رویداد «استارتاپ با طعم واقعی» برگزار شد
«استارتاپ با طعم واقعی» رویدادی که با ایده پردازی در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و حقوق و با هدف کارآفرینی و به مدت سه روز در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی پنیریان مدیرعامل مرکز نوآوری یاس گفت: هدفی که قرار است با برگزاری رویداد «استارتاپ با طعم واقعی» به آن دست یابیم، این است که به مسائل و مشکلات اجتماعی مردم جامعه توجه بیشتری شود.
وی با اشاره به درگیریهای روزمره مردم که قادر به حل آنها نیستند، گفت: به دلیل اینکه مردم در حوزههای حقوقی اطلاعات و دانش کافی ندارند، با مشکلات و مسائلی مواجه شده که نمیتوانند آنها را به نتیجه برسانند. البته برخی از این معضلات بین مردم جامعه مشترک است. از سوی دیگر، افرادی هستند که میتوانند این مسائل را حل کرده و قصد داریم محیط واسط یا پلت فرمی به وجود آوریم که این دو دسته را به هم ارتباط بدهند.
پنیریان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف در این رویداد سه روزه، در ابتدا آشناسازی صورت گرفت. در ادامه تیم سازی و ایده پردازی انجام و زمانی که تیمها کامل شدند، کارگاههای آموزشی با رویکرد پختهتر شده ایدهها برگزار شد. در پایان ارائه نهایی ایدهها صورت گرفت و داوران نتیجه کار را مشاهده و بررسی کردند.
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس با بیان اینکه استارتاپ با طعم واقعی اولین دورهای بود که در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی کارگاههای آموزشی برگزار شد، تصریح کرد: تمامی تیمهای که امتیازشان به حد نصاب رسید وارد دوره شتابدهی مرکز نوآوری یاس شدند آنها میتوانند از تمام امکانات و مزایا استفاده کرده تا به یک استارتاپ کامل تبدیل شوند.
وی درخصوص جذب سرمایه گفت: صندوق توسعه فناوریهای نوین حامی تیمهای برگزیده است. تیمها یک سرمایهگذار اولیه دارند و برای ادامه، مرکز نوآوری یاس و شتابدهنده سیمرغ با داشتن شبکه سرمایهگذاران، میتواند به برگزیدگان کمک کند.
معرفی تیمهای برنده
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس با اشاره به افرادی که در این دوره شرکت میکنند، گفت: افراد در این رویداد به دو دسته دانشجویان رشته حقوق و مدیریت و دسته دیگر، دانشجویان مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات تقسیم شدند.
وی با اشاره به نتیجه و بازخوردی این برنامه خاطرنشان کرد: بیش از 7 تیم حاضر در این دوره، توانایی و قابلیت را داشتند که طرح و ایده خود را به صورت نهایی به داوران ارائه داده و به معرفی کار خود پرداختند که از بین تیمهای توانمند، 4 تیم به عنوان تیمهای برگزیده انتخاب شدند.
تیمهای برگزیده:
1- تیم سامه و سوت زنی، 2- تیم سامع 3- تیم شهروندیار.
فرایند تولد ایده تا به ثمر رسیدن ایده
پنیریان در مورد کارگاهها گفت: در این دوره سه روزه، چهار کارگاه در این رویداد برگزار شد، یک دوره گیمی فیکیشن (بازی وار سازی) با تدریس مهندس غفاری که خود بنیانگذار استارتاپ مهره است، کارگاه مدل کسب و کار را مهندس فقیهی تدریس کرد، کارگاه ارائه مؤثر را دکتر اسکویی ارائه داد که مدیرعامل شرکت شتابدهنده سیمرغ نیز است و کارگاه پلت فرم را دکتر تسخیری تدریس کرد.
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس به مدت زمانی که یک تیم نیاز دارد تا یک ایده را به استارتاپ قوی و کار آمد تبدیل کند اشاره و خاطر نشان کرد: سیکل شتابدهنده سیمرغ به این صورت است که تیمهایی که انتخاب میشوند، میتوانند در دوره پیش
شتابدهی حضور داشته باشند که یک دوره حدوداً دو ماه است و در این دوره یک سری آموزشهای اولیه به برگزیدگان ارائه میشود که بتوانند ایده خود تا اعتبارسنجی کنند و در پایان دوره پیش شتابدهی، ارزیابی مجدد و سختگیرانه تری صورت میگیرد تا درصورتیکه تیمی برگزیده شد، بتواند وارد دوره شتابدهی بشود.
پنیریان درمورد دورههایی که مرکز نوآوری یاس برگزار میکند، گفت: در دوره شتابدهی یک قرارداد بین مرکز نوآوری و آن استارتاپ بسته میشود و مسائل مالی وحقوقی در مدت زمان حدودی شش ماه، رسمیت پیدا میکند.
وی درخصوص اقداماتی که پارک برای حمایت از ایدهها و خلاقیتهای جدید انجام میدهد، گفت: پارک جزو حامیان اصلی برگزاری این برنامه بود و حمایتهایی برای برگزاری این رویداد و حضور تیمها انجام داد.
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس درمورد داورانی که این رویداد را ارزیابی کردهاند، بیان کرد: از طرف صندوق توسعه فناوریهای نوین که اسپانسر این برنامه بود، مهندس غفاری (بنیانگذار استارتاپ مهره) و دکتر اسکویی، مدیرعامل شرکت شتابدهنده سیمرغ حضور داشتند و تیمهای شرکتکننده را ارزیابی کردند.
وی درمورد اینکه ایدهها چگونه مورد ارزیابی قرار گرفت، اظهار کرد: ایدهها را با توجه به اینکه چقدر میتواند به مردم کمک کند و خلاقیت در آن وجود دارد، ارزیابی کردهایم، البته به موضوعات دیگری همچون پشتکار دانشجویان برای به ثمر رسیدن ایده و البته به قابلیت اجرایی بودن آن ایده نیز توجه شده است.
چگونه این استارتاپها حمایت میشوند؟
پنیریان در ادامه گفت: استارتاپهایی که وارد دوره شتابدهی بشوند، آموزشها و سرمایههایی را برای اجرایی کردن ایدههای خود دریافت میکنند و مرکز نوآوری یاس در کنار خدماتی که به استارتاپها و تیمها ارائه میدهد، درنتیجه کار نیز سهیم میشود، سهم مشارکتی که مرکز نوآوری میگیرد در حقیقت بازده این دوره محسوب میشود.
وی به هدف برگزاری این دوره اشاره و خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این دوره آموزشی و تخصصی برای دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای حقوق و کامپیوتر این بود که تیمی را ایجاد کنیم که بتوانند در کل کشور شناخته بشود و خدماتی
در سطح عالی به مردم عرضه کنند. شاید در آینده از میان تیمهایی که در این رویداد حاضر شدهاند، استارتاپی همانند اسنپ به وجود آمد که در حوزه اجتماعی و فرهنگی توانمند عمل کند و البته با توجه به ایدههایی که در این دوره ارائه شد، این پیشبینی را میتوان داشت.
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس ادامه داد: در این دوره به تیمهای حاضر آموزش دادیم که پلت فرمی که باید ایجاد کنند میتواند شبیه بورس باشد. به اینگونه که در یک سمت اعلام نیاز وجود دارد و در طرف دیگر، تیمها و افرادی هستند که میتوانند به آن اعلام نیاز رسیدگی کنند و این پلت فرم شبیه یک مناقصه است که میتواند دو یا سه وجهی داشته باشد.
وی به نتیجه ایجاد چنین استارتاپهایی در حوزههای اجتماعی و حقوقی اشاره کرد و گفت: با ایجاد استارتاپ ها و تیمهای متخصص در حوزه حقوقی، میتوانیم امیدوار باشیم که از بروز فسادها و رشوهها در سیستم اداری در آینده نزدیک جلوگیری کنیم و همچنین به حل مشکلات حقوقی و اجتماعی مردم سرعت ببخشیم. این موضوع بسیار حساس است چون نیاز آن در جامعه و خانواده بهشدت احساس میشود.
توصیه
پنیریان افزود: به دانشپژوهان یک توصیه کلی داشتم که بزرگ فکر کنند و کوچک عمل کنند یعنی بر روی ایدههایی که دارند تمرکز کنند، چون در این مدت شاهد بودم تیمهای جوان به جای اینکه نیرو و توان ذهنی خود را بر روی پروژه و طرح خود متمرکز کنند، بر روی موضوعاتی همچون ایجاد یک مرکز دانشبنیان، دریافت خدمات و حمایتهای مالی و ... صرف کردهاند و این امر موجب شده بود که طرحشان قابلیت اجرایی خود را از دست بدهد.
وی درخصوص ایدههای تأیید شده گفت: پروسه استارتاپها با اینکه میتواند مورد استقبال افراد قرار بگیرد ولی باید توجه داشت که دانشجویان باید گامبهگام حرکت کنند.
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس در پایان گفت: در یک پلت فرم مهم این است که بتوانیم از اثر شبکهای network effectاستفاده کنیم، برای اینکه این اثر را بیشتر کنیم باید در جامعه حضور داشته باشیم و به درستی مسایلی که مردم با آن درگیر هستند را بشناسیم. برای مثال یک مشکل اقتصادی- اجتماعی را حل میکنیم و در استارتاپی که داریم آن را ارائه دهیم و به تبلیغ و جذب مشتری و اعتمادسازی بپردازیم و این اقدامات میتواند به مرور زمان استارتاپ ما را به یک برند تبدیل کند.
«استارتاپ با طعم واقعی» رویدادی که با ایده پردازی در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و حقوق و با هدف کارآفرینی و به مدت سه روز در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد.
پایان پیام/29
Send to friends