد کشور را بالا می برد. این گندم‌ها نسبت به بيماري‌هاي عمده مانند بيماري زنگ زرد مقاوم می‌شوند و كيفيت آنها برای تولید نان بسیار بالا است.

به گفته سیروس محفوظ، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، فعالیت اصلی این شرکت، اجرای پژوهش‌های تقاضا محور در زمینه‌های به‌نژاد و به‌زراعی است و طرح های کلان ملی اصلاح ارقام گندم مناسب شرایط کم آبیاری اراضی آبریز حوزه دریاچه ارومیه و ارقام گندم متحمل به تنش خشکی در اراضی دیم را اجرا می‌کند.

با اجرای این طرح کلان ملی پیش بینی می شود ارقام گندم نان با خصوصیات متفاوت از نظر میزان عملکرد، مقاومت به زنگ ها، کیفیت بالا در تولید نان و خصوصیات زراعی مطلوب برای شرایط کم آبیاری معرفی شوند که نسبت به ارقام متداول، منجر به صرفه جویی در نوبت آبیاری شوند.

وی با اشاره به این‌که توليدات شركت در مراحل اوليه تكثير بذر هستند، می‌گوید: اگر كشت محصولاتمان توسعه یابد، به دليل بالا بودن پتانسيل عملكرد و پايداري توليد، مي تواند افزايش توليد این محصولات را در پی داشته باشد. در نتيحه ميزان واردات گندم به کشور در حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت و این یعنی صرفه جویی ارزی برای کشور.

به عنوان مثال گندم رقم آذران حدود 25 % برتري نسبت به ارقام گندم رايج در اراضي ديم غرب كشور دارد. این نوع گندم قابليت افزايش ديم تا حدود يك ميليون تن را دارد. همچنین برخی دیگر از ارقام گندم توليدي شركت كه مراحل نهايي پژوهش‌هاي خود را مي‌گذرانند ضمن صرفه جويي در مصرف آب مي‌توانند به طور متوسط 15 % توليد در زراعت آبي اقليم سرد كشور را افزايش دهند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم