تزریق نگرش و افکاری نو در صنعت نفت و گاز

تزریق نگرش و افکاری نو در صنعت نفت و گاز


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 32959
*رضا مهدوی پور


*رضا مهدوی پور
نفت و گاز به عنوان منابع طبیعی و خدادادی می توانند به همراه خود موهبات مختلفی را برای کشور به همراه داشته باشند. ایران عزیز از حیث ذخایر نفت و گاز در بین کشورها دنیا در مقام اول قرار گرفته است و همین مهم نیز سبب شده است که این صنعت طی سال های گذشته توسعه قابل توجهی را برای کشور به ارمغان بیاورد. در حال حاضر این صنعت مادر و استراتژیک، همچون کشنده ای زیرساخت های لازم را برای توسعه صنایع پتروشیمی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع ماشین سازی، تجهیزات و خدمات مهیا کرده است.
تداوم توسعه یکپارچه و پایدار صنعت نفت و گاز مستلزم توجه بیش از پیش به فناوری و نوآوری است. چرا که توسعه این صنعت مستلزم دسترسی و به کارگیری فناوری های کلیدی در بخش های مختلف زنجیره تولید، تبدیل و توزیع است. ماهیتا توسعه فناوری پدیده ای زمان بر و هزینه بر است؛ بنابراین این مهم زمانی محقق خواهد شد که ذی نفعان کلیدی مجهز به نگرش "سیستمی و دینامیکی" باشند و صد البته یکپارچکی و هماهنگی در برنامه ها و اقدامات آنها وجود داشته باشد. در این بین ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری سعی بر آن دارد که مبتنی بر ظرفیت های داخلی و در تعامل با ذی نفعان؛ فناوری های کلیدی مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور و موانع موجود در مسیر توسعه و تجاری سازی آنها را شناسایی و ارائه راه حل نماید.
هر چند توسعه ماهیتا تدریجی است، منتها ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی امیدوار است که با تزریق نگرش و افکاری نو و بهره گیری از توانمندی و توانایی های بالفعل و بالقوه شرکت های دانش بنیان؛ صنعت نفت و گاز کشور در سال پیش رو با شتاب بیشتری مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد و همچون سال های گذشته نقش موثری در تحقق شعار سال در عرصه عمل خواهد داشت.
*مدیر گروه نفت و گاز ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم