system
طرح‌های پژوهشی و آموزشی به آگاهی درباره اختلالات رشد کمک کرد
طرح‌های پژوهشی و آموزشی به آگاهی درباره اختلالات رشد کمک کرد

طرح‌های پژوهشی و آموزشی به آگاهی درباره اختلالات رشد کمک کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77161
آگاهی جامعه درباره اتیسم به عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات رشدی با اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی افزایش می‌یابد.

اتیسم را به عنوان یک اختلال عصب رشدی شناخته شده است؛ عارضه‌ای که کودک و بزرگسال نمی‌شناسد و هر فردی را می‌تواند به خود مبتلا کند. مبتلایان به این بیماری را از طریق شاخصه‌هایی در رفتارشان می‌توان شناخت. اما درباره این بیماری، نحوه بهبود و کمک به بیماران و همچنین مسائل پیرامونی آن پژوهش‌های مختلفی انجام شده است.

اختلال‌های کودکان در حوزه مغز

اختلالات عصبی رشدی اثرات مخربی بر سازگاری اجتماعی، کنترل هیجانی و عملکرد آموزشی در مدرسه دارد و یک پنجم کودکان از این بیماری رنج می‌برند.

اختلال‌های عصبی رشدی در 6 دسته‌بندی اتیسم، اختلالات توجه و بیش‌فعالی، تاخیرهای هوشی، اختلالات ارتباطی زبان، اختلالات حرکتی و تیک‌ها و همچنین اختلالات رشدی خاص مانند اختلالات خواندن و اختلالات محاسبه دسته‌بندی می‌شود.

همچنین کودکانی که به آسیب‌های اکتسابی مغزی و دیگر اختلال‌های مغزی مانند صرع، فلج مغزی و دیگر عارضه‌ها دچار شده‌اند نیز جمع بیماران این حوزه را به بیش از 30 درصد افزایش می‌دهند شمار کودکان نیازمند مداخلات شناختی به بیش از سی درصد می رسد.

اگر این اختلالات در اوایل کودکی شناسایی و از خدمات آموزشی، توانبخشی یا درمانی زودهنگام، جامع و مستمر در بستر خانواده بهره­مند شوند، احتمال بهبودی و رفع علائم افزایش می یابد.

توسعه طرح‌های پژوهشی

طرح پژوهشی تهیه و تدوین 8 بسته آموزشی و توان‌بخشی برای اتیسم و سایر اختلالات رشدی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا درآمده است تا ضمن هدایت پژوهش‌های کارآمد به شناخت هرچه بیش‌تر این بیماری، جامعه را بالا ببرد. در همین راستا تهیه، تدوین و انتشار بسته­ های راهنمای مداخلات و توان‌بخشی مورد تاکید و حمایت قرار گرفت

برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اتیسم به همراه برنامه ساعت­بازی خانگی برای تمرین کنش­های اجرایی، توان‌بخشی مبتنی بر مدار مگنوسلولار در کودکان دارای نارساخوانی و کاربرد لگو در رشد مهارت‌های اجتماعی افراد دارای اتیسم و اختلالات وابسته جزو این برنامه‌ها هستند.

همچنین درمان مبتنی بر تعامل والد و کودک، راهنمای آموزش نظام ارتباطی تبادل تصویری، آموزش مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان با اختلال طیف اتیسم ، برنامۀ وقت مخصوص بازی ما و برنامه آموزش والدین با بستۀ پرنده کوچولو: ویژه والدین کودکان دارای اتیسم کم‍تر از 5 سال تهیه و تدوین شد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به ابعاد هیحانی و عاطفی مغز آسیب می‌زند
اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به ابعاد هیحانی و عاطفی مغز آسیب می‌زند
96/12/12 - 10:29
هفته‌ای برای آگاهی از مغز
هفته‌ای برای آگاهی از مغز
96/11/17 - 12:07
30 انجمن علمی مغز و شناخت در مراکز دانشگاهی کشور راه‌اندازی شد
30 انجمن علمی مغز و شناخت در مراکز دانشگاهی کشور راه‌اندازی شد
96/11/08 - 11:54
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: