اقتصاد دانش محور

اقتصاد دانش محور


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 34674
مرتضی یوسف‌زادی


*مرتضی یوسف‌زادی
امروزه نقش کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در پیشرفت و توسعه کشورها نقشی حیاتی و غیرقابل انکار است. سرمایه‌گذاری روی این نوع کسب‌وکارها به اقتصاد دانش محور منجر می‌شود.
از دیدگاه دولت‌ها، شرکت‌های دانش بنیان به عنوان منابع مهم درآمد و اشتغال و نهایتاً نیروی مهم تأثیرگذار در توسعه اقتصادی شناخته می‌شوند. با پذیرش اهمیت روزافزون علم و تکنولوژی در توسعه اقتصادی، پی آمد منطقی آن یعنی اهمیت فوق‌العاده ایجاد ظرفیت تولید نوآوری مبتنی بر علم در جامعه نیز خود را نمایان می‌سازد.
این نتیجه‌گیری خصوصاً در کشورهای در حال توسعه الزامات مهمی را به لحاظ سیاست‌گذاری، برنامه‌های اجرایی و نهادسازی ایجاد می‌کند. اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی، برنامه چهارم و پنجم توسعه و همچنین سند چشم انداز بیست ساله کشور، همگی حوزه اقتصاد دانش بنیان را جزء حوزه‌های مهم و تأثیرگذار در کشور دانسته و توسعه این بخش را در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای کشور قرار داده‌اند.
از جمله کارهای مهم و اثرگذار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با کمک اساتید و متخصصین دانشگاه‌ها صورت گرفته و دانشگاه هرمزگان نیز در چند محور مسئولیت تدوین را بر عهده داشته است تدوین نقشه راه فناوری دریا است، تا شرکت های دانش بنیان و فعالین حوزه فناور بتوانند به کسب و کارهای مختلف بپردازند و در نهایت با تعامل میان سرمایه گذاران و شرکت های دانش بنیان اقتصاد کشور بر پایه دانش محور بنا شود.
در این نقشه راه‌ها ضمن بررسی پتانسیل‌ها و مزیت‌های حوزه‌های مختلف هر محور به تعیین اولویت‌ها نیز پرداخته‌شده است. با این رویکرد که منابع ملی در کشور محدود و این منابع به سمت محورهایی در هر حوزه برود که ضرورت بیشتر و در عین حال ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد می‌کند.


* عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم