ستاد هوایی در سالی که گذشت
شناسایی اولویتهای فناوری در دستور کار ستاد هوایی قرار دارد
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی، وظیفه سیاستگذاری اجرایی، راهبری، هماهنگی و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی لازم برای گسترش فناوری و صنایع دانشبنیان در حوزه هوایی و هوانوردی در چارچوب سند جامع توسعه هوافضای کشور را بر عهده دارد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد هوایی و هوانوردی با همین هدف و به منظور پیشبرد سند هوافضای کشور تشکیل شد تا با همکاری دستگاه های ذیربط، پیشرفت اهداف صنعت هوایی کشور را دنبال کنند.
بر همین اساس در سال های اخیر اقدامات مختلفی توسط این ستاد برای پیشبرد اهداف مدنظر در حوزه هوایی و هوانوردی کشور صورت گرفته است این اقدامات در سال 96 دنبال و تثبیت شد از آن جمله می توان به شناسایی اولویتهای فناوری در بخش های مختلف حوزه بالگردی، هواپیما (هوانوردی عمومی و هواپیمای کلاس 100-150 نفره)، موتور توربین گازی هوایی، حوزه نرمافزار، اویونیک و تعمیر و نگهداری هواپیما و بالگرد اشاره کرد.
حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساختهای پژوهش و فناوری ملی در حوزههای کلیدی کشور، ترویج و فرهنگسازی علم، فناوری و کارآفرینی، تسهیل تبادلات و همکاریهای علمی و فناوری بینالمللی، توسعه فناوریهای راهبردی متناسب با نیازهای کشور، ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسبوکارهای جدید دانشبنیان، توسعه بازار محصولات دانشبنیان و پایش سند و صنعت و سیاستگذاری از جمله وظایفی است که در ستاد تعریف شده است.
از جمله اقدامات ستاد در این سال ها حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فرصتهای مطالعاتی پسادکترا برای تکمیل پژوهشهای مرز دانشی داخل، انتشار مقالات و کتب است که این اقدام در سال 96 به حمایت از ثبت پتنت و بهبود فرآیند ثبت اختراع داخلی و داوری بیش از 25 اختراع داخلی شده است.
اعتبار مصوب برای این طرح 1200 میلیون ریال بوده که به حمایت از بیش از 30 عنوان پایان نامه و بالغ بر 20 عنوان کتاب و اعطای کسر خدمت علاوه بر حمایت مالی منجر شده است.
حمايت از برگزاري رویدادهای ترویجی در سطوح دانشآموزی، دانشجویی، بنگاهی و دانشگاهی در سطوح استانی، منطقهای، ملی و بینالمللی، شبکهسازی میان فعالین و برگزارکنندگان رویدادهای ترویجی و جلوگیری از موازیکاری در این عرصه و انجام فعالیتهای رسانهای برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در راستای توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگسازی و ترویج علوم و فناوری است.
برگزاری مسابقات دانشجویی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین، مسابقات دانشآموزی ایدهپردازی هوایی، جشنواره ایدهپردازی هوایی و هوانوردی (سطح دانشجویی و صنعتی)، جشنواره مسابقات خروجی شبکه پژوهشسراهای دانشآموزی و حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی، ایجاد و تجهیز شبکه پژوهشسراهای دانشآموزی، برگزاری دورههای آموزشی، توسعه سامانه آموزشی باشگاه هوافضای جوان ستاد، به روز رسانی سایت و کانال ستاد (رشد بازدید سال 1395 نسبت به 1394 = 43 درصد) و به روز رسانی سایت و کانال باشگاه هوافضای جوان ستاد از مهم ترین اقدامات در حوزه ترویج و فرهنگ سازی بود.
اقدامات انجامشده در شبکه پژوهشسراهای دانشآموزی
افتتاح نخستین مرکز رشد فناوری دانشبنیان هوانوردی آکادمی باشگاه هوافضای جوان، برگزاری کارگاهای توجیهی ویژه فارغالتحصیلان رشته هوافضا، برگزاری کارگاه طراحی وساخت هواپیما مدل، برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه دانشآموزان در پژوهشسرای دانشآموزی، برگزاری کارگاههای آموزشی با همکاری شهرداری تهران در منطقه 11، برگزاری کارگاه همگانی دانشآموزان در سراهای محله شهرداری تهران و برگزاری مسابقات داخلی در سراهای محله شهرداری تهران از اقداماتی است که در حوزه شبکه پژوهش سراهای دانش آموزی هوافضا انجام شده است.
برگزاری مسابقات دانشآموزی ایدهپردازی هواپیمایی در سال 2050 ، برگزاری جشنواره ملی پرواز آزاد ایران، حمایت از تشکیل اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی هوافضا، حضور باشگاه در نمایشگاه های داخلی، انجام فعالیتهای رسانهای برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در راستای توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، تشکیل پاویون تخصصی صنعت هوایی کشور در نمایشگاه اینوتکس2017، تشکیل پاویون تخصصی صنعت هوایی کشور در نمایشگاه ماکس2017، حضور در همایش بینالمللی ChinaConfex 2017، پروژه همکاری با شرکت Safran فرانسه، پروژه همکاری با خوشه شرکتهای ایتالیایی و پروژه همکاری فناورانه در خرید ایرباس نیز فعالیت های ستاد هوایی و هوانوردی در سال 96 بوده است.
توسعه محصولات و فناوریهای راهبردی متناسب با نیازهای کشور
توسعه محصولات و فناوریهای راهبردی متناسب با نیازهای کشور از دیگر اقدامات مورد نظر بود که در این زمینه برخی اقدامات مانند طراحی و ساخت بالگرد 8 نفره صبا 248 (90 %)، هواپيماي 72 نفره با موتور توربوفن (4.5%)، طراحی و ساخت بالگرد سبک پیستونی سورنا (80%)، طراحی و ساخت دو نمونه مهندسی هواپیمای دو موتوره پیستونی6 نفره فجر- 33 (82.4%)، طراحی و ساخت رادار هوا پایه (34%)، تبدیل هواپیمای توپولف 154 به هواپیمای آتشنشان (81%)، توسعه و تکمیل زنجیره تأمین قطعات و زیرمجموعههای هوایی با تکیه بر بخش خصوصی (40%) و طراحی و ساخت اویونیک ماژولار (شروع) صورت گرفته است.
همچنین از جمله اقدامات این ستاد در سال 96 شامل تدوین پیوست فناوری و استخراج اولویتهای فناوری طراحی هواپیمای 100-150 نفره، تدوین پیوست فناوری و استخراج اولویتهای فناوری بالگرد، تدوین پیوست فناوری موتور، اختتام 10 طرح توسعه فناوری تا پایان سال جاری، ایجاد و توسعه زنجیره فناوری بین دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان و صنعت، قطببندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و تاسیس مرکز طراحی در حوزه های هواپیمای تجاری، هوانوردی عمومی و بالگرد می شود.
طرح های آغاز شده کلان صنعت هوایی
طراحی و ساخت اویونیک ماژولار
هدف کلان این پروژه، طراحی، پیاده سازی و توسعه معماری ماژولار یکپارچه است که بتواند تمامی نیازمندی های پردازشی بخش های ناوبری، کنترلی، مخابراتی، نظارتی و مدیریتی یک هواگرد نظیر پهپاد را اجرا کند پلتفرم مورد نظر یک بستر سخت افزاری و نرم افزاری واجد استانداردهای هوایی و دارای ویژگی های نسل دوم معماریIMA است هددف اصدلی در ایدن طرح شناخت و دستیابی به فناوری طراحی معماری اویونیک ماژولار یکپارچه مطدابق اسدتانداردها و الزامدات صدنایع هوایی است به دنبال این هدف ساخت یک نمونه سیستم دیجیتال پردازشگر مشترک (CPM ) منطبق با ویژگی های تعریف شده برای این معماری مد نظر قرار می گیرد همچنین سیسدتم کسدد داده از راه دور (RDC ) و پیداده سدازی گذرگاه داده برای انتقال داده های سنسور ها، تجهیزات و واحد پردازش از جمله بخش های مهم در اجرای این طرح هستند.
طراحی و ساخت موتور توربین گازی هوایی
با توجه به اینکه بیشترین نیاز صنعت هوایی کشور به هواپیماهای کلاس 100-150 نفره است، که موتور این کلاس از هواپیماها عمدتاً در کلاس موتور CFM56 است. و همچنین هسته موتور CFM56 با توان حدود 16 مگاوات بسیار مناسب برای پمپاژ گاز و توهمچنین تولید برق است.
لذا طرح بومیسازی موتور CFM56 با هم افزایی مراکز علمی و زیرساختی کشور میتواند گام فناورانهای در راستای فراهم آوردن زیرساخت و طراحی برای کشور با توجه به همسو بودن نیازها، ارمغان آورد.
طرح های آغاز شده کلان صنعت هوایی
هواپیمای دوزیست بومی
زمان موارد فوق 4 سال و نیم سال و هزينه ٥/٣ مليارد تومان است که در این زمینه قرارداد توليد منعقد شده و كليه ازمايشات سازه اى موفق روى پرنده نمونه أوليه و ارتقاء پرنده به لحاظ قدرت عملياتى و ظرفيت بار برى و قدرت موتور و برد پروازى و ظرفيت واقعى شش نفر و بومى سازى تجهيزات و سيستم ها حدود ٨٠٪ پرنده و نمونه اول ارتقاء يافته ظرف مدت كوتاه آماده شده است.
ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسبوکارهای جدید دانشبنیان
تدوین اطلس توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان و فناور در این زمینه صورت گرفته است که فعالیت258 شرکت توانمند در صنعت، توسعه 158 شرکت دانشبنیان هوایی (رشد 5 برابر نسبت به سال 93)، احصاء 200 محصول و خدمت تخصصی، احصاء 400 فناوری سطح بالا، شبکهسازی حوزههای هوایی بین دانشگاهها، صنعت، شرکتهای خصوصی و نهادهای نظارتی و ایجاد مراکز نوآوری، راهاندازی و ایجاد 4 مراکز نوآوری، پرندههای بدون سرنشین و پهپادهای تجاری، هوانوردی عمومی، تعمیر،نگهداری و نوسازی
زنجیره تأمین و ارتقاء توانمندی بنگاهها و حمایت از صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان از جمله این فعالیت ها است.
ایجاد بازار ملی محصولات و خدمات، فناوریها و نرمافزارهای هوایی
راهاندازی شبکه تجاری صنعت هوایی ایران (سامانه هایپرمارکت)، ایجاد سیستم کدگزاری ملی محصولات و خدمات تخصصی بر پایه کدینگ ATA، توسعه کسب و کار برای محصولات نیاز محور، حمایت از تشکلهای کارفرمایی و صادراتی شرکتهای دانش بنیان و حمایت از تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی قطعهسازان صنعت هوایی ایران نیز در راستای ایجاد بازار ملی محصولات و خدمات، فناوریها و نرمافزارهای هوایی صورت گرفته است.
راهاندازی 4 مرکز نوآوری
راه اندازی 4 مرکز نوآوری چون مرکز پرندههای بدون سرنشین (پهپادهای تجاری)، تعمیر، نگهداری و نوسازی، زنجیره تأمین و هوانوردی عمومی از دیگر تلاش های صورت گرفته توسط ستاد هوایی در سالی که گذشت بود.
پایش سند و صنعت و سیاستگذاری
پایش سند و صنعت و سیاستگذاری برنامه دیگری است که در ستاد مدنظر قرار گرفته است که به همنی منظور، برنامههای راهبردی ستاد و ارائه گزارشهای پیشرفت عملکرد تدوین شد، سند توسعه هوافضای کشور و اقتصاد صنعت هوایی در کشور پایش شد و بازار و فناوری رصد شد.
پایان پیام/23
Send to friends