جهشی فناورانه

جهشی فناورانه


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77524
محمدامیر امیرخانی*

حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در مقایسه با بسیاری از حوزه های علم و فناوری هنوز جوان است و جمهوری اسلامی ایران در پژوهش های حوزه سلول های بنیادی در تراز کشورهای پیشتاز این حوزه قراردارد.

محققین ایرانی توانســته اند با پژوهش و توسعه علوم سلولی، از سلول های بنیادی در درمان برخی سرطان ها، آرتروز مفاصل، بیماری های پوست و ترمیم بافت آسیب دیده قلب استفاده کنند اما برای دستیابی به جایگاه مناسب در بازار جهانی، لازم است دستاوردهای پژوهشی کشورمان در این حوزه به سرعت تجاری شده و وارد بازار بزرگ و رو به رشد سلول درمانی شود.

گرایش بالای محققین، دانشمندان و صاحبان صنایع دارویی و صاحبان سرمایه در جهان به این شاخه از علم و فناوری و ســرمایه گذاری های سنگین کشورهای پیشرفته در این حوزه، حکایت از نقش مهم و چشمگیر این دانش راهبردی در طب، درمان بیماری ها و بازار سلامت در آینده نزدیک دارد.

ستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی هشت سال گذشته با تدوین برنامه راهبردی ده ساله، فعالیت های گسترده ای را در توسعه زیست بوم های منطقه ای در ده قطب علمی کشور در سه حوزه سرمایه انسانی، توسعه بازار و توسعه خدمات بالینی صورت داده است. در زیر اقدامات حوزه سرمایه انسانی مختصر داده شده است.

بسیج ملی ظرفیت استان ها، توسعه زیر ساخت های در سطح ملی، جلب مشارکت کلیه ذینفعان و صاحبان صنایع و سرمایه، حمایت از صاحبان ایده، هسته های فناور و شرکته ای دانش بنیان بخشی از مشخصه های این زیست بوم است.

توســعه آموزش، پژوهش و منابع انسانی به عنوان یکی از حیطه های بسیار مهم در توسعه علوم و فناوری های ســلول های بنیادی مطرح بوده و تربیت و تامین سرمایه های انســانی مورد نیاز کشور برای یک جهش بزرگ علمی، فناورانه و تولیدی را هدف قرارداده است.

از سوی دیگر تمرکز بر توانمندسازی دانش آموختگان کشور در قالب تربیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مراکز جامع سلول‌های بنیادی، حمایت از فرصت های مطالعاتی پسادکتری، برگزاری بالغ بر صدها کارگاه و سمپوزیوم در دانشگاه های کشور، شناسایی، بازگشت، استقرار و بهره مندی از ظرفیت نخبگان ایرانی مقیم دانشگاه های خارج از کشور در سطح دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان از مهمترین برنامه های این حوزه در هشت سال گذشته بوده است.

 برگزاری المپیاد دانشجویی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر برنامه های پردامنه حوزه توسعه منابع انســانی است که با مشارکت بالغ بر 30 انجمن و کمیته دانشجویی در سراسرکشور و تعمیق روابط علمی با وزارت آموزش و پرورش، فعال سازی پژوهش سراهای دانش آموزی جدید و برپایی المپیاد دانش آموزی برای آشنایی و توانمندسازی دانش آموزان با مفاهیم علوم و فناوری های سلول های بنیادی که با همکاری و مشارکت بسیار ارزشمند مدیران ذیربط همراه بود موجب شد تا ضمن توســعه پژوهش ســراهای دانش آموزی درکشور، المپیاد دانش آموزی جایگاه ویژه ای در نظام آموزش و پرورش بیابد و با حضور گسترده دانش آموزان نخبه کشور مواجه شود.

*دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
شبکه نوآوری تهران جهشی در سهم اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌کند
شبکه نوآوری تهران جهشی در سهم اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌کند
97/11/30 - 11:05
افزایش کیفیت داده‌های پایگاه اطلاعات گنج در نظام علم و پژوهش کشور
افزایش کیفیت داده‌های پایگاه اطلاعات گنج در نظام علم و پژوهش کشور
96/06/25 - 10:17
«فب» در دنیای امروز ما چه نقشی ایفا می‌کند؟
«فب» در دنیای امروز ما چه نقشی ایفا می‌کند؟
96/05/07 - 03:16
بیشتر بخوانیم