system
فناوری‌ دیجیتال چگونه سلامت را ارتقا می‌دهد
فناوری‌ دیجیتال چگونه سلامت را ارتقا می‌دهد

فناوری‌ دیجیتال چگونه سلامت را ارتقا می‌دهد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 77395
یک دهه است که نقش فناوری‌های دیجیتال در افزایش شتاب فعالیت‌های روزمره پررنگ‌ شده و رد این فناوری‌ها را می‌توان در حوزه‌های حساسی چون سلامت به وضوح یافت.

از فناوری های دیجیتال برای بهبود سیستم های اطلاعات سلامت از سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری‌ها همچنین به صورت روزآمد می‌تواند وضعیت سلامت جامعه را دریافت کرده و وضعیت بهداشت عمومی را ارتقا ببخشد.

 

هوشمندی در سلامت

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی در کشورمان هم، عزم خودشان را جزم کرده و پیوندی میان فناوری دیجیتال و سلامت ایجاد کرده‌اند. یکی از همین شرکت‌ها، وضعیت بیمار را به صورت هوشمند پایش می‌کند. به گفته آرمین کریمی فعال حوزه دانش‌بنیان فناوری‌های دیجیتال و سلامت، سلامت با کمک فناوری‌های دیجیتال می‌تواند روند هوشمند شدن را با سرعت بالاتری تجربه کند. این موضوع می‌تواند کیفیت تازه‌ای از درمان، بهبود، سبک زندگی و سلامت اجتماعی را به ارمغان بیاورد.

به گفته این فعال فناور‌، تجهیزات پیشرفته در حوزه سلامت که از فناوری‌های دیجیتال و هوشمند بهره می‌برند، می‌توانند در ارتقای سلامت جامعه اثرگذاری بالایی داشته باشند. به طور مثال دستگاه سنجش هوشمند نبض بیمار که می‌تواند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته ارتباطی، هوش مصنوعی و نرم افزار، به پایش لحظه‌ای وضعیت بیمار بپردازد، یکی از همین تجهیزات پیشرفته در مرز فناوری‌های هوشمند و پزشکی به شمار می‌رود.

کریمی با بیان این‌که انواع پیشرفته‌ای از دستگاه‌های سنجش نبض بیمار در شکل‌های هوشمند اکنون با حمایت معاونت علمی و فناوری تولید شده است، می‌افزاید: مصرف این دستگاه‌ها به گستردگی تمامی مراکز درمانی و مراکز پزشکی سراسر کشور است و بازار مصرف قابل توجهی دارد. نمونه پیشرفته این ابزار می‌تواند به شناسایی و پایش وضعیت بیمار از راه دور کمک کند و بدون نیاز به صرف زمان برای مراجعه‌های مکرر حضوری، روند درمان را سرعت ببخشد.

 

هوشمندی در شناخت وضعیت بیمار

نمونه دیگری از این تجهیزات که در دوران شیوع کرونا نیز بسیار پرکاربرد است و در شناسایی بیماران احتمالی نقشی اساسی ایفا می‌کند، تب‌سنج‌های هوشمند است. این نمونه از تجهیزات پزشکی نیز در پیوند با فناوری‌های دیجیتال، می‌تواند به شناخت صحیح وضعیت بیمار از راه دور توسط پزشک کمک کند.

به گفته هادی قزاقی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سدنا نیز به تولید سامانه‌های تب‌سنج غیرتماسی و هوشمند به عنوان تحولی در استفاده از فناوری‌های دیجیتال در پیوند میان سلامت و فناوری می‌گوید و ادامه می‌دهد: این تجهیز بدون تماس با استفاده از فناوری مادون قرمز وضعیت دمای بدن بیمار را به صورت لحظه‌ای و دیجیتال به نمایش می‌گذارد.

 

در ایران با ایجاد زیست‌بوم فعالیت شرکت‌های فناور و خلاق، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌ اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری، نقش این حوزه در بخش‌های گوناگون از جمله سلامت گسترده شده است، به طوری‌که بیش‌ترین از حجم از شرکت‌های دانش‌بنیان با یک هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دارد.

حمایت از پژوهش‌های فناورانه در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندی پزشکی، حمایت از شرکت‌های خلاق فعال در این حوزه یکی دیگر از خطوط حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رسوخ فناوری‌های دیجیتال در بخش‌های صنعتی، فناوری و سلامت است.

بیش از 80 شرکت دانش‌بنیان و خلاق تلاش می‌کنند تا مفهوم سلامت دیجیتال را در کشور توسعه داده و ایران را در جمع کشورهای توانمند این حوزه قرار دهند. حمایت از شبکه‌سازی میان ارائه کنندگان محصولات و خدمات، پلتفرم‌های تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و توسعه خدمات هوشمند پزشکی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تعامل میان ستادهای توسعه فناوری، مورد توجه و در اولویت قرار گرفته است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
17 شرکت نرم‌افزارهایی برای توسعه سلامت دیجیتال طراحی و تولید کردند؛ پیشتازی شرکت‌های خلاق
17 شرکت نرم‌افزارهایی برای توسعه سلامت دیجیتال طراحی و تولید کردند؛ پیشتازی شرکت‌های خلاق
00/04/28 - 10:18
توسعه فناوری لیزر چگونه سلامت را ارتقا می‌دهد
توسعه فناوری لیزر چگونه سلامت را ارتقا می‌دهد
00/04/09 - 16:19
نفوذ فناوری‌های حوزه سلامت دیجیتال به زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور
نفوذ فناوری‌های حوزه سلامت دیجیتال به زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور
97/07/21 - 08:58
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: