system
سلول‌های بنیادی به کمک درمان بیماری «ام‌اس» و «ای ال اس» می‌آید
  سلول‌های بنیادی به کمک درمان بیماری «ام‌اس» و «ای ال اس» می‌آید

سلول‌های بنیادی به کمک درمان بیماری «ام‌اس» و «ای ال اس» می‌آید


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 39311
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با بهره‌برداری از سلول های بنیادی به دارویی دست یافته که برای درمان بیماران «ام اس» و «ای ال اس» قابل استفاده است.


یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با بهره‌برداری از سلول های بنیادی به دارویی دست یافته که برای درمان بیماران «ام اس» و «ای ال اس» قابل استفاده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ماندانا محی‌الدین بناب مسئول فنی شرکت پژوهشی تولیدی دانش‌بنیان سیناسل بیان کرد: این شرکت یکی از نخستین شرکتهای ایرانی است که بر روی تولید و تجاری‌سازی سلول‌های بنیادی فعالیت دارد. در حال حاضر این شرکت در دو بخش بافت و سلول‌های بنیادی فعالیت دارد.
 به گفته وی این شرکت توانسته است در بخش بافت، داروهای «آمینوسین» و «سل آمینوسین» را برای درمان سوختگی و زخم‌ها با استفاده از تولید بافت تولید کند. همچنین به دنبال دریافت مجوز شروع فاز دوم مطالعات بالینی دارویی برای درمان بیماری‌های ام‌اس (MS) و ای ال اس (ALS) است.
محی‌الدین بناب خاطر نشان کرد: این شرکت به منظور تجاری سازی مجصول تولید شده، بایستی مجوزهای مطالعات بالینی را دریافت کند. وی حمایت ارگان‌های دولتی را برای تجاری‌سازی چنین محصولات قابل ‌توجه دانست و گفت این نیاز احساس می‌شود که داروهای بر پایه سلول با مسیرهای کوتاه‌تری مجوز خود را دریافت کرده و وارد بازار شوند.
این فعال عرصه سلول‌های بنیادی نقش آشنایی مردم با حوزه سلولی و بافت را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: وجود جشنواره‌هایی مانند سلول‌های بنیادی و کنگره‌هایی که در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می‌شود، در رشد علمی جمعیت عمومی و فعالان علمی کشور مؤثر است. وی ادامه داد: جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی برگزار می‌شود، فرصت بسیار مناسبی برای حضور اساتید خارجی عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است که با محققین داخلی و نیز دستاوردهای آنان در این حوزه آشنا شوند.
 محی‌الدین برگزاری این رویداد علمی را در عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دو دوره گذشته بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: به کمک ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی این حوزه به شهرهای کوچک ایران و مدارس دورافتاده نیز راه پیدا کرده است.
وی افزود: امروز دانش آموزان روستاها دورافتاده نیز با سلول‌های بنیادی و کاربرد آنها آشنا هستند که این اتفاق مدیون فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و برگزاری جشنواره‌ها در این حوزه است.
این محقق با پیشینه‌ی فعالیت بیش از 25 سال در حوزه سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت ، بیان کرد: ایران جایگاه مناسبی در میان کشورهای پیشرفته در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی دارد. گاهی یک فناوری به قدری دور از دسترس است که دستیابی به آن ناممکن یا سخت است. اما در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور موجود است و جزء نخستین کشورهایی هستیم که در این راه گام برداشته‌ایم.
 پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: