system
سرعت استخراج میعانات نفتی و گازی با تاپ درایوهای داخلی افزایش یافت
سرعت استخراج میعانات نفتی و گازی با تاپ درایوهای داخلی افزایش یافت

سرعت استخراج میعانات نفتی و گازی با تاپ درایوهای داخلی افزایش یافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 46882
یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده تا با تولید تاپ درایوهایی داخلی، ضمن کاهش هزینه استخراج نفت و گاز روند تسریع استخراج در این حوزه را چند برابر افزایش دهد.

 

 

 

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از دستگاه حفاری تاپ درایو برای  حفاری اتصال لوله‌ها، جداکردن آنها و تهیه لوله ایستایی در میدان‌های نفتی و گازی استفاده می‌شود. به کمک آن حفاری می‌تواند هم به صورت تک لوله‌ای و هم به صورت لوله‌های سه قسمتی و یا سه قطعه‌ای به راحت‌ترین شکل ممکن انجام شود. حالا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در این حوزه است که توانسته با ارائه و ساخت محصول تاپ درایو (گرداننده فوقانی) به صورت لوله‌های سه قسمتیخدمات داخلی ارزنده‌ای را در راستای تسهیل فعالیت‌های مربوط به حوزه نفت و گاز ارائه کند.

 

در حال حاضر این شرکت با تولید محصول تاپ‌درایو در انواع دکل‌های خشـکی و دریایی حفاری نفت و گاز کار اصلی لوله گذاری و حفاری را انجام می‌دهد.بتن سبک و ساخت و ساز نیز محصول دیگری است که در دیوارکشی انواع ساختمان‌ها جهت سبک سازی و عایق حرارتی و صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

شرکت دانش بنیان تکساز صنعت توانسته به واسطه تولید محصولات جدید در بحث حفــاری استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی همچون میزگردان را به حداقل ممکن کاهش و در بسیاری از موارد از بین ببرد. این در حالی است که جدا از تکنولوژی‌های قدیمی مورد استفاده در این حوزه، پیش از این بخش واردات محصول آن هم به تعداد محدود و با قیمت‌های بالا نیز بسیار مورد توجه فعالان صنعت نفت و گاز قرار گرفته بود و در بسیاری از موارد تاپ درایوهای خارجی و در بحث بتن سبک از مصالح قدیمی (آجر و بلوک سفالی و ...) استفاده می‌شد.

 

عباسعلی گرجی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در باب واردات محصولات خارجی در این حوزه،تاپ درایوهای ساخته شده کشورهای دیگر مانند آمریکا، چین، نروژ را به عنوان مهم‌ترین رقیبان خارجی محصولات داخلی شرکت تایکو (تاپ درایو با برند NTS 500) معرفی می‌کند و معتقد است:با توجه به اعلام نظر کارفرمای مربوط به شرکت ملی حفاری ایران تاپ درایو ایرانی نسبت به موارد مشابه خارجی خود از عملکرد بهتـر و توقف بسیار کمتر در عملیـات حفاری برخوردار است. در حوزه بتن سبک به واسطه تولیداتی که صورت گرفته، اکنون وارداتی صورت نمی‌پذیرد.

 

گرجی در اشاره به بحث صرف‌جویی در موارد مختلفی مانند هزینه‌های مربوط به این حوزه به واسطه استفاده از محصولات تولیدی شرکت نامبرده، اینطور بیان می‌کند:  با استفاده از دستگاه تاپ درایو در عملیات حفاری با تـوجه به اینکه لوله گذاری به صورت سه لوله همزمان و با سهولت بسیار بیشتر و راحت‌تر انجام می‌شود، نسبت به روش قبلی (میزگردان) که لوله‌گذاری بصورت تک لوله است، سرعت عملیات حفاری به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. همچنین ایمنی پرسنل حفار در کار با دستگاه تاپ درایو نسبت به میزگردان بسیار بالاتر خواهد بود.استفاده از بتن سبک در ساختمان‌ها نیز به میزان زیادی باعث صرفه جویی در انرژی مصرفی ساختمان (تأمین بار گرمایشی و سرمایشی) و همچنین سرعت ساخت و ساز بسیار بالاتری نسبت به حالت قدیمی می‌شود.

 

 

پایان خبر

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: