system
پیشرانه رشد اقتصادی در حوزه‌های علمی چیست؟
پیشرانه رشد اقتصادی در حوزه‌های علمی چیست؟
نگاهی به پیشینه تحقیقاتی 40 ساله فناوری لیزر؛

پیشرانه رشد اقتصادی در حوزه‌های علمی چیست؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34292
پیشینه تحقیقاتی 40 ساله فناوری لیزر در ایران از حدود 10 سال پیش رشد و توسعه لیزر ایران را سرعت بخشید. از ابتدا بنای کار بر تحقیق و توسعه کاربردی گذاشته شد

 

پیشینه تحقیقاتی 40 ساله فناوری لیزر در ایران از حدود 10 سال پیش رشد و توسعه لیزر ایران را سرعت بخشید. از ابتدا بنای کار بر تحقیق و توسعه کاربردی گذاشته شد و اراده بر این بود که این فناوری پیشرفته و حیاتی برای کشور به‌صورت دانش‌محور با محصولاتی دانش‌بنیان در توسعه علمی، فناوری، صنعتی، پزشکی و نیز دفاعی نقش مهمی را ایفا کند، به طوری که شاید بتوان گفت این صنعتی میتواند پیشرو و پیشرانه رشد اقتصادی در حوزه های علمی به شمار آید.

 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ایران کشوری است، توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، در این چشم‌انداز، جامعه ایرانی برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی قلمداد شده و دارای جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی است و با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم " رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل هدف آن است.

برای دستیابی به اهداف این چشم‌انداز و احراز جایگاهی مناسب در شان کشور، تدوین معیارهای پیشرفت فیزیکی و اختصاص منابع لازم برای تحقق آن از ضروریات است.

در قرن بیست و یکم که به قرن لیزر و فوتونیک شهرت دارد و بیش از هفده سال از آغاز آن نمی‌گذرد،  خبر از تحولاتی در حوزه فناوری‌های لیزر و فوتونیک داده می‌شود که قدری آرمانی و دور از دسترس به نظر می‌رسد ولیکن دریافت گزارشاتی از برنامه‌ریزی‌های نه‌چندان بلندمدت کشورهای پیشرفته صنعتی به‌خصوص در کشورهای اروپایی گام‌های بلندی را در توسعه فناوری‌های لیزر و فوتونیک، ازجمله میکرو فوتونیک‌ها، مدارات مجتمع فوتونیک، فوتونیک کوانتمی و بسیاری فناوری‌های دیگر بر خواهند داشت و فاصله بسیار زیادی بین این کشورها و کشورهای درحال‌توسعه خواهد داشت.

همچنین جهت‌گیری فناوری لیزر در کشور بر اساس رویکرد مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی دنیا بر مبنای لیزرهای جامد است و پیشرفت‌های ارزشمندی در دستیابی به دانش فنی این حوزه حاصل‌شده است. به گونه ای که میتوان مدعی شد که فوتونیک میتواند پیشرو و پیشرانه رشد اقتصادی در کشور تلقی شود.

بنابراین با عنایت به توانمندی محققان این حوزه و نیز اهمیت و ضرورت لیزر و فوتونیک در دستیابی به اهداف و چشم‌انداز مقرر در سال 1404، برنامه‌ریزی راهبردی و تدوین نقشه راه دستیابی به توانمندی‌های فنی و دانشی از نیازهای اساسی این حوزه است. یکی از بخش‌های اصلی برنامه‌ریزی راهبردی تدوین چشم‌انداز، مأموریت، ارزش‌ها و سیاست‌های علم و فناوری است.

موفقیت در توسعه فناوری‌های با سطح پیشرفته به دلیل عدم اطمینان‌های موجود، به‌شدت وابسته به تعیین مسیرهای اصلی و جهت‌دهی‌های کلیدی است، که این مهم مستلزم مطالعات اسناد راهبردی و آینده‌نگرانه کشورهای پیشرو در فناوری است.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: