system
گلوگاه صنعت دریا فرهنگ دریایی است
گلوگاه صنعت دریا فرهنگ دریایی است

گلوگاه صنعت دریا فرهنگ دریایی است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 27994
جشنواره دریا مسیر پیشرفت در آغاز با هدف فرهنگ سازی و تعمیق و گسترش فرهنگ دریایی شروع به کار کرد و توانست به یک مرجع فرهنگ‌سازی گسترده برای جذب مخاطبین جوان در کشور تبدیل شود.


جشنواره دریا مسیر پیشرفت در آغاز با هدف فرهنگ سازی و تعمیق و گسترش فرهنگ دریایی شروع به کار کرد و توانست به یک مرجع فرهنگ‌سازی گسترده برای جذب مخاطبین جوان در کشور تبدیل شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، هدف اصلی در آغاز رویداد مزبور، فرهنگ‌سازی بوده است. به‌طور حتم گلوگاه صنعت دریا ، فرهنگ دریایی است. کار در این صنعت و حاشیه آن، به معنی پذیرفتن شرایط سخت و متفاوت با شرایط معمول کار وزندگی است.پذیرفتن این سختی‌ها و مشکلات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. لیکن برای این فرهنگ‌سازی بایستی از روند فکری سنتی و تجربه‌شده گذر کرد.
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با نزدیک شدن به سومین دوره از جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت به سراغ فناوران و صاحبان این صنعت می‌رود تا با بررسی ایده‌های آن‌ها به بهتر شدن این رویداد کمک کند.
مجید مقصودی رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا از فعالان جشنواره دریا این بار نیز با حضور خود در سومین دوره از جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت تنها راه تعالی و پیشرفت کشور حمایت بی‌منت از صنعت دریایی کشور خواند و ما را با این مسیر همراه کرد، در زیر بخشی از این گفتگو رو می‌خوانیم. 

لطفاً سومین دوره از جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت را شرح دهید?
در این مسیر هرگونه اقدام و فرایندی که منجر به تعمیق و گسترش فرهنگ دریایی شود، لازم است. جشنواره دریا مسیر پیشرفت نیز می‌تواند در این مقوله بیشترین بار مسئولیتی را به دوش کشد.  ازاین‌رو برگزاری این جشنواره و جشنواره‌هایی که بستر فرهنگ‌سازی را فراهم می‌کنند،  اگر صرفاً به‌منظور یک گردهمایی نباشد می‌تواند بسیار ارزنده باشد.
در مورد بهره‌مندی بیشتر شرکت‌کنندگان، علی‌الخصوص دانشجویان و دانش آموزان کشور از این فرصت‌ها چه پیشنهاداتی دارید؟
لازم است که در فاصله فی‌مابین دو جشنواره، اطلاع‌رسانی کافی و حمایت و پیگیری لازم در حوزه دانشجویی و دانش‌آموزی انجام شود.
این جشنواره می‌تواند به یک جشنواره بین‌المللی معتبر با جوایز معنوی ارزنده مانند راه‌یابی به دانشگاه بدون آزمون کنکور و دیگر مزایای نسبی در این حوزه‌ها منجر شود.

لطفاً پیشنهادات خود را به‌منظور  بهبود جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در سال‌های آتی  بفرمایید؟
باید از ترکیب و اختلاط اهداف جشنواره‌ها و سمینارها و کنفرانس‌ها جلوگیری شود. جشنواره موردنظر می‌تواند به یک مرجع فرهنگ‌سازی گسترده برای جذب مخاطبین جوان تبدیل شود.
از طرفی دیگر  اهدافی را برای متقاضیان تصویرسازی کرد که انگیزه‌های ورود به صنعت دریا در علاقه‌مندان افزایش یابد. 
رهاسازی قشر هدف جشنواره پس از پایان مراسم و اکتفا به برخی جوایز نقدی ، در درازمدت باعث رکود عملکرد جشنواره می‌شود.
اگر هدف سازی صحیح برای جشنواره انجام پذیرد، یعنی شرکت‌کنندگان با اطمینان بدانند که این موضوع یک تفریح گذرا نیست و نتایج زحمات آن‌ها می‌تواند در آینده علمی، تحصیلی و شغلی آن‌ها اثرگذار باشد، با جدیت بیشتری به آن ورود می‌کنند. نکته دیگر اینکه شاید بهتر باشد که موضوعات جشنواره به‌صورت گروه‌های متنوع‌تری هدفمند شود.
مثلاً در حال حاضر ، دو گروه عمده مسابقات (سطحی و زیرسطحی) برگزار می‌شود.شاید بتوان این گروه‌ها را در موضوعات مشخص‌تری همچون تفریحات سطحی، تفریحات غواصی و زیرسطحی، تفریحات ساحلی وزندگی در سواحل، کشاورزی و آبادسازی سواحل، انرژی و عمرانی، حمل‌ونقل و همچنین امداد و نجات گسترش داد.

نقش نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور در شناسایی توانمندی‌های ارگان‌ها و شرکت‌های دریایی را چطور می‌بینید؟
ایجاد تعامل فی‌مابین توانمندی‌های مجموعه‌های بزرگ دریایی در سطح این جشنواره نمی‌گنجد. هرچند می‌توان از برخی ایده‌های مطرح‌شده در گوشه‌ای از نیازهای دفاعی بهره جست، اما دیدگاه سازمان تحقیقات نداجا، گسترش فرهنگ دریایی در جامعه و حرکت به‌سوی یک ملت دریا پایه است.
ایجاد فرهنگ دریایی برای جامعه دور از سواحل و دریا، به‌عنوان اولین گام در دریایی سازی ملت موردنظر است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: